Passive entry

PassiveEntry

Tesla har nu släppt första motdraget mot biltjuvarna. Som vi tidigare rapporterat har tjuvar börjat använda ett nytt sätt att stjäla bilar, bland andra flera Teslor i Nederländerna och en i Sverige. Metoden går ut på att en medhjälpare till tjuven ställer sig i närheten till bilens ägare så han kan snappa upp bilnyckelns radiosignaler. Signalerna skickas sedan vidare till bilen som då tror att nyckeln befinner sig i närheten och låser upp sig. Alla bilar med nyckellös start är sårbara för nya metoden, inte enbart Tesla.

Skillnaden är att Tesla kan göra något åt saken. Som en första snabbåtgärd har Tesla nu skickat ut programversion 2017.28.4 cf44833 till bilarna som kan stänga av nyckellös start. I och med att programversionen skickas ut trådlöst till bilarna behöver ägarna inte besöka verkstad eller liknande för att få nya skyddet. Medan övriga tillverkare kan införa något till nästa årsmodell, eller i bästa fall erbjuda ägarna fix vid nästa verkstadsbesök kan Tesla snabbt reagera och åtgärda.

Teslaägare som har fått nya programvaran har fått en ny inställning “PASSIVE ENTRY” på menyn för låsinställningarna på mittskärmen. Från början är den på “ON” så att bilen beter sig som vanligt, kommer man i närheten med nyckeln i fickan låses bilen upp automatiskt och man kan sätta sig och köra iväg.
keyfob
Slår man dock om passive entry till “OFF” måste man dubbelklicka på taket på nyckelfjärren för att låsa upp bilen. Att bara gå fram till bilen räcker inte. Därmed kan tjuvarna inte använda nyckelns radiosignaler längre till att stjäla bilen, för de kan inte trycka på nyckeln så länge den är i din ficka.

Inställningen “Walk away door lock” fungerar fortfarande, är den på låses bilen när du går iväg. Du behöver inte trycka på något för att låsa bilen. Men slår du av passive entry måste du alltså trycka på nyckeln för att låsa upp bilen igen.

Passive entry lösningen är inte ideal, den löser problemet genom att ta bort en del av bekvämligheten. Med Passive entry OFF måste du låsa upp bilen genom att trycka på nyckelfjärren som man gjorde förr i tiden. Lösningen är dock mycket bättre än alternativet var hittills, att linda in fjärren i aluminiumfolie.

Tesla reagerade alltså snabbt på nya hotet från biltjuvarna och har snabbt fått ut ny programvara till bilarna. Vi får hoppas de inte känner sig nöjda med det utan fortsätter förbättra säkerheten så att bilarna ska klara vara säkra även med Passive entry ON.

Har du en Tesla bör du alltså gå ut till den och kolla att du har fått nya programvaran och slå om nya inställningen Passive entry till OFF! (Är den utgråad och kan inte ändras tryck på bromspedalen. Bilen måste vara upplåst och igång innan man kan ändra.)

 


TCS två år sedan: kW vs kWh

Visst kan det vara krångligt med nya enhetsbeteckningar på elbilar. Vårt medlem Herr X benade ut skillnaden mellan kW och kWh genom ett besök i Familjen Lindgrens badkar.

Bookmark the permalink.