Regeringens höstbudget

Baylan_Supercharge

Regeringens höstbudget innehöll -tyvärr- inga större överraskningar för elbilsägare. Som vi kunde rapportera förut var ”Historiska klimat- och miljöbudgeten” mest tomma ord.

Det finns ändå ett antal nyheter som berör elbilar i budgetpropositionen:

Största nyheten är nog att skattskyldigheten för energiskatten på elektrisk kraft överförs till elnätsbolagen, vilket medför att den som säljer elektricitet för laddning av elbilar inte längre blir skattskyldig som elleverantör. ”En sådan förändring kan leda till att fler är intresserade av att förse elfordon med elektrisk kraft. Detta skulle exempelvis ge en möjlighet för de arbetsgivare som vill låta sina arbetstagare mot betalning ladda sina elfordon under arbetsdagen utan att arbetsgivaren blir skattskyldig för energiskatt på elektrisk kraft” står det i Budgetpropositionen. Därmed undanröjs största hindret för hyresvärdar och bostadsrättsföreningar att sätta upp laddstolpar de boende kan ladda vid och betala för elen de använder. De måste inte längre bli elleverantörer för att få ta betalt för laddning.

Regeringen avser att införa ett bonus-malus-system senast den 1 juli 2018 står det i budgetpropositionen. Därmed har vi fått ett datum att se fram emot – om än osäkert vad exakt vi får det datumet. Supermiljöbilspremien förlängs fram tills dess så vi slipper i alla fall den årliga osäkerheten över ifall årets budgeterade pott skall räcka eller inte.

Elskatten höjs med 3 öre per kWh. Det innebär att du kommer få betala 60-80 kronor mer per år för elen om du kör som genomsnittsvensken 1218 mil om året. (Å andra sidan höjs bensinskatten med 23.75 öre per liter.)

Maximala nedsättningen av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar minskas från 16,000 till 10,000 kronor. Det blir alltså dyrare att skaffa elbil som förmånsbil.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Arild Schönberg

    Kommer nedsättningen av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar att minska också för de som redan köpt och baserat sitt köp på avdrag upp till 16.000?
    Om reglerna för de som idag redan valt att köpa elbil förändras, framstår regeringen som oseriös i sitt budskap för en förbättring av miljön.
    Varför har Sveriges regering så svårt att ta rejäla krafttag för att förbättra miljön (och skapa ett internationellt rykte som miljökämpe), när den Norska regeringen ger rejäla lättnader för att i en övergångstid underlätta för bilägare att välja miljövänligare alternativ?
    – Sverige behöver: Ta bort moms för alla BEV & Sänka förmånsvärdet för BEV till 20% och för PHeV till 60%. Först då blir de seriösa i sin satsning på miljön.
    – Förbered byggtillstånd för laddplatser så att tillstånd kan ges inom 60 dagar efter ansökan.
    MEN, så länge Volvo styr Sveriges regering, kommer miljön inte i första rummet. Även med MP i regeringen. :-(

    • Kingsthrone

      Miljön har väl ändå aldrig varit riktigt prioriterat för MP..

      • ME

        Primärt var det så. Därför så röstade jag på dem i många år. Men idag, min röst till MP, nej. Miljö är inte deras grej längre.

        • JH

          Det har faktiskt aldrig varit deras grej. En samling nyttiga idioter har det dock varit…

    • Jämför alltid med Schweiz

      Oj, där rök min kalkyl 6000 kr mer att betala privat, 500 kr extra skatt i månaden till vad??? Får de igenom denna budget är det skandal, finns ingen som helst majoritet för deras tokiga skattehöjarpolitik. Som dessutom slår mot elbilister som försöker vara miljövänliga. Att inte folk gör uppror är otroligt. Extraval bums. Jämför med Schweiz, 1970 tjänade folk 25 % mer i Sverige än i Schweiz (idag har en Schweizare dubbelt eller mer i plånboken efter skatt). Sen har det bara blivit skatter och administration så ingen vill jobba. Direktdemokati som Schweiz tack, nej tack till politiska uttalanden från ansvarslösa makthungriga pappskallar.

  • Carl Heiwall

    Om elskatten höjs med 3 öre/ kwh och bensin med 23 öre/l när en liter bensin innehåller ca 9kwh energi innebär ju det att energiskatten höjs mer för el. Hmm. Tur att man har verkningsgraden på sin sida.

  • JH

    Jag har sagt det förut; follow the money. Bränsleskatten (inkluderat den sk. Koldioxidskatten) är en viktig inkomstkälla till staten. Om någon är naiv nog att tro att man kommer lägga en budget som på allvar skulle äventyra denna inkomst så har jag händelsevis en bra ekonomisk deal på ett skrotkontrakt i paris. De har visst ett torn de vill sälja….

  • davlun03

    Och folk undrar VARFÖR elnätsavgifterna stiger och stiger med alla dessa administrativa pålagor som obligatoriskt skall hanteras av elnätsbolagen??

  • Kekke

    finns inget parti som driver dessa frågor radikalt varken 7-klövern eller SD.
    det verkar som om norska o holländska partier styrs av progressiva människor som tror på nyteknik.
    tyvärr har vi bara pappskallar till politiker i detta dårhus kallat Sverige.