Prisutdelningen i Norrköping

Norrkoping_prisutdelning

I går överlämnade vi priset ”Sveriges värsta stad för elbilister” till Norrköping. Lars Stjernkvist, kommunstyrelses ordförande tog emot priset i sällskap av Karin Jonsson, trafiknämndens ordförande.

Vid överlämnandet berättade er utsände att vi jämförde Sveriges 20 största städer beträffande antal laddplatser och antal elbilar och kom fram till att Norrköping hamnade tyvärr på sista plats i båda kategorierna. Befolkningsmässigt jämförbara städer, såsom Jönköping och Lund har 5-6 gånger fler laddställen och 2-3 gånger så många elbilar. Vi gjorde dock överlämnandet inte för att klanka ner på Norrköping utan för att sporra dem och andra städer till att förbättra sig.

Lars Stjernkvist berättade sedan att de ser utmärkelsen som en utmaning till att bli bättre. Kommunfullmäktige i Norrköping har precis dagen innan klubbat igenom ett beslut som ska sätta fart på laddinfrastrukturen i Norrköping. Han hoppas kunna passa vandringspriset vidare till någon annan stad nästa år.

Beslutet han nämnde var det vi rapporterade om förut, med följande punkter i korthet:

  1. Att Norrköping parkering AB ska upprätta laddinfrastruktur för elfordon i deras parkeringshus
  2. Att kommunala fastighetsbolag ska se över framtida behov av laddinfrastruktur för hyresgästerna
  3. Att Norrköpings kommuns lokalförvaltning AB ska verka för att laddmöjligheter för elfordon upprättas för lokaler som utgör en större besökspunkt inom kommunen

Mycket lovande, och egentligen allt en kommun behöver göra för att stimulera marknaden till att bygga ut laddinfrastruktur.

På plats var reportrar från flera tidningar och media. Vissa, som Norrköpings Tidningar ”tjuvstartade” redan innan eventet och skrev om utmärkelsen redan i morgontidningen. Likaså hade SVT Östnytt berättat om utmärkelsen redan i sina morgonsändningar. Andra tidningar, såsom Folkbladet och Norrköpings-Magazinet valde att bevaka händelsen och skriva sina artiklar efteråt (kommer kanske i dagens tidningar). Sveriges Radio P4 Östergötland direktsände från eventet. Slutligen tog TV4 upp det i sin nyhetssändning kl 22 på kvällen och spred budskapet i hela riket.

Flera reportrar frågade mig vad ska Norrköping göra för att slippa stå och skämmas (deras ord) nästa år? Kort sammanfattat behöver de göra följande (och det gäller nog alla andra svenska städer också):

  • En laddplats ingen hittar till gör ingen glad. Dammsug kommunen på befintliga laddplatser och berätta var de finns för landets elbilister. Sätt en praktikant på att åka runt och hitta laddstolpar, vägguttag, trefasuttag som elbilister kan använda och lägg upp dem på uppladdning.nu och laddinfra.se för det är dem elbilister använder för att hitta laddplatser.
  • Kräv parkeringsbolag och bostadsbolag att de ska erbjuda laddmöjligheter till elbilister. Speciellt vid nybyggen skall det ingå i kravspecen.
  • Berätta för köpcentra, hotell och restauranger hur många köpstarka kunder de får som åker långa omvägar för att besöka just dem om de sätter upp laddstolpar.
  • Underlätta för aktörer som vill sätta upp snabbladdstationer, försök locka dem till att etablera sig hos just er.

Vill Lars Stjernkvist slippa vårt besök nästa år bör staden minst fördubbla antalet laddplatser. Och hoppas på att övriga städer inte gör det. För antalet elbilar fördubblas i Sverige varje år – och då måste antalet laddstolpar också hänga med i utvecklingen. Målet de siktar på är ett rörligt mål, för att inte hamna på efterkälken måste man sikta något före.

Efter att alla reportrar har intervjuat både Lars Stjernkvist och mig begav jag mig hemåt. Talande för situationen i Norrköping var att jag kunde inte hitta någon laddstolpe i närheten av där vi var (Cnema/Visualiseringscenter mitt i hjärtat av staden) så jag kunde inte ladda min elbil medan vi pratade. Istället fick jag åka till trafikplats Klinga på E4 söder om Norrköping och ladda på CHAdeMo laddaren Fortum hade satt upp där.  Skulle den laddaren ha varit trasigt skulle jag blivit strandsatt i staden och fått långsamladda i timmar från ett vägguttag innan jag kunde bege mig hemåt. Nu fick jag istället äta hamburgare en halvtimma innan jag kunde vända åt rätt håll och åka norrut hem till Stockholm igen.

Slutligen en kommentar till Norrköpings Tidningars artikel, där miljökommunalråd Karin Jonsson vill ta nyheten med en nypa salt. Hon hävdar att det finns inte fem utan hela 14 laddstolpar i Norrköping. Må så vara, men vi räknade faktiskt antalet laddställen i vår undersökning, där varje laddställe kan ha flera laddstolpar och ladduttag.

Tagged , . Bookmark the permalink.