Renault Zoe får snabbladdning som tillval? Tydligen inte.

Zoe4

I fredags berättade vi att nya Renault Zoe med 41 kWh batteriet inte kommer få snabbladdning, den kommer endast kunna laddas med 22 kW som mest. Vilket resulterar i laddtider uppåt två och en halv timmar på långresor.

Vi har dock fått bekräftat att franska biltillverkaren Renault kommer tillverka två olika versioner av Renault Zoe, en med 22 kW laddare och en med 43 kW – den välbekanta Caméléon-laddaren som får nypremiär igen, laddaren som kan ladda bilen med 43 kW trefas. Svenska återförsäljaren hade dock endast listat enklare varianten med mindre laddaren i sina prislistor.

Från obekräftad källa har vi dock fått indikationer om att 43 kW Caméléon-laddaren kommer erbjudas även svenska kunder, som ett tillval till bilen. Detta är inte bekräftad av svenska generalagenten än dock, vi har sökt dem för kommentar (och återkommer så snart vi fått svar). Enligt uppgift kommer lagerbilarna endast ha lilla laddaren, vill man ha en användbar elbil måste man beställa den separat.

Updaterat 11:10: Svenska generalagenten har nu bekräftat att de inte kommer erbjuda 43 kW Caméléon laddaren i Sverige. ”Motorn R90 är den som bjuder på den bästa prestandan i kalla länder (ex: i Norden), därför är det den motorn Renault säljer i Sverige, för att garantera optimala prestanda och komfort till våra kunder.” säger de.

Oroväckande att generalagenten har så dålig koll på elbilar.

För så här ligger det till: på långresor är det egentligen inte batteristorleken som spelar roll utan laddhastigheten! Låt oss ta en resa mellan Stockholm-Malmö med fyra olika elbilar:

SthlmMlm

Med en 30 kWh Nissan Leaf tar resan åtta och en halv timmar. Man måste stanna och ladda hela 8 gånger längs vägen, men iom att Leaf kan laddas med 50 kW tar varje laddstopp endast 20 minuter i medel. Till körtiden på knappa sex timmar tillkommer alltså två timma 40 minuter sammanlagd laddtid.

Nya Zoe behöver med sina större batterier endast stanna och ladda tre gånger på samma resa. Men Zoe med klena laddaren på 22 kW måste stanna och ladda två timmar på varje ställe! Sammanlagt måste man alltså ladda i sex timmar vilket resulterar i total restid på närapå 12 timmar :-(

Samma Zoe med starkare 43 kW laddaren monterad behöver ”bara” stanna en timme på varje ställe, vilket reducerar totala tiden med hela 3 timmar, 9 timmar isf 12. Planerar du åka längre än 30 mil med din nya Zoe – köp stora laddaren! Även om du så åker bara nån enstaka gång på semestern. 9 timmar kan man orka med – men inte 12.

Fast allra bäst skulle det ha varit om Renault skulle ha utrustat Zoe med möjlighet till 100 kW CCS DC snabbladdning. Då skulle ägarna kunnat ladda ännu snabbare i framtiden när sådana snabbladdare blir vanliga. Som det är nu kan Zoen du köper idag aldrig någonsin kunna ladda snabbare än 22 eller möjligtvis 43 kW iom att laddaren är i bilen.

Fjärde bilen i vår jämförelse, Tesla Model S demonstrerar laddhastighetens betydelse. Anledningen till att det är en fröjd att resa långt med Model S beror inte enbart på dess större batteripack som gör att den behöver laddas endast 2 gånger på Stockholm-Malmö-sträckan utan framför allt att bilen laddas med 120 kW av Superchargern så laddstoppen blir endast 20 minuter långa. Så resan blir möjlig på knappa 7 timmar.

