Project Loveday

Tesla har lanserat en amatörvideotävling de kallar ”Project Loveday”.

Det var i torsdags Elon Musk svarade på ett twitterinlägg från en femteklassare som föreslog en reklamtävling för Tesla. Innan du blir tårögd och tänker ”åhhh så sött med barn” ska vi dock tillägga att flickan som påstås skrivit brevet är Bria Loveday, dotter till journalisten Steven Loveday på Inside EVs. Brevet tycker att Tesla borde hålla en tävling för hemmagjorda reklamfilmer och sända vinnaren på TV. Elon svarade ”Thank you for the lovely letter. That sounds like a great idea. We’ll do it!” Och i söndags poppade tävlingssidan upp. Snabba puckar.

Tesla har ju aldrig gjort nån reklaminslag för sina bilar förut (tänk efter: inga TV-reklam, inga tidningsreklam, ändå säljer Tesla minst lika många premiumbilar som de traditionella biltillverkarna). Men kunderna har gjort massor, på egen hand. Fast de har bara funnits på YouTube.

Nedan kan du se ett urval utav de dussintals hemmagjorda reklamfilmer ”vanligt folk” redan har gjort om Tesla. Vanligt folk inom citationstecken då vissa av dem är gjorda av folk som håller på med film – men de är inte beställda av Tesla utan spontant gjorda av nöjda kunder. Folk som tyckte att de har köpt en så bra bil att de självmant gjorde reklamfilmer för den, bara på skoj.

Mest känd är kanske ”Gallons of light” som redan 2013 startade hela vågen:

Några andra hemmagjorda reklamfilmer:








…och det finns massor, massor, MASSOR mer på YouTube.

Sedan finns det ”The Tesla nod” som inte är en reklamfilm per se men ändå kvalar in på nåt sätt:

Men ska du göra en egen reklamfilm inför tävlingen ska du ju komma upp med något nytt och eget. Då kan du kanske finna inspiration från andra elbilars reklamfilmer:




Den sista är faktiskt en hemmagjord reklamfilm för Renault Twizy – det är inte bara Tesla som får sånt!

Nu när du har fått inspiration: greppa mobilen och sätt igång! :-)

Kom ihåg att hålla ditt bidrag under 90 sekunder och anmäl dig på Teslas hemsida.

Tagged , . Bookmark the permalink.