Service återuppfunnet?

Elon Musk har hintat några gånger att Tesla Motors håller på och ”återuppfinner service” (service reinvited). Mannen är duktig på att bygga upp spänning, men har inte avslöjat vad han menar än.

Nu börjar det dock dyka upp ledtrådar om vad detta nytänkande kring service kan vara. Senaste ledtråden dök upp på en presentation för investerare:

Bilden satte igång mycket spekulation på webben. Det står ju att bästa servicen är ingen service – inga serviceintervall!

Vi vet ju om att bilarna står i online-förbindelse med Tesla Motors, och har hört från flera kunder att Tesla Motors har hört av sig innan något gick fel på deras bil – de såg på datat från bilen att något höll på att gå sönder.

Vissa spekulerar nu i att Tesla Motors kommer att slopa årliga servicen och istället införa personlig service baserad på hur just din bil mår. Istället för att lämna in bilen för service med jämna mellanrum kommer Tesla Motors att kalla dig när bilen ”börjar må dåligt”. När de detekterar att något på just din bil behöver åtgärdas påkallar de din uppmärksamhet och bokar tid för service. Men ingen årlig service bara för servicens skull.

Är detta tekniskt genomförbart? Ja, med Tesla Model S avancerade telematik där bilen kontinuerligt är i kontakt med Tesla Motors är det faktiskt det. Tänk på det som månlandaren och NASA. Du har en egen liten ”ground control” som kontinuerligt övervakar din bil, som NASA gjorde med månfärderna. Fast nu är det nog datoriserat, så det är servrarna hos Tesla Motors som varnar när något i din bil börjar uppföra sig onormalt, inte halvflintiga män i vita skjortor med pennfodral i fickan.

Problemet är inte så mycket tekniken utan politik och kassaflöde. En traditionell biltillverkare skulle aldrig kunna genomföra något liknande, för det är inte de själva som servrar bilarna, utan deras återförsäljare i varje respektive land – och återförsäljarna lever inte på magra marginalen när de säljer bilen till dig, utan på feta servicekontrakt sedan, där du gladeligen årligen betalar tusenlappar för att ”undvika problem” (låter lite maffiaaktigt egentligen ;-) ).

Även för Tesla Motors kommer detta -om det skulle genomföras- innebära att företaget förlorar tusentals kronor per år och bil. För att inte tala om hur de ska göra med folk som redan har betalat fyra års service i förväg när de köpte bilen? (Kanske omvandla avtalet till fyra gratis service, utan tidsbegränsning?)

Men om Tesla Motors verkligen skulle genomföra detta skulle det vara lika revolutionerande som bilarna i sig, som deras sätt att sälja bilarna online, som att det är gratis att ladda bilarna på Superchargers… ja ännu en revolutionerande nyhet som skulle skaka om traditionella bilar och deras tillverkare i grunden!

För även om flera bilar idag säljs med förbetald service (första tre-fyra åren är servicen ”gratis” = ingick i försäljningspriset) så är det fortfarande ett elände att lämna in bilen på verkstad årligen. Tänk då om det kommer en bil som inte behöver servas? Som säger själv till när den ”mår lite dåligt” och är i behov av service?

Tagged , , , . Bookmark the permalink.