Det kan vara svårt för gemene man att inse att batteristorleken inte är allt – den måste kombineras med snabb laddning också. Den Renault Zoe som ska säljas i Sverige verkar tyvärr bli en tydlig avskräckande exempel på det.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Bra åskådlighet med restidsbilden! :)
    Tiderna är laddtider, right!? Det tar dock lite tid att köra av och på motorvägen till laddstationerna så antalet stopp, för speciellt Leafen, lär öka den totala restiden en del, plus att väntetiderna vid ”laddpumparna” är ett stort frågetecken. Minns inte hur väl utbyggt laddnätverken (antal laddplatser per site) är för bilar som Zoe och Leaf m.fl…
    Tesla har ju ett stort PLUS med sitt laddnätverk (antal siter bredvid E4an och antal laddplatser) så där tillkommer i princip bara mat- och kaffepaus.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tack! Halva bilden är snodd från min föreläsning ”elbilsmyter”, slängde bara in Zoe-raderna i den.

      Tiderna är laddtider ja. Själva restiden är samma för alla bilar, 5 timmar 50 minuter. (I verkliga livet har Teslan större möjlighet att åka snabbare än tillåtet.)

      Laddstationer för Zoe, Leaf mfl elbilar sitter också på rastplatser precis bredvid E4, så det tillkommer inte så mycket tid för omvägar. Men det finns endast en enda laddare per ställe så ifall den är upptagen kan man få vänta en halvtimme eller mer bara på att få börja ladda. Och är laddaren trasig är det ännu mer kört…

      • http://www.tyckfrihet.com/ Stefan Eriksson

        Finns denna föreläsning någonstans att se på nätet?

      • Kekke

        med andra ord så är det fortfarande för tidigt att byta från fossilt till Elbil?
        kör en fossil idag men vågar inte byta till Elbil pga det här med långresor eftersom det verkar som bara Tesla klarar detta galant men så kostar Teslan därefter.
        nä Sverige är fortfarande ett U-land i jämförelse med Norge när det gäller Elbilar och infrastrukturen.
        jag fattar inte varför vi är efter helt galet vad sysslar våra politiska partier med som inte satsar på detta.

        • Claes

          Tesla Model 3 är bilen vi alla väntar på :)

      • Pontus

        Men om jag räknar rätt på Teslan så blir 6 timmar och 55 minuter minus två laddstopp på 20 minuter var 6 timmar och 15 minuter men du säger att du räknat med en körtid på 5 timmar 50 minuter. Varför längre körtid för Teslan???
        Som du säger i verkligheten är säkert körtiden för Teslan kortare inte längre.

  • Filip

    Jag tror att resan skulle gå fortare med en zoe 43kW än en leaf. Nya nissan leaf laddar mellan 40-47kW. Den laddar faktiskt som snabbast vid 80% SoC. Den skulle nog lätt klara 100kw egentligen. Se graf här:
    http://pushevs.com/2016/08/20/fast-charging-nissan-leaf-vs-bmw-i3/

    Zoe har jag för mig laddar nästan 43kW hela tiden. Den konverterar nog till rätt spänning och ström momentant då laddaren sitter i bilen. Med en zoe har man 10kwh extra från början och mindre tid till start och stopp.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Javisst är tiderna endast uppskattningar (gjorda med underbara egotrip.se). Möjligt att Zoe med 43 kW laddare kommer ner till samma eller till och med något lägre tider än Leaf. Vi får nog köra en challenge när bilarna har kommit :-)

      • Filip

        Jag är på :)

      • iAkita

        När jag gör samma sökning som du gjort för att uppskatta restiden mellan Stockholm och Malmö, på egotrip.se så får jag precis som du fram en restid på 8h 30min för Leaf 30kW. Tiderna för Zoe blir däremot helt annorlunda. Med Q90 (43 kW laddning) tar det 8h 3min, och med R90 (22 kW
        laddning) tar det 8h 21min.

