Privatiseringen av Tesla: bakom kulisserna

Nu börjar uppgifter läcka ut om vad som egentligen hände under de två veckorna som förflöt mellan Elon’s tweet om att han tänkte avnotera Tesla-aktien tills han ångrade sig. Finansiärerna stod tydligen i kö – fast ville ha för mycket av kakan för att Elon skulle släppa från sig.

Tack vare flera artiklar från Teslarati, Bloomberg, The New York Times och The Wall Street Journal kan vi börja återskapa vad som egentligen hände.

Tisdagen den 7 augusti (tydligen från sin bil på väg till flygplatsen) twittrade Elon Musk ut meddelandet ”Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.

Det var nog många som satte kaffet i vrångstrupen när de läste den, nyheten slog verkligen ner som en bomb. Genast började folk spekulera i varifrån pengarna som behövs för affären, dussintals miljarder dollar, skulle kunna komma?

Det dröjde en hel vecka, ända till den 13:e augusti, innan frågan fick sitt svar – och Elons problem började. Då meddelades det via ett blogginlägg på Teslas hemsida att det skulle vara den Saudiarabiska oljefonden som skulle stå för pengarna. De har tydligen frågat Elon Musk flera gånger om han skulle vara intresserad av att avnotera företaget med deras hjälp, senast på ett möte de hade den 31 juli, en vecka innan Elons tweet. Något besvärande för Elons ”funding secured” tweet var dock att allt han egentligen hade var en muntlig förfrågan, ingen bindande överenskommelse.

Enligt sajten Bloomberg fick dock oljefonden kalla fötter, speciellt när Elon avslöjade att det var de som skulle finansiera affären. De trivdes inte i lampljuset, de hade ju inte ingått någon formell överenskommelse eller ens kommit överens om avnoteringskursen. Elon Musk befann sig plötsligt ute på tunn is, med en tweet ute om att privatiseringen är finansierad – men nu kanske utan finansiär?

Teslas bolagsstyrelse var splittrad i frågan. De flesta var nog bakom själva idén att avnotera företaget. Elon Musk har nämnt dem att detta skulle kunna hända några dagar innan hans tweet – men de blev ändå chockade när Elon twittrade ut nyheten till hela världen. Vanligtvis brukar man färdigställa det mesta av en sådan affär innan man går ut till allmänheten. De satte ner foten på ett möte den 18 augusti och begärde att Elon Musk skulle minska på sina aktiviteter på sociala medier. Som eftergift stängde han ner sitt (ganska lite använda) Instagram-konto – men behöll twitterkontot och fortsatte twittra (ganska harmlösa tweets) även under de turbulenta veckorna.

De största aktieägarna i Tesla var också splittrade. Många institutionella ägare skulle få problem med att behålla aktier i ett onoterat bolag. De lösningar Elon Musk föreslog skulle ha fungerat i vissa fall men inte alla. Budskapet ”please don’t do this” som Elon säger sig ha fått från dem stämmer nog med verkligheten anser The Wall Street Journal.

Under tiden tillsattes investmentbolagen och advokatbyråerna Goldman Sachs och Silver Lake att hitta möjliga finansiärer. Den 22 augusti presenterade de så en lista till Elon Musk och Teslas styrelse över finansiärer som alla var beredda att genomföra affären. Listan började med Silver Lake själva, och innehöll även flera andra bolag – bland andra biltillverkaren Volkswagen (och ryktesvis även andra biltillverkare, men det är endast VW som har namngetts ännu). Investerarna slogs om möjligheten att få vara med! Trots att det uppskattningsvis skulle krävas runt 24 miljarder dollar att genomföra avnoteringen och därmed skulle med råge vara världens dyraste avnotering. Elon Musk skojade inte när han sa ”jag brukar inte ha problem skaffa pengar” när han frågades hur The Boring Company ska kunna finansiera tunnelbygget i Chicago. Och det var därför han kunde skriva ”my belief that there is more than enough funding to take Tesla private was reinforced during this process” i bloggposten som meddelade att Tesla stannar kvar som publikt bolag. Elon skojade inte, han kan verkligen skrapa ihop miljarder med dollar på några dagar om det så behövs. (Något att tänka på nästa gång blankare predikar om Teslas förestående död.)

Men istället för att pusta ut för att finansieringen verkligen var säkrad, ”funding secured” som han twittrade redan dag ett, tvärvände Elon Musk och meddelade en häpen styrelse att han har ändrat sig och vill inte avnotera Tesla längre. Vad hände?

Alla som har sett TV-programmet Draknästet (eller engelska motsvarigheten Dragon’s Den) kan förstå varför. Investerarna ville inte bara skänka bort sina pengar – de ville köpa inflytande för dem. Många i nämnda TV-program hade också fått finansieringserbjudande men tackat nej för att de skulle därmed ha tappat kontroll över sina egna bolag. Något liknande hände även Elon Musk.

Det kändes inte bra att lämna över inflytande till andra biltillverkare. Som skulle kunna glänsa sig i vad som Elon Musk beskrev som ”Tesla halo” – Teslas gloria. Han var orolig över hur traditionella biltillverkare och oljepengar skulle kunna påverka Teslas framtid mer än några gnälliga blankare. Affären skulle också bli mer krånglig att genomföra med flera investerare med olika krav för att få vara med. Förhandlingarna skulle dra ut på tiden. Avnoteringen skedde sig plötsligt mindre lockande om den innebar både minskad inflytande över företaget och massor med förhandlingar som skulle stjäla tid från Teslas egentliga mål – att tillverka elbilar.

I typisk Elon Musk fason kom han snabbt fram till ett tungt beslut och övergav hela idén om avnotering. Det är inte lätt att inse när ens idéer som man har klurat på länge inte längre är gångbara och än svårare är det att snabbt överge dem, men det är en av Elon Musks omskrivna styrkor. Efter att utredarna presenterade sin lista över investerare tog Elon Musk till orda och sa ”Based on the latest information I have, I’m withdrawing the proposal”. Sen gick han och åt lunch.

Många, speciellt blankare, har ansett att Elon Musks blogginlägg om att inte avnotera Tesla var ett spel för gallerierna. Att det inte alls var på grund av storägarnas motvilja som han beslöt sig för att inte avnotera Tesla – utan för att han inte kunde få ihop tillräckligt med finansiering. Myndigheten SEC som övervakar värdepappershandeln har till och med påbörjat en utredning om ifall Elon Musk har ljugit i sin ”funding secured” tweet. Men nu framträder bilden att pengarna, dollarmiljarderna var faktiskt inga problem – det var villkoren pengarna var belagda med som inte föll Elon Musk på läppen.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Top 12

    Mycket spekulationer som alltid. Men det som är viktigt nu är att Tesla stadigt tillverkar mer än 5000 Model 3 i veckan och det verkar ju hålla.

    • Toro58

      Var får du fram infon om Teslas produktion? Den skulle jag också vilja följa.

      • Top 12

        Även dom uppgifterna är lite spekulation. Men det fungerar så att Tesla beställer nya VIN nummer (bilens unika identitets nummer) var och varannan vecka för sin produktion hos typ Vägverket i USA. Så lite koll på hur många som tillverkas får man då.

  • sesundbackl

    Bra sammanfattning som vanligt Tibor!
    Såklart han inte ville förlora kontrollen över Tesla.

  • Geni87

    Att de tilltänka finansiärerna skulle ställa villkor om inflytande i företaget för att gå in med stora summor pengar måste ju Elon ha insett redan från början, varför skulle de annars vilja gå in med pengar? Så fortfarande ganska märkligt att skriva ”funding secured”, kan man tycka.