Scania + Nikola = sant?

Likasom

Idag ska vi ta på oss foliehatten och koka ihop en äkta liten konspirationsteori:

Företaget Nikola Motor håller på att utveckla vätgasdrivna långtradare med bränsleceller. Tidigare denna månad visade de upp sitt nya vätgasdrivna långtradarkoncept Nikola Tre. Till skillnad från Nikola One som ska bli en så kallad sleeper vagn med säng för att föraren ska kunna övernatta på långa turer, och Nikola Two som ska bli en day cab har Nikola Tre en helt annan formspråk med platt nos anpassad för europeiska marknaden.

Lägg dock märke till en udda liten detalj: Nikola One, Nikola Two, Nikola Tre. På svenska?! Jämför sedan Nikola Tres utseende med Scanias lastbil på bilden ovan: lika som bär?

Skulle det kunna vara så att Nikola Motor börjat samarbeta med Scania? En konspirationsteori som är något på spåren – eller dags att ta av foliehatten?

Varken Nikola Motor eller Scania vill naturligtvis kommentera ryktena. Det finns inga bevis för att de skulle ha påbörjat något samarbete över huvud taget. Förutom utseendet och namnet då…

Scania har dock länge hånat Tesla. Deras chefsingenjör inom elektromobilitet Nils-Gunnar Vågstedt har sagt i ett berömt citat att Teslas kommande batteridrivna långtradare ”kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips”. Kan detta vara första tecknet på att de tänker satsa på en annan häst?

NikolaOne-TeslaSemi

Om det hela nu bara är konspirationsteori-fantasier, om de två inte har nåt samarbete på gång kan det tvärtom bli lönsamt för Scania att väcka åtal mot Nikola Motor. I maj anmälde ju Nikola Motor Tesla för att Tesla Semi skulle gjort patentintrång och varit alldeles för lik deras Nikola One långtradare.

Med den logiken har ju Scania ett vinnande fall då Nikola Tre liknar Scanias lastbil mycket mer än Tesla Semi liknar Nikola One.

Kan ”kriget” mellan Nikola och Tesla, företagen som tog samma uppfinnares för- och efternamn, komma eskalera? Har Nikola Motor ett trumfkort uppe i ärmen? Eller kommer tvärtom ett (medges villigt: högst eventuellt) samarbete med en etablerad lastbilstillverkare istället bli som en fotboja för Nikola Motor som hindrar utvecklingen av nya banbrytande idéer? Framtiden är alltid spännande att spekulera i, och förr eller senare får man alltid facit.

 


TCS ett år sedan: Långtradareventet

Det var för ett år sedan Tesla för första gången visade upp sin eldrivna långtradare. Nikola Motor surnade till och twitterstormade med anklagelser om fusk. Vi satte oss och räknade på siffrorna och kom fram till att de är inte alls omöjliga. Sedan dess har Tesla Semi även provkörts i verkliga livet och visat sig verkligen ha lång räckvidd.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.
  • John Clasing

    Nils-Gunnar verkar ha kommit på andra tankar.
    https://twitter.com/ScaniaSverige/status/1062299062207201281

    • Tony

      Tja, tyvärr så har han torrt på fötterna fortfarande då även en vätgas lastbil är elektrifierad.
      Men driver han mot batterier då en anna femma, ‘ Lastbilar för OLW ‘

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Orden ”energitillverkningen, distribution, lagring” tyder enligt mig på vätgas. Skulle han mena elektricitet skulle han använda ordet generering inte tillverkning, och distribution av el är ju ren och pålitlig, behöver inte nämnas. Lagring av el förekommer inte heller (i större skala), all el används på en gång. Snackar man vätgas är det däremot viktigt att tillverkningen är miljövänligt, och distributionen (lastbilar). Och vätgas lagras i vätgasmackarna. Så hans ”elektrifiering” är nog vätgas. Foliehatt på!!!

      • Top 12

        Rätt analys.

  • Top 12

    Det blev väl så att Teslas ansökan om mönsterskydd gick igenom och är godkänt av myndigheten så Nikola kan nog inte driva sitt krav ?