        Bidrar inte sådana här felaktiga siffror snarare till att sprida myter om elbilar, snarare än tvärt om, eller är det så att du missat att de två Zoe-modeller som finns med i egotrip är de gamla modellerna med det lilla batteriet? För att får fram den korrekta tiden i egotrip.se måste du uppdatera NEDC-räckvidden till den som gäller de nya modellerna, alltså 400 km för R90 och 370 km för Q90.

        • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Jag uppdaterade naturligtvis NEDC räckviddssiffran för Zoe.
          Laddtiderna från eGOtrip går däremot inte att använda, de räknar fortfarande med lilla batteriet. Renault uppger i sin datablad att 0-100% laddning av nya Zoe med 41 kWh batteriet blir 2 timmar 40 minuter med 22 kW laddaren. Därför räknade jag 10-80% ska gå på 2 timmar. Tiden är naturligtvis endast en uppskattning.

          Jag tror du har missuppfattat dagens artikel, det handlar inte om Leaf eller Zoe är bättre, det handlar om att Zoe måste få 43 kW snabbladdaren för att vara användbar på långresor. Leaf togs med endast som ett exempel på att batteristorleken är inte allt.

          De viktiga siffrorna är alltså inte Leaf vs Zoe utan Zoe vs Zoe, med 22 resp 43 kW laddaren.

          • iAkita

            Så du menar att din kommentar ovan: ”Javisst är tiderna endast uppskattningar (gjorda med underbara egotrip.se)”, inte stämmer? Varför skrev du det då? Dessutom borde du som en som utger sig vilja avfärda myter om elbilar veta att laddhastigheten går ner när batteriet börjar bli fullt, och att du generellt sett får i mer ström i ett stort batteri än i ett litet batteri på samma tid, just på grund av att laddhastigheten går ner när batteriet börja bli fullt. Om något borde du alltså korta laddtiden som anges för Zoe på Egotrip, inte tvärt om.

            Nu spelar det i och för sig inte så stor roll för just Zoe som laddas med 22 kW, eftersom den kan hålla den effekten till den är i det närmsta fulladdad. Av de 2h 40min som anges i den information du hänvisar till går en ansenlig del av tiden åt till att ladda de sista fem procenten. Menar du på fullt allvar att du vill få mig att tro att du inte kände till att laddhastigheten går ner när batteriet börjar bli fullt?

            Om syftet med artikeln är att jämföra Leaf och Zoe eller inte bryr jag mig inte om, men det är just det du gör. Personligen anser jag att ju fler som går över till elbilar desto bättre, oavsett vilket märke de väljer att köra. Så jag har lite svårt för när det ska letas fram exempel som ska få vissa av dem att framstå som sämre än vad de är. För de allra flesta så räcker det alldeles utmärkt att du kommer 25-30 mil utan att ladda i den nya Zoe’n, och om du vill köra 40-45 mil så behöver du bara stanna till i en halvtimme-timme på vägen. Du hade lika gärna kunnat välja detta som exempel och få alla andra elbilar att framstå som värdelösa för att det i princip inte går att köra samma sträcka på grund av avsaknad av snabbladdare. Det finns gott om möjligheter att ladda med 11-22 kW i hela Sverige, men i princip inga elbilar utom Zoe kan ladda med full effekt på dem. Det innebär att många resor blir omöjliga på grund av för små batterier, trots att bilen du färdas i kan snabbladdas.

          • Kekke

            kan man verkligen komma mellan 20-30 mil på en enda laddning i motorvägsfart(100km/h) för en ZOE 22Kw eller menade du den på 43Kw?

          • iAkita

            Jag menade den nya versionen med 41 kWh batteriet, men i motorvägsfart kommer du inte komma några 30 mil. Räkna istället med 20-25 mil. I den gamla måste du ladda efter 11-12 mil om du kör i motorvägsfart (max 110 km/h).

          • Claes

            Låter som 3 laddstopp är rätt isf… 613,4 km delat på 20 mil = 3. Man vill ju ha marginal också. Hur laddstoppen ligger kan ju också ställa till det.

