Räckvidd 402 meter

StreetRaceSM2019

I lördags avgjordes årets upplaga av de Svenska Mästerskapen i StreetRace på Lunda flygplats. Över 40 rejält trimmade bilar som tävlade om vem som är snabbast på 402 meter. Bilteam som i månader skruvat på sina bilar för att försöka få ut så många hästar som möjligt från sina förbränningsmotorer. Med sponsorer i ryggen har de plöjt ner enorma summor i sina nerstrippade bilar som klarar 402 meter galant – men kan inte åka till ICA och köpa köttbullar med.

20190825_120117Och så Jörgen.

Jörgen Nordman är enligt honom själv ”49 år ung och bor i Älta med fru och två döttrar och massor med guldfiskar och koi i våra dammar på tomten”.

Han har solpaneler på taket som har en effekt på 9,52 kWp (som givetvis enbart används till att ladda Teslan)…

Jörgen reserverade sin Tesla Model 3 online direkt efter eventet den 1/4 2016, beställde bilen 28:e april i år och fick den levererad den 26:e juni. Det är en vit model 3 Performance med vit inredning.

Jörgen har under många år kört MC lite sporadiskt på strippen i street klassen, och tänkte att det vore kul att prova köra hans nya Tesla också…

Sagt och gjort, han anmälde sig på landracing.se till årets upplaga av Street Race SM, i klassen ”street 402 m” där det är ”lätt” modifierade gatbilar som tävlar.

Jörgen lyckades komma på andraplats. Förlorade mot en ”lätt modifierad” turbomatad BMW M3 E36 på 1000hk och 10” slicks.

C4xEstEeRxyCVRLQxYz4FA

Jörgen hade visserligen bytt fälgar på sin Tesla Model 3 men hade samma originaldäck på dem som bilen levererats med. Han hade även satt mattsvart wrap på alla chrome-detaljer på bilen och på mittkonsolen. Även monterat skyddsfilm på fronten och utsatta ställen. Samt satt på stänklappar.

I övrigt var hans bil omodifierad. Inga extra batterier eller turbodurbo på elmotorn. Han satte sig i bilen på morgonen, precis som varje morgon när han ska till jobbet. Fast nu åkte han istället till banan med den, drog några vändor och kammade hem andraplatsen. Inga trailers, inga sponsorer, inget mekande. Bara en vardagsbil. En vardags-elbil.

Bil efter trimmad bil ställde upp mot honom, bil efter bil lämnade han bakom sig. Långt långt bakom sig.

mjIRuDy5SNW9EqOOcYI2Pg

Varje repa tog drygt 2% av batterikapaciteten.

Han laddade upp bilen till 97% på Uppsala Supercharger på morgonen och hade 86% när han kom fram till Lunda där tävlingen var. Efter dagen hade han 67% laddning kvar så att komma hem var inga problem. Fast då började bilens acceleration avmattas lite.

Tesla Model 3 Performance har bäst acceleration, 0-100 på 3.4 sekunder, när batterierna är fulladdade. Under 80% laddning börjar tiondelarna läggas till på accelerationen. Kan det varit det som fällde avgörandet i finalåket? Nja, Jörgen är ödmjuk:

”Tänkte att jag kanske hade en bra chans om jag tog han i starten, men jag rödlyktade med 0,06 sekunder… trots det kom han ikapp mig innan målgång då han hade 240 km/h mot mina 181 km/h i slutfart över mållinjen. Men kul var det!”

IMG_3241Stort grattis till silverplatsen Jörgen!

Snabbaste tiden han fick under dagen var 11.7638 sekunder.

Hans elbil väckte uppmärksamhet både på banan och i depån. Många kom fram och pratade, både arrangör, medtävlande och publik. Det var dock barnen som hade som vanligt bäst koll på att det var en Tesla och vad en Tesla är för något.

Frågorna haglade som vanligt kring bilen, fast en sak var lite annorlunda mot vanligt. När det gäller dragracing är folk vana vid att bilen behöver bara ha 402 meters räckvidd. Bilar med avgasmotorer brukar få bara precis tillräckligt med soppa i sig så de klarar en repa, de vill ju spara på vikten. Jörgen behövde tvärtom ha så laddade batterier som möjligt för max acceleration, så han hade mångdubbla räckvidden med dryga 50 mil mot de andra bilarnas dryga 400 meter.

Elbilarnas ankomst vänder många gamla sanningar på huvudet. Jörgen var kanske först att köra elbil på street race tävlingen, hans modifieringar inför start bestod mest av foliering, ”optisk tuning”. Ändå kom han på andra plats med sin vardagsbil. Körde ifrån många hårt trimmade tävlingsbilar. Hur ska det gå nästa gång, om han kanske plockar loss lite onödig vikt som baksäten och sånt, och sätter på tävlingsdäck på bilen?

 


TCS ett år sedan: Tesla Model 3 Track Mode

I fjol berättade vi om vad Tesla Model 3 Track Mode är för något och hur den utvecklades av Teslas ingenjörer. Vi berättade även om Cameron Rogers som även han kom på andraplats i en biltävling med sin Tesla Model 3 – fast han hade inte lika tur som Jörgen…

Bookmark the permalink.