Preludium till leveranshelvetet

TrostaM3

Medan Tesla skeppar båtlast efter båtlast med Model 3 över Atlanten och det anländer flera fullastade långtradare med treor varje dag till Sverige får Tesla inte leverera dem till kunderna.

TS_CoCProblemet enligt Tesla är Transportstyrelsen, som inte levererar registreringsskyltar till bilarna. Transportstyrelsen å sin sida hävdar att de dokument Tesla presenterat dem inte räcker till för att registrera den nya bilmodellen Tesla Model 3 i deras system.

Det låter onekligen lite udda då samma dokument räckte till i Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Tyskland, hela Europa – men tydligen inte i Sverige. Förklaringen kan ligga i att den registreringen sköttes manuellt förut men sägs nu ha blivit automatiserat. Tesla och Transportstyrelsen jobbar dock på att åtgärda problemet.

Som tur det är har Tesla under hela förloppet tydligt och bra informerat sina kunder om hur processen förlöper och hållit oss blivande Model 3 ägare uppdaterade.

Nä, jag skojar bara. Det är total kaos.

Först skickade Tesla ut ett antal inbjudningar till de första Model 3 kunderna att de kan hämta sina bilar den 20:e februari.

Sedan ändrade de leveransdatum till den 25:e. För vissa. Andra fick inga nya besked utan begav sig till Trosta 5 km öster om Arlanda på vinst och förlust för att se om de kunde hämta sina bilar. Det kunde de inte.

Tesla kommer leverera Model 3 i Stockholmsområdet från anläggningen Trosta Park de har hyrt in sig på. 5 km öster om Arlanda finns det en tillräckligt stor parkeringsplats där de kan rada upp bilarna innan leverans. Servicecentret i Infra City är ju alldeles för litet för att hantera hundratals bilar. Fast nu börjar även den parkeringsplatsen fyllas med bilar de inte kan leverera. Och långtradare efter långtradare anländer med nya varje dag…

AheadSMS

Så plötsligt damp det ner ett SMS i Model 3 köpares mobiler: du kan hämta din bil redan nu på fredag! Svara bara “YES”. Spam? Ett skämt? Eller har skyltarna äntligen kommit?

En dryg timme senare kom nästa SMS från Tesla: meddelandet har tyvärr skickats av misstag, vi vet fortfarande inte när bilarna kan levereras.

Samtidigt insåg Tesla att det blir ingen billeverans den 25:e heller och kunderna bokades om till den 28:e.

De flesta, i alla fall. För vissa fick inga besked den här gången heller.

PortugeseSMSCrescendot på kaoset kom när vissa kunder fick ett nytt SMS – den här gången på portugisiska!!!? Och ny rättelse efter ett tag.

Vissa kunder har nu fått sex olika leveransdatum – och vet fortfarande inte när de kan hämta sina bilar?

Samtidigt visar personliga inloggningssidan på Teslas sajt alla möjliga konstigheter. Sidan är pedagogiskt utformad med klara punkter som bockas av under beställningens gång – det är bara det att ingenting fungerar.

Folk som ska leasa sina bilar får kontantfakturor. Folk som ska köpa bilen kontant får leasingfakturor. En fick en slutfaktura på 0 kronor (rättad efter en stund tyvärr). En annan fick sex olika fakturor. Vissa får bara upp trasiga, halvfärdiga webbsidor när de öppnar sin personliga inloggningssida och ska se hur det går för bilen man har beställt – och i vissa fall redan betalt.

Ringer man Teslas telefonsupport får man bara svaret “allt ser bra ut hos oss, bry dig inte om hur webbsidan ser ut”. Det verkar som om svenska Tesla som tar hand om leveranserna inte riktigt styr över vad USA baserade webbsidan visar – eller vilka SMS Teslas centrala system skickar ut. Kaoset är ett faktum.

EmptyLootBoxSamtidigt är det liknande kaos även för dem som har delat sina referral-koder, har fått andra att beställa en Tesla och som tack och belöning från Tesla skulle välja olika små gåvor. Laddbox, barnbil, fälgar. De instruerades att välja sina belöningar via Tesla-appen i sina mobiler.

Saken är bara att belöning kan väljas först efter att din kompis har hämtat ut sin Tesla. Vanligtvis ställer det inte till några problem – men Tesla har nu avslutat sitt referral-program och bett kunderna välja sina belöningar innan 28 februari. Innan de flesta Model 3 (om ens några?) blivit levererade i Sverige.

Tesla sa då att de öppnar upp appen, kunder ska kunna välja sina belöningar även innan bilarna hämtats ut – vilket verkade fungera bra i USA men inte i Europa! Med färre och färre dagar kvar till deadline såg europeiska kunder fortfarande bara påminnelsen i sina appar men kunde inte välja belöning. Först igår lossnade det för vissa kunder. Fast inte för alla.

LeveransRusning

Tesla hade ett “Delivery hell” i fjol i USA när volymleveranserna av Model 3 kom igång. Så många bilar skulle plötsligt levereras på så kort tid att Teslas servicecentrar och personal gick på knäna. Entusiastiska Tesla-ägare stred då till hjälp och hoppade in som informationspersonal i butikerna, förklarade för nyblivna ägare hur deras nya elbil fungerar.

Tesla kommer få liknande leveranshelvete i Europa också, och speciellt i Sverige när alla bilar måste levereras innan sista dagen i mars för att undvika att det finns osålda bilar kvar på lager som belastar företagets kvartalsresultat. Svenska personalen måste nu leverera lika många bilar – på mycket kortare tid. Alla Model 3 måste nu levereras på en månad innan sista mars.

Härmed erbjuder vi på Tesla Club Sweden vår hjälp, vi är beredda att hjälpa till Tesla i sin svåra stund! You know who you gonna call.

För trots alla problem, trots datasystem som verkar skötas av getherdar i Andalusien är Tesla Model 3 ändå värd att väntas på. Som en av våra medlemmar sammanfattade så väl “så snart man har fått sin bil kommer man glömma bort alla problem man haft”. En annan tyckte “tur för Tesla att det inte finns någon annan liknande bil på planeten”. Andra vittnar om liknande strul hos andra biltillverkare.

Vi kan dock inte låta bli att undra om inte nedan platsannons är egentliga ledtråden till varför det blivit en sån kaos i Sverige – det som funkar i andra europeiska länder? Tesla la ut annonsen redan i december i fjol men tjänsten verkar fortfarande inte vara tillsatt. Snälla kan inte någon kompetent person söka jobbet?

TeslaSpecialist

Bookmark the permalink.