Renault Zoe e-Sport

Zoe_eSport

Renault visade upp en ny Zoe på bilmässan i Geneve.

Är det äntligen en Zoe som man kan snabbladda? Med CCS laddkontakt?

Nej, nej, det skulle varit en alldeles för efterfrågad och förväntad och vettig sak att göra. Mon Dieu!

Istället visade de upp Renault Zoe e-Sport i en konstig show (som mest påminde mig om detta –>

Renault Zoe e-Sport är en konceptbil med 460 hästkrafter som klarar 0-100 km/h på 3.2 sekunder. Vilket fick folk att på en gång börja jämföra den med Tesla Model S.

Nej.

Till att börja med är Renault Zoe e-Sport en konceptbil. Inget Renault ens i sina vildaste fantasier skulle försöka göra en riktig produktionsbil av.

Läser man Renaults pressrelease framgår det att Zoe e-Sport har en kolfiberkaross skruvad på ett stålrörschassi. Den är fyrhjulsdriven med två elmotorer, en på var hjulaxel. Zoe e-Sport delar knappast några komponenter med vanliga Zoen. Varken kaross, chassi, bottenplatta, motorer eller batterier.

Precis som i vissa tävlingsklasser där det inte är trimmade standardbilar som tävlar utan helt specialbyggda sportbilar vars kolfiberkaross bara utformats för att likna vanliga bilar. På samma sätt är Zoe e-Sport en kolfiberkaross utformad att likna en Zoe på en specialbyggd stålrörskonstruktion. Som dock inte ens är avsedd att tävlas med utan bara visas upp på mässor.

Alla idéer om en sportigare Zoe faller därmed kort. Frågan är om bilen ens är gatlegal.

Zoe e-Sport var väl trevlig men en riktig Zoe med riktig snabbladdning skulle varit en mycket trevligare nyhet.

Bookmark the permalink.