Sent skall konkurrenterna vakna

AudiE-tronQ8Quattro

Länge har vi undrat vad de andra biltillverkarna gör, var är deras elbilar som ska utmana Tesla Model S? Nu pratar vi inte om de stadsbilar som vissa har lanserat, utan prestandabilar kapabla till långresor på samma sätt som Tesla Model S.

Nu hör man vissa rykten som några tolkar som potentiella “Tesla-dödare”. Tex Porsche Pajun, som enligt rykten bla kommer att komma med en elektrisk drivlina också. Någon gång kring 2019.

Audi planerar också att släppa Q8 e-tron, en elbil med 60 mils räckvidd. Någon gång kring 2017, med en prislapp på kring 1.3 miljoner kronor. Vi hade en artikel om den i vintras.

BMW sägs också planera en i5 modell, en större version av sin i3, med riktiga bakdörrar och baksäte. Och enligt rykten större batterier också, med uppemot 30 mils räckvidd.

Till och med Range Rover sägs vilja ge sig in i leken med en eldriven cross-over modell. Och Ford och GM har också höjt rösten att “vi kan också”.

Men alla som lyssnar på biltillverkares löften om Tesla-dödare ska ta en lång titt på BMW i8. BMW började utveckla i8 kring 2008 – samma år Tesla släppte sin Roadster. BMW i8 var tänkt att bli en “Roadster-dödare”. Problemet är bara att när BMW i8 väl släpptes i år blev den bara mest pinsam – Tesla Motors har ju för länge sen slutat tillverka Roadstern, och deras Model S var ju så oerhört mycket bättre än BMW i8. Betänk då hur dessa “Model S-dödare” som det talas om nu kommer att te sig kring 2019 – när de ska slåss mot de modellerna Tesla kommer erbjuda då!

Tesla Motors har inte bara sprungit om de andra biltillverkarna – de fortsätter också att springa. Avståndet mot de andra biltillverkarna ökar för varje månad som går. De konkurrenter som nu sätter igång arbetet med att ta fram en “Model S-dödare” är redan flera år för sent ute. Om några år när de kan släppa sina bilar har Tesla redan släppt Model X, Model 3, skärpt Model S med fler häftiga finesser, och är på väg att släppa nästa generation av sin Roadster!

Även om någon annan biltillverkare skulle överraska oss och släppa en sportig elbil med säg 50 mils räckvidd i morgon skulle de ändå faktiskt vara för sent ute. För vad kommer hända med deras elbil efter 50 mil? Var ska de ladda den? Ingen annan har en gratis Europa-omspännande nät av 130 kW snabbladdare. Det räcker inte längre att “bara” fixa en häftig elbil.

Det ultimata tecknet på att de andra biltillverkarna bara pratar utan riktig substans bakom orden heter dock “Gigafabriken“. Tesla Motors håller på att bygga världens största batterifabrik som ska tillverka lika mycket batterier som världens nuvarande batteriproduktion sammanlagt, för att kunna bestycka 500 000 bilar om året med batterier. Jag hör inga nyheter om några andra biltillverkare som ska bygga sådana fabriker. Ska de bygga lika många elbilar som Tesla Motors planerar om några år måste de också sätta igång att bygga. Det behövs batterier till deras elbilar också. Utan batterifabrik inga batterier – utan batterier ingen stor satsning på elbilar.

Enda spelaren som fortfarande har en liten chans är faktiskt Nissan. Inte nog med att deras Leaf är den mest sålda elbilen – de verkar även jobba på att fördubbla dess batterikapacitet och räckvidd. En ny Leaf med 40 mils räckvidd är fortfarande klart mycket sämre bil än Tesla Model S – men för de 400 000 kronor man har hört ryktas om den skulle kosta är den i alla fall klart billigare. För halva priset är man kanske beredd att acceptera mindre räckvidd, långsammare laddare som är färre i antal, mindre utrymmen, lägre toppfart, långsammare acceleration, mindre bagageutrymme, etc.

Men när ska de andra vakna och inse att klockan tickar?

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.