Över tusen Tesla Model S i Sverige!

Malmo2

Tycker du att du ser oftare och oftare en Tesla i trafiken? Inte undra på det: det finns över 1,000 Tesla Model S i Sverige nu!

Med de 85 Model S som levererades till lyckliga ägare förra månaden finns det nu sammanlagt 1,003 Tesla Model S i Sverige! Eller, fanns. För dagligen levereras fler och fler bilar – den siffran gällde för några dagar sedan. Den tusende svenska Teslan levererades någon gång förra veckan (och Tesla Motors gjorde inget jippo av det?! 🙄 )

Tesla Model S är den mest sålda elbilen i Sverige och börjar hinna ikapp Nissan Leaf som det finns ca 1,400 exemplar av i Sverige. Nissan Leaf sålde väldigt bra för några månader sedan när de erbjöd privatleasing med låga månadsavgifter – men med de nya sämre erbjudandena har deras försäljning minskat markant, till endast 50 bilar förra månaden.

Tesla Model S behöver däremot inga specialerbjudanden, inga extrapriser, bilarna köps som aldrig förr trots höjda priser på grund av skenande dollarkurs.

Det säljs fler Tesla Model S i Sverige än Porsches alla bilmodeller tillsammans (det levererades 74 Porsche (alla deras bilmodeller tillsammans) i Sverige förra månaden). Efter månad efter månad med fler Teslor än Porsche levererade börjar vi vänja oss vid att Tesla har besegrat Porsche i Sverige – fast gemene man på gatan vet inget om det än och blir väldigt förvånad och skeptisk när man berättar om det. Men siffrorna ljuger inte: Tesla Motors enda bilmodell hittar fler svenska köpare än Porsches hela modellutbud av deras sju olika bilmodeller tillsammans. Trots att en genomsnittlig Tesla kostar mer än en genomsnittlig Porsche.

Det säljs även fler Tesla Model S i Sverige än Mercedes S-klass, BMW 7-serien, Aston Martin, Jaguar, Land Rover, mm andra premiumbilar. Tesla Model S är Sveriges mest sålda premiumbil.

Och om några månader kommer Tesla Model X också till Sverige. Och om två år Tesla Model 3. Stackars konkurrenter.

Tesla Motors handfulla leveransspecialister säljer fler bilar än Porsches alla återförsäljare tillsammans. Inte undra på att de söker fler medarbetare med ljus och lykta!

Det finns fler Tesla Model S i Sverige än antalet Renault Zoe, Volkswagen e-Up och BMW i3 BEV tillsammans (916 st sammanlagt).

En knapp procent av alla sålda bilar i Sverige är en elbil och en dryg procent laddhybrider. Sammanlagt är 2% av alla sålda bilar i Sverige laddbara. De nivåerna har vi haft i flera månader nu; det är en ökning med 60% jämfört med i fjol.

Börjar din Tesla bli en dussinbil nu? 😉

 


 

Ingen trodde att det skulle säljas många Tesla Model S i Sverige – vi kan erkänna att inte ens vi själva på Tesla Club Sweden. När vi i börjat av året gick ut med frågan “Hur många Tesla Model S tror du kommer att finnas i Sverige 31 December 2015?” hade vi några valmöjligheter – men den högsta av dem var 1000!

På den tiden fanns det endast 274 Tesla Model S i Sverige – att de skulle mer än tredubblas var det ingen som räknade med. De flesta gissade också på kring 800. (De som klickade för valet “ännu fler” gjorde det i andra halvan av året, när det väl syntes vad som höll på att hända.)

Antal2

Tesla Motors överträffade våra vildaste fantasier redan tre månader före julafton! 🙂

 


 

Av dessa 1,000 Teslaägare i Sverige har endast 360 anmält sig till Tesla Club Sweden, trots att medlemskap är helt gratis. Nu söker vi de 640 som inte har anmält sig än! Registrera er på vårt forum, och kontakta oss för att uppgradera ert konto till “Teslaägare”!

Då får ni tillgång till vår VIP-avdelning på forumet som endast Tesla-ägare har tillgång till och kan delta i de livliga diskussioner som förs där!

Även ni som inte har en Tesla är välkomna att registrera er på vårt forum, medlemskap är gratis!

Läs mer om våra användarnivåer på vårt forum. Medlem på forumet = medlem i Tesla Club Sweden.

 


anNMLSM

 


TCS två år sedan: Hur kan Model S vara så säker?

För två år sedan tittade vi på Tesla Model S krockzoner och insåg att det som döljer sig under ytan är lika revolutionerande som bilen själv.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.