Så lönar det sig att exportera elbil till Norge

NorskaElbilar

Vi har i en artikelserie avslöjat att begagnade svenska elbilar exporteras till Norge, framför allt Nissan Leaf i stor skala. Förutom att svenska begagnatmarknaden åderlåts på elbilar och fördröjer deras genombrott försvinner även svenska skattemiljoner till utlandet.

Bland responsen till artiklarna har många undrat hur kan det ekonomiskt vara lönsamt att exportera svenska elbilar till Norge? Elbilar är ju så mycket billigare där!

Då glömmer man två viktiga saker:

  1. det är företag det handlar om
  2. Norge är utanför EU

Företag som köper bilar med avsikt att hyra ut dem får dra av momsen. Och export till Norge är tull- och momsfri.

Som exempel kan vi ta en Nissan Leaf, som kostar från 379,900 kronor i Sverige. (Listpris till privatpersoner, när du köper en enda och inte lyckats pruta något. Ett leasingföretag som köper hundra bilar varje månad får nog en rejäl rabatt på det priset.)

Leasingföretaget får tillbaka 25% moms, 75,980 kronor från staten.

Bilen leasas ut för 2999 kronor per månad i ett år. Sammanlagt betalar hen som kör bilen 35,988 kronor leasingavgift under det året. På den summan ska det betalas moms, alltså blir det 28,790 kronor kvar.

Sex månader efter köpet trillar elbilsbonuset på 60,000 kronor in från svenska staten. Bonuset är skattefri, man behöver inte betala moms på det. (Innan 1 juli i år fick elbilar 40,000 Supermiljöbilspremie istället, även den momsfri.)

Efter ett år har leasingbolaget alltså fått tillbaka 75,980 kronor moms, 28,790 kronor leasingavgift och 60,000 kronor elbilsbonus på bilen, sammanlagt 164,770 kronor! Bilens pris har därmed efter ett år reducerats från 379,900 till 215,130 kronor.

När bilen exporteras är exporten momsfri i och med att Norge är utanför EU. Meningen är att det är det mottagande landet som ska momsskatta varan – men elbilar är ju momsfria i Norge.

Att importera elbilen till Norge kostar 2400 norska kronor. Man slipper betala moms, tull, vikt-, NoX och CO2 avgifter – elbilar är verkligen helt skattefria i det landet! Det är bara en enda fast avgift som ska betalas, som i stort sett ska täcka vad norska registreringsskylten kostar.

En norsk krona kostar ungefär som en svensk krona. Inte exakt dock, växlingskursen ligger på 1,09 – vilket med så här stora summor ändå betyder att 215,130 svenska kronor bara motsvarar 197,366 norska.

Slutsumman när bilen hamnat i Norge är 199,766 norska kronor. Bilen måste säljas för högre pris än det för att gå med vinst. Tittar man på ett år gamla Leaf på blockets norska motsvarighet finn.no går de för runt 230-240,000 norska kronor. (Många av dem är nog också just före detta svenska bilar.)

Ovan beräkning baserar sig på nya elbilsbonuset. De bilar som exporterats hittills har dock alla fått bidrag enligt gamla systemet med 40,000 kronor i Supermiljöbilspremie. De bilar får en slutsumma på 218,116 norska kronor och behöver säljas för högre pris än så för att gå med vinst. En del av vinsten går också åt till personalkostnader, pappersarbete, frakt och liknande.

Skulle staten kräva tillbaka 60,000 kronor elbilsbonus vid export skulle kalkylen spricka. Då måste bilarna säljas för över 260,000 norska kronor – och så mycket betalar inte norrmän för begagnade Leafar.

 

Vissa har även frågat varför man då inte köper en begagnad elbil från Norge om man nu vill ha en? Jo, för att 1: då blir det en privatperson som ska köpa, 2: Norge är utanför EU. På en norsk begagnad Leaf för 230,000 kronor tillkommer det många kostnader innan den hunnit tillbaka till Sverige:

  • växelkursen 1.09 mellan norska och svenska kronan – 230,000 norska kronor blir 250,700 svenska
  • 10% importskatt på bilar till EU – 25,070 kronor
  • 25% svensk moms – 68,942 kronor
  • svensk registreringsavgift – ca 2,700 kronor

Med alla pålagor kommer Leafen som var till salu för 230,000 kronor i Norge kosta 347,412 svenska kronor. Långt över de svenska priserna på blocket.se där man kan hitta ett år gamla Leafar för 240,000 svenska kronor. (Å andra sidan fanns det bara två stycken årsgamla Nissan Leaf på blocket när vi kollade – de andra har ju försvunnit till Norge. Norska finn.no listade samtidigt 46 årsgamla Leafar när den här artikeln skrevs.)

 

Läs även våra tidigare artiklar i ämnet:

Norges elbilsrevolution finansieras av svenska skattepengar

Elbilsexporten i siffror

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Tack, intressant!
    Vad jag förstår så får norrmännen en elbilsbonus även på begagnat, eller om det bara är på elbilar med viss ålder(?) Men vet någon hur stor den bonusen är?

    • Henrik Utter

      Nej, ingen bonus (på nya eller begagnade bilar). Subventioneringen är i form av slopade avgifter/skatter, vilket i Norge ofta uppgår till flera hundra tusen.

      • Claes

        Aha, tack! :)

  • Limbster

    En uträkning på ett mer troligt pris där leasingbolaget får 10-15% rabbatt på bilen hade passat bra här, då blir det än större vinster. Bra skrivet

  • Marcus

    Tack för beräkningen Tibor.

    • Dorothy Barbara

      ”— Halloween (2018) H.D 0nline —”
      Om du vill titta på filmer av bästa kvalitet, så kan du kopiera den här länken
      => => => marvel-kuli.blogspot.com

  • Pontus

    Vad är nypriset för en Leaf i Norge?
    380 tkr – moms och tull = 380 / 1,25 / 1,1 = 276 stek vilket borde bli 254 tnok. Vad är fel i min tanke här?
    Eller kostar en 1 år gammal mer än en ny?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nypriset för Leaf är från 275,900 NOK i Norge enligt nissan.no

      • Pontus

        Tack, då hjälper ju Nissan också till att skapa denna möjlighet genom att ha en väldigt mycket högre marginal/pris i Norge än i Sverige.