PWR 001

PWR001

PWR Racing har visat upp världens första helelektriska STCC (Swedish Touring Car Championship) bil PWR 001.

PWR 001 har 41 kWh batterier som driver tre elmotorer. Motorerna driver på bakhjulen med 612 hästkrafter eller 450 kilowatt och 1080 Nm i vridmoment som ger prestanda med 0-100 km/h på under tre sekunder och en topphastighet nära 300 km/h. Max motorvarvtal är 8000 rpm (vilket är förvånansvärt lågt i elbilssammanhang – en vanlig Nissan Leaf kommer upp i 10,390 rpm).

Batterierna består av över 350 celler som kan laddas fullt på cirka en timme med en kapacitet för maximalt nyttjande i tävlingstempo på cirka 15 minuter vid maxeffekt. Vikten av batteripacket är 366 kilo och tack vare dess placering mitt i bilen med viktfördelningen på 44% fram och 56% bak ger det ett såväl utmanande som underhållande beteende på banan. Bilens totalvikt är på 1510 kg.

PWR Racing och STCC är lyriska om PWR 001. Bilen är just nu en konceptbil, den passar inte in i STCC regelverk, men visar ändå vart bilsport är på väg:

– Just nu pågår den största revolutionen inom bilindustrin sedan förbränningsmotorn och det löpande bandet och nu lanserar vi vår del i detta, säger Hans Bååth, projektledare för PWR 001 tillika styrelseordförande i STCC AB.

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tävlar för PWR Racing Team och har varit med i utvecklingen av el-tävlingsbilen.

PWR001-2

Ja PWR 001 låter rejält annorlunda. Lyssna på videoklippet nedan och avgör om bilen är för tyst eller för högljudd. Läser man kommentarerna om PWR 001 på STCC Facebooksida tycker folk att den är för tyst, ”vänta lite man hör ingenting….”, ”motorsport inkluderar motorljud”, ”hoppas att STCC aldrig blir med el bilar”.

Medan som elbilist tycker man mest ”fasiken vad den låter mycket”. Det höga ljudet kommer troligtvis från kugghjulen i utväxlingen mellan elmotorn och bakhjulen. Vi har sett andra tidigare försök till trimmade elbilar där de låter mer än vanliga elbilar. Där berodde det på hur kugghjulen i utväxlingen var utformade – man kan ha snedskurna kuggar som är tystare men tål mindre belastning, eller raka som tål mer men låter också mer. Var det samma avvägning som gav PWR 001 sitt säregna ljud?

För de intresserade finns det även en amatörinspelning av hur bilen låter när den körs på STCC Facebooksida (dock med mycket vindbrus och väntan, spola fram till 3:20 innan det händer något).

 


TCS på bana: Full Fräs på Kinnekulle Ring

För några månader sedan tog vi några elbilar och körde dem på bana. Bilarna drog dubbelt så mycket el som vanligt när man körde i tävlingstempo och största begränsningen låg i lågenergidäcken och mjuka fjädringen våra standardbilar hade.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Toro58

    Koniska kugghjul? Tror ni menar snedskurna, det tål högre belastning och är tystare än rakskurna dito.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ja så hette det. Tack, ändrat!

  • Pontus

    För dålig räckvidd…
    Tror det kan bli en intressant övergång, speciellt om man tillåter dom i samma klass som fossilbilarna. Undra hur bra/dåligt en roadster 2 skulle stå sig mot detta specialbygge?