Renault Zoe får snabbladdning som tillval? Tydligen inte.

Zoe4

I fredags berättade vi att nya Renault Zoe med 41 kWh batteriet inte kommer få snabbladdning, den kommer endast kunna laddas med 22 kW som mest. Vilket resulterar i laddtider uppåt två och en halv timmar på långresor.

Vi har dock fått bekräftat att franska biltillverkaren Renault kommer tillverka två olika versioner av Renault Zoe, en med 22 kW laddare och en med 43 kW – den välbekanta Caméléon-laddaren som får nypremiär igen, laddaren som kan ladda bilen med 43 kW trefas. Svenska återförsäljaren hade dock endast listat enklare varianten med mindre laddaren i sina prislistor.

Från obekräftad källa har vi dock fått indikationer om att 43 kW Caméléon-laddaren kommer erbjudas även svenska kunder, som ett tillval till bilen. Detta är inte bekräftad av svenska generalagenten än dock, vi har sökt dem för kommentar (och återkommer så snart vi fått svar). Enligt uppgift kommer lagerbilarna endast ha lilla laddaren, vill man ha en användbar elbil måste man beställa den separat.

Updaterat 11:10: Svenska generalagenten har nu bekräftat att de inte kommer erbjuda 43 kW Caméléon laddaren i Sverige. ”Motorn R90 är den som bjuder på den bästa prestandan i kalla länder (ex: i Norden), därför är det den motorn Renault säljer i Sverige, för att garantera optimala prestanda och komfort till våra kunder.” säger de.

Oroväckande att generalagenten har så dålig koll på elbilar.

För så här ligger det till: på långresor är det egentligen inte batteristorleken som spelar roll utan laddhastigheten! Låt oss ta en resa mellan Stockholm-Malmö med fyra olika elbilar:

SthlmMlm

Med en 30 kWh Nissan Leaf tar resan åtta och en halv timmar. Man måste stanna och ladda hela 8 gånger längs vägen, men iom att Leaf kan laddas med 50 kW tar varje laddstopp endast 20 minuter i medel. Till körtiden på knappa sex timmar tillkommer alltså två timma 40 minuter sammanlagd laddtid.

Nya Zoe behöver med sina större batterier endast stanna och ladda tre gånger på samma resa. Men Zoe med klena laddaren på 22 kW måste stanna och ladda två timmar på varje ställe! Sammanlagt måste man alltså ladda i sex timmar vilket resulterar i total restid på närapå 12 timmar :-(

Samma Zoe med starkare 43 kW laddaren monterad behöver ”bara” stanna en timme på varje ställe, vilket reducerar totala tiden med hela 3 timmar, 9 timmar isf 12. Planerar du åka längre än 30 mil med din nya Zoe – köp stora laddaren! Även om du så åker bara nån enstaka gång på semestern. 9 timmar kan man orka med – men inte 12.

Fast allra bäst skulle det ha varit om Renault skulle ha utrustat Zoe med möjlighet till 100 kW CCS DC snabbladdning. Då skulle ägarna kunnat ladda ännu snabbare i framtiden när sådana snabbladdare blir vanliga. Som det är nu kan Zoen du köper idag aldrig någonsin kunna ladda snabbare än 22 eller möjligtvis 43 kW iom att laddaren är i bilen.

Fjärde bilen i vår jämförelse, Tesla Model S demonstrerar laddhastighetens betydelse. Anledningen till att det är en fröjd att resa långt med Model S beror inte enbart på dess större batteripack som gör att den behöver laddas endast 2 gånger på Stockholm-Malmö-sträckan utan framför allt att bilen laddas med 120 kW av Superchargern så laddstoppen blir endast 20 minuter långa. Så resan blir möjlig på knappa 7 timmar.

Det kan vara svårt för gemene man att inse att batteristorleken inte är allt – den måste kombineras med snabb laddning också. Den Renault Zoe som ska säljas i Sverige verkar tyvärr bli en tydlig avskräckande exempel på det.

Tagged , . Bookmark the permalink.