          • iAkita

            20-25 mil är med marginalen inkluderad eftersom marginalen blir en procentuellt sett mindre del av batteriet med ökad batteristorlek. Men det är inte det som är det viktiga, stannar du fler gånger behöver du ladda kortare tid vid varje tillfälle.

            Egotrip.se, som artikelförfattaren först påstod sig ha använt sig av, föreslår till exempel att man stannar och laddar hela sju gånger på vägen med Zoe R90 (modellen med 22 kW laddning). Då tar resan med R90 8h 21min (vilket nog är lite väl optimistiskt). Givetvis kan man hoppa över en del av de sju stoppen men då måste man i gengäld ladda längre tid när man väl stannar, så resan kommer ändå ta lika lång tid.

            Jag kan hålla med om att laddtiderna i egotrip.se är optimistiska, men varifrån de extra dryga tre timmar som artikelförfattaren anger i artikeln kommer från är för mig en fullständig gåta. Artikelförfattarens förklaring att det skulle gå långsammare att få i samma mängd ström i ett stort batteri än i ett litet stämmer helt enkelt inte. Tvärt om kan man ladda med hög effekt under längre tid med ett stort batteri, eftersom det är
            först när batteriet börjar bli fullt som laddhastigheten stryps. Det vet artikelförfattaren mycket väl, så jag undrar vad det egentliga syftet med denna artikel är och varför det är så viktigt att föra fram budskapet så felaktigheter i artikeln inte rättas när de påpekas. Visst är det bra med snabbladdning och snabbladdare, men vill man promota det så bör man använda sig av transparent och trovärdig information och argumentation.

          • Claes

            Drar den 200Wh/km i motorvägsfart så är batteriet tomt efter 20,5 mil. Då blir det ”2 tomt till fullt” laddningar och en sista säkerhetsladdning 1,6 km innan mål om AC:n varit på…Denna typ av hantering är nog inte så bra för batteripacket eller för pulsen. ;)
            Alternativet måste vara att ladda 3 eller 4 kortare laddningar. Och vintertid är detta nog en absolut nödvändighet. Eftersom laddinfrastrukturen för andra elbilar än Tesla inte är lika utbyggd, bara en laddpunkt per vissa siter, så skulle inte jag våga räkna med att ladda för sällan.
            Tror nog Tibor har koll på laddhastigheter… ;)

          • iAkita

            Visst är det så att batteriet är tomt efter 20,5 mil om den drar 200 Wh/km i motorvägsfart. Om den drar 400 Wh/km så är batteriet tomt efter 10.25 mil, och om den drar 100 Wh/km så är batteriet tomt efter 41 mil. Så vad vill du ha sagt med den kommentaren?

            Du får för övrigt gärna tro på att Tibor har koll på laddhastigheter, men personligen kollar jag hellre upp fakta än förlitar mig på auktoriteter.

            För övrigt så finns det Superchargers på 21 ställen i Sverige, medan var och varannan kommun har en eller flera 22 kW stolpar, så det där med att laddinfrastrukturen inte är utbyggd i samma grad för en bil som kan ladda 22 kW AC som för tesla är rent felaktigt.

          • Claes

            Suck! Vilken tråkig stil du har. Jag försöker bara förstå alla kommentarer du skrivit om den här artikeln så därför började jag kommentera antal stopp för laddning. Går det med två stopp om man däremellan håller motorvägsfart? Du svarar svävande… 20-25 mil… Är det fakta? Vad drar Zoen då? 15 kWh/100km vid vilken fart? Var ska Zoen laddas mellan Sthlm och Malmö, enligt dig? Med hur många kWh? Med vilken typ av laddareffekt? Vad tar det i tid? Svarar du med sjutton stycken text så läser jag inte…

          • iAkita

            Claes, jag ber om ursäkt för att jag lät min frustration över människor som påstår sig vilja avliva elbilsmyter istället späder på dem gå ut över dig. Jag ska försöka svara så kort och koncist på dina frågor som det går.

