Räckviddsångest i bränslecellsbil

Mirai

Tidningen Dagens Industri håller på och långtidstestar en Toyota Mirai. De har sedan oktober i fjol kört runt med den i Stockholm. Tidningens journalist Håkan Matson har länge tillhört förespråkarna av vätgasbilar i Sverige.

Vi hoppas dock han nu har fått en tankeställare när han plötsligt fick räckviddsångest med sin bränslecellsbil. Håkan Matson skrev i sin artikel förra veckan att bilen rapporterade 73 km räckvidd kvar, så han beslöt sig för att åka till Arlanda och tanka den. Stockholms enda vätgasmack ligger just vid Arlanda (och det finns öht endast tre till i hela landet). Men innan han skulle åka dit åkte han ett annat ärende först, en liten snabbis på 4+4 km fram och tillbaka. “Troligen var det kylan som gjorde att räckvidden sjönk med det dubbla, 16 km, ned till 57 kilometer” skriver Håkan Matsson i sin artikel om händelsen på Di. “Plötsligt hade min Toyota Mirai en räckvidd på endast 57 kilometer – men det var 47 kilometer till vätgasmacken vid Arlanda flygplats.” Han började fundera hur det skulle gå, vilken bärgare han skulle ringa – han hade nämligen glömt ta reda på numret till Toyotas vägassistans. Han sänkte farten, stängde av värmen och hoppades på det bästa medan han åkte med 80-90 km/h på E4 ut mot Arlanda.

Tack vare snålkörningen nådde han fram till vätgasmacken med hela 19 kilometers marginal och kunde tanka bilen igen. Phuh! De 4 kg vätgas han fick in i tanken gav honom 336 km räckvidd så han måste snart upprepa åkturen igen. “Och då tänker jag inte vänta tills jag bara har 57 kilometers räckvidd kvar.” avslutar Håkan sin artikel med.

Hoppas han fick sig en rejäl tankeställare där. För situationen skulle aldrig ha uppstått med en elbil – av en enda enkel anledning:

En elbil behöver aldrig tankas.

Skulle Di ha långtidstestat en elbil skulle de ha insett att varje morgon vaknar man till fulladdade batterier. Redo för dagens alla åkturer. Man behöver aldrig åka en rundtur på 94 km till Arlanda för att tanka bilen – man laddar den bekvämt hemma i vägguttaget istället.

Miljonkronors vätgasbilen gav honom 336 km att åka – varav han egentligen bara kan utnyttja sådär 260 km av, för resten behöver han till att kunna åka ut till Arlanda igen! Till och med en Renault Zoe för en fjärdedel av priset ger honom längre räckvidd. Och han slipper åka till Arlanda varannan dag för att tanka den.

Det tar tre minuter att tanka en vätgasbil. Plus en timme att åka till vätgasmacken.

Det pratas ofta om att “det tar bara tre minuter att tanka en vätgasbil”, utan att nämna tiden det tar att åka till macken. Med en elbil behöver du inte åka 94 km fram och tillbaka i onödan, bara för att tanka den. En elbil pluggar du in på kvällen och drar loss sladden på morgonen. 10 sekunder, sedan är bilen redo alla dagens åkturer. De 20 minuter det tar att snabbladda bilen behövs bara de få gångerna du åker längre än 30 mil på en och samma dag.

Tänk på hur krångligt och meckigt det skulle kännas om du var tvungen att åka iväg nånstans en gång i veckan för att tanka din mobil. Även om det bara tog tre minuter. Istället för att som idag ladda den varje natt hemma i vägguttaget. Exakt så är det med elbilar också.

Men den viktigaste skillnaden är framför allt: Med en vätgasbil har du inga alternativ.

När Håkan hade räckviddsångest och tight till vätgasmacken på Arlanda hade han inga alternativ: antingen skulle han komma fram dit, eller bärgas. Med en elbil har man alltid massor med alternativ. Är det långt kvar till en snabbladdare kan man alltid stanna till vid någon utav Sveriges 50 miljoner vägguttag och ladda där.

När folk frågar mig om vad som händer om elen i batterierna tar slut brukar jag svara att då åker man bara till närmsta hus och ringer på. För vad som är troligast, att de har en reservdunk bensin innanför farstudörren – eller ett vägguttag? (Och hur troligt är det att de har en trycktank med vätgas innanför dörren? 😉 )

Vill du uppleva riktig räckviddsångest – skaffa en vätgasbil.

Med en vätgasbil är man otroligt mycket mer utsatt för brister i infrastrukturen än med en elbil. På vägen ut mot Stockholms enda vätgasmack på Arlanda passerade Håkan 9 snabbladdare, 50 laddstolpar och oräkneliga vägguttag, alla där en elbil kunde ha laddat i nöd men som en vätgasbil inte har någon nytta av. Vätgasbilar kan endast tankas på vätgasmackar. Man kan inte ens ha en reservdunk som på fossilbilstiden.

80e1

Vid senaste jorden-runt tävlingen med elbilar hittade de tävlande ström överallt de åkte. Till och med mitt ute i Gobi-öknen. När kommer man kunna åka jorden runt med en vätgasbil? Om 10 år? 20?

När kommer man över huvud taget kunna åka Stockholm-Malmö med en vätgasbil? Det skulle vara kul att utmana en Toyota Mirai på en sådan resa 🙂 Idag kan man åka elbil kors och tvärs i hela Sverige. Javisst, det finns fortfarande gråa fläckar där det är svårt att få snabbladdning – men det är inga vita fläckar, för även om snabbladdning saknas på vissa håll finns det ändå tillgång till el överallt!

Och efter att man har kommit fram till Malmö kan elbilisten fortsätta resan neråt kontinenten. Massor av våra medlemmar i Tesla Club Sweden har åkt långresor till Italien, Frankrike och Spanien med sina elbilar. När ska Di ut på en sådan långresa med sin vätgasbil?

Skulle Di ha valt en Tesla Model S som långtestbil istället för Toyotan skulle de förutom fler sittplatser och rejält större bagageutrymme även ha fått en användbar bil också lämplig för både korta- och långfärder. Idag. Inte om kanske 20 år.

 


Vill du läsa mer om elbilar vs bränslecellsbilar bör du läsa Vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga

 


TCS ett år sedan: Kör gratis i tre år

För ett år sedan rapporterade vi om Skellefteå Krafts erbjudande: väljer du dem som elleverantör får du ladda din Tesla gratis i tre år. Vi snackar inte om Superchargers, utan att du får ladda din elbil gratis hemma.

Tagged . Bookmark the permalink.