Prototyp produktionen av Model 3 har startat

Sajten electrec rapporterar att förproduktionen av Model 3 har påbörjats i Teslas fabrik i Fremont.

Dels har ovanstående bild läckt ut; en av de anställda la upp den på sitt Instagramkonto (och tog ner den igen illa kvickt när Tesla röt åt honom). Den inringade chassiedetaljen känns igen från bilderna från Tesla Model 3 presentation:

Tesla Model S har en annan utformning utav den balken, så bilen är otvetydligt en Tesla Model 3.

Dessutom har Tesla även lagt till följande passus till sin årsrapport när de lämnade in den till amerikanska värdepappersmyndigheten SEC:

We expect that the next performance milestone to be achieved will be the successful completion of the Model 3 Beta Prototype, which would be achieved upon the determination by our Board of Directors that an eligible prototype has been completed. Candidates for such prototype are among the vehicles that we are currently building as part of our ongoing testing of our Model 3 vehicle design and manufacturing processes.

Det är oklart hur många sådana ”beta-prototyper” Tesla nu ska bygga av Model 3, men för Model X gjordes det över 100 stycken. Förutom att se om alla detaljer passar används bilarna även till att trimma in själva fabriken. Alla maskiner och robotar ska komma på rätt plats och programmeras rätt. Monteringsinstruktionerna gås igenom i jakt på felaktigheter och förbättringar. Sedan ska bilarna ut och testköras. Några av Model X prototyper fångades på spionbilder när de testkördes runt närheten av Teslas lokaler. Vi ser fram emot när liknande spionbilder på Model 3 ska börja dyka upp :-)

 


Förra månaden registrerades det 43 nya Tesla Model S i Sverige, och 32 Model X. Därmed finns det nu ca 2,600 Teslor i Sverige. Nissan gjorde en toppenmånad med 74 levererade Leaf.

 


TCS ett år sedan: Använd ruttplaneraren!

För ett år sedan förvånades vi av att så pass många Teslaägare inte kände till bilarnas fantastiska inbyggda ruttplanerare, navigatorn som tar hänsyn till temperatur, topografi och laddstationer när den planerar vilken färdväg bilen bör ta. Den visar till och med hur mycket batteri bilen beräknas ha kvar när man har kommit fram. Visst kan den föreslå lite konstiga rutter ibland men är en överlägsen botemedel mot räckviddsångest.

Tagged . Bookmark the permalink.