            Angående förbrukning så vet du om du själv kör elbil att det är omöjligt att ange en exakt siffra. Förbrukningen beror på en mängd yttre faktorer såväl som på vem som sitter bakom ratten. Den lägsta genomsnittsförbrukning jag sett från fullt till nästan tomt i min Zoe är strax under 120 kWh/100 km, den högsta är knappt 180 kWh/100 km. Räkna med den högre på motorväg i max 110 km/h, alternativt på räckviddsuppskattningarna i egotrip.se vid olika hastigheter och temperaturer. De är förvånansvärt pålitliga.

            Så till dina frågor var du skulle stanna och ladda på resan mellan Stockholm och Malmö, och vilken effekt du ska ladda med. Effekten får bli 22 kW eftersom det är max bilen klarar av. Vill du stanna två gånger föreslår jag att du laddar i Linköping och Värnamo. Du kan hitta Clever såväl som gratisalternativ på båda ställena. Vill du stanna tre gånger så föreslår jag att du först stannar till i Norrköpingstrakten. Det finns till exempel laddare som kan ladda med 22 kW i Stavsjö (Clever) och vid McDolands i Klinga (gratis). Nästa stopp får bli antingen Gränna eller Huskvarna/Jönköping. Väljer du att stanna i Gränna får du betala (Clever), men i Huskvarna/Jönköping finns det gott om gratis 22 kW stolpar. Det sista stoppet föreslår jag att du gör i Ljungby, men var beredd att betala för det (Clever).

            Sen är du ”himma”, som de säger i Malmö!

  • iAkita

    I stora drag håller jag med, men jag
    förstå inte varför du lagt in tre laddstopp för den nya Zoe’n? Förbrukningen är
    jämförbar med den gamla versionen, alltså ca 15 kWh/100 km, så knappt 75% av
    batteriet kommer vara förbrukat efter 200 km körning. Det innebär att man
    klarar sig på två laddstopp under de 600 km det är mellan Stockholm och Malmö.
    Vid varje tillfälle ska det laddas 30 kWh, vilket skulle ta drygt 90 minuter
    med 22 kW laddning, och under en timme med 43 kW laddning. Du har alltså
    överskattat tiden för laddning med det dubbla (180 minuter) för 22 kW modellen,
    och med ca 60 minuter med 43 kW laddning. Med dessa korrigeringar kommer man
    fram lika snabbt eller snabbare än med Leafen, och man behöver bara göra två
    stopp jämfört med Leafens åtta.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      På motorväg kör man i motorvägsfart med rejält högre förbrukning som följd. Både Zoe, Leaf och Tesla drar mer i motorvägsfart än i mer beskedliga farter och måste ladda oftare än deras officiella räckviddssiffror. Det är därför Teslan också måste ladda två gånger isf som man enligt räckviddssiffran skulle trott en gång.

      Och det viktiga i diagrammet är inte om Leaf eller Zoe kommer fram först (skulle vara en kul tävling dock) utan att Zoe med 43 kW laddaren kommer fram långt före den Zoe som svenska generalagenten tänker sälja.

      • iAkita

        Den ”gamla” Zoe (med 22 kWh batteri) går att köra att köra mer än tio mil på motorväg utan problem, vilket innebär att den uppdaterade Zoe’n kan köra 20 mil. Jag räknar med att man vill ha 3 kWh som ”buffert” i båda fallen, vilket innebär att man har 19 kWh att förbruka i gamla Zoe och 38 kWh i nya, innan man behöver ladda.

  • Anders

    Enligt Renaults hemsida idag så kommer samtliga Zoe varianter ha 43kW Caméléon-laddaren som standard. även det lilla 22kWh-batteriet kommer få det

  • Magnus Olsson

    Har Zoe bra kylning på batterierna eller kommer de drabbas av samma problem som Leaf har att batteriet ligger på maxtemp under längre resor?