Renault Zoe som Taxi

Zoe_taxi

Taxi Stockholm har lagt till 30 Renault Zoe elbilar till sin flotta. Med deras 41 kWh batterier och 30 mils räckvidd är de väl förberedda Stockholmstrafiken. Bilarna ska komplettera de Tesla Model S som redan åker runt på stans gator som eltaxibilar.

Renault Zoe har dock ett stort (eller snarare litet) problem som gör den mindre lämpad som taxibil. Baksätet är inte särskilt rymligt. ”Det är ett sätt för oss att utmana våra kunders och vår egen uppfattning om vad en taxibil är när det gäller storlek och kapacitet”, säger Johan Lagerhäll, vd för Taxi Stockholm i företagets pressrelease om bilarna.

Zoebackseat

Baksätet är onekligen trångt på Renault Zoe, inte bara för att det är en småbil utan även för att golvet därbak är ovanligt högt i Zoe på grund av batteriernas placering. Bagageutrymmet är inte heller mycket att hurra över, hoppas de inte får många kunder som ska till Arlanda med mycket bagage.

För kunderna är det ofta första gången de någonsin sitter i en elbil när de åker med en elbilstaxi. Är det verkligen att det är trångt i baksätet och minimalt med bagage som vi vill att de ska tycka om elbilar? Ville Taxi Stockholm ha en billigare elbil än Tesla kunde de ha valt Nissan Leaf, Kia Soul EV, VW e-Golf eller Hyundai Ioniq som alla erbjuder skönare baksäten och större bagageutrymme.

Zoe saknar dessutom möjlighet till snabbladdning. Med 22 kWh AC laddning tar det två-tre timmar att ladda batterierna. Taxiförarna ser fram emot mycket längre fikaraster än de hittills haft vid Superchargern på Infra City.

Vi välkomnar att det finns fler och fler eldrivna tysta miljövänliga taxibilar på Stockholms gator – dock skulle det varit trevligare med en som har bekväma baksäten.

Bookmark the permalink.