Renault Zoe utan batterihyra

Zoe4

Svenska generalagenten har äntligen börjat sälja Renault Zoe utan batterihyra. Hittills kunde man inte köpa hela bilen, man var tvungen att hyra batterierna separat, med en hyra på upp till 1199 kronor i månaden.

Nu har Renault äntligen lyssnat på vad många kunder har efterfrågat och slopat kravet att man måste hyra batterierna. De som vill kan nu köpa Renault Zoe komplett, inklusive batterierna också.

Nissan hade förut liknande val med sin Leaf, man kunde välja mellan att hyra batterierna eller köpa dem. (Man kunde välja, de tvingade inte kunderna hyra batterierna.) Men så få kunder valde hyrlösningen att de har sedermera tagit bort den, och nu kan man enbart köpa Leafs batterier, ej hyra dem. Vi hoppas Renault också inser misstaget att ha varit så envisa att försöka tvinga kunder till hyrlösning istället för att erbjuda valfrihet.

41 kWh batteripaketet kostar nu 80,000 kronor att köpa. Åker man över 1,500 mil per år har man tjänat in den summan på fem och ett halvt år genom att slippa betala månadshyra för batterierna.

För 284,900 kronor (efter avdragen Supermiljöbilspremie) får man en väldigt kapabel liten elbil – komplett med 41 kWh batterier! NEDC räckvidden är på 40 mil, men även i verkliga världen kommer man uppåt 30 riktiga mil i stadstrafik och 20 mil i motorvägsfart. Renault har en väldigt bra räckviddskalkylator på sin hemsida (väldigt likt Teslas, hmm…)

Vi börjar nästan jubla av glädje… men.

Renault Zoe kan fortfarande inte snabbladdas. Högsta effekt den kan laddas med är 22 kW AC. Vilket gör att efter de där 20 milen på motorvägen får man stanna inte i 20 minuter som med Tesla utan två timmar :shock: innan man kan köra 20 mil till. Det kan man möjligtvis stå ut med en eller två gånger per år men inte om man reser längre turer någorlunda ofta.

När man inser hur lite det behövs för att ge en bil möjlighet till DC snabbladdning (två extra pinnar i laddkontakten + sladdar till batterierna från dem (OK, en relä och mjukvara som styr också, men sen är det verkligen allt)) kan man inte hitta argument till varför Renault inte gjort så utan att börja famla efter foliehatten.

Skulle de ha monterat ett CCS kontakt i nosen på Renault Zoe istället för nuvarande Typ2 kontakt skulle det ha kostat dem max en tusenlapp. De hade lugnt kunnat höja bilens pris med 10,000 kronor och kunderna skulle ändå stått i kö! (I alla fall tills Opel Ampera-e och Tesla Model 3 anländer.)

Nu bil bilen en halvhjärtad abrovink istället som man måste tänka efter om den passar ens körmönster. Renault har sjabblat bort en enorm möjlighet där.

En annan sur citrom är att Renault beter sig som trotsiga fransmän och visar verkligen att de mer eller mindre har blivit tvingade att börja sälja batterierna. Hyr du batterierna får du utbytesbatteri om kapaciteten sjunker under 75% på dina. Köper du batterierna måste kapaciteten sjunka till under 66% för att få samma förmån.

Batterihyran var ju en lukrativ business för Renault som de ogärna vill bli av med. De försöker fortfarande lura i oerfarna förstagångs-elbilsköpare ”tryggheten” av en batterihyra. Erfarna elbilister vet att bilens batterier håller längre än bilens livslängd och att den där månadshyran blir en dyr trygghet i längden.

Att Renault redan idag kan erbjuda en kompetent elbil med 20-30 riktiga mils räckvidd för endast 285 tusen kronor är enastående – synd bara att de har skjutit sig själv i foten genom att inte ge Zoe snabbladdning.

 

 

Twizy

En annan rolig elfordon från Renault är lilla Twizy. Renault Twizy är en tvåsitsig fyrhjuling som man kan köpa från 62,900 kronor… plus batterihyra. Med Twizy blir batterihyran ett ännu större problem, för de 599-739 kronorna per månad (beroende på körsträcka) måste man betala varje månad, året runt! Även på vintern.

Nu har undertecknad personligen testkört Twizy på vintern och det går i och för sig att åka med den – men de flesta är alldeles för frusna för det (och Twizy har en helt horribel väghållning på halt väglag). Därför vill många svenska ägare ställa av sin Twizy på vintern, i väntan på vårsolens återkomst. Man måste dock betala batterihyran även medan Twizy är avställd!

Vi hoppas Renault märker tillströmningen av nya kunder nu när de har gjort Zoes batteripack köpbart och kommer göra samma sak med Twizyn också. Twizys lilla batteripack skulle inte ens öka priset särskilt mycket (ska vi tippa på 20,000 kronor?). En liten pendlingsleksak för 80-90,000 kronor skulle nog locka många fler om de slapp betala hyra för den på vintern.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Robin Mokvist

    Kan bara hålla med om allt du skriver. Kul att dom släppt batteriet men mindre tråkigt att man inte kan snabbladda. Perfekt som en pendlarbil men visst vill man ju kunna snabbladda om man nu skulle få för sig att köra mer än 20 mil med den. Samtliga kommande bilar kommer med största sannolikhet att ha den möjligheten och som du nämner kan det inte vara en svår sak för dom att lösa.
    En fråga bara, hur lång ”garanti” har dom på de köpta batterierna? 66% är väldigt lågt men man kan ju också få ett måndagsex som sjunker snabbare än vad snittet gör.

    • Benny Gustafsson

      Garantin är 8 år/16000 mil. De Renault som jag har råkat ut för och mätt batteriet på efter 10 000 mil har inte tappat mycket, ca 4%.

  • Mats Lindholm

    Kanske bör tilläggas att på andra marknader så erbjuder Renault snabbare laddning med det stora batteriet.

    • Benny Gustafsson

      Ja, den versionen heter Q90 och använder den gamla Continentalmotorn och motsvarar första versionen av Zoe, Q210. Den versionen som säljs här i Norden R90 ska vara mer effektiv än den gamla men efter en vecka med den nya bilen så tycker jag inte att den verkar vara det. Hade gärna tagit en Q90 istället med möjlighet till 43 kW laddning istället. Men, men, nästa steg blir väl CCS-laddning med, Renault ingår ju i det laget men har ingen bil som använder det.

  • Top 12

    Bra artikel Tibor. Typiskt Fransmän (och Italienare) de vet alltid bäst. Men vad slutkunden tänker och tycker bryr dom sig inte om att lyssna in. Dom vet ju redan bäst.

  • Benny Gustafsson

    I Norge säljs både Twizy och Zoe med batteri. Går inte att hyra. Jag har köpt en R400 och sålt min Q210, förväntar mig minst 35 mils räckvidd på sommaren. Kör ju minst 15 mil med min nuvarande på vintern!!