SES-10

Falcon

Nästa vecka, troligtvis på onsdag, kommer SpaceX skjuta upp kommunikationssatelliten SES-10. Som siffran antyder är det bara en satellit i raden. Och SpaceX skjuter upp så många satelliter nuförtiden så vi har för länge sedan slutat bevaka varenda uppskjutning.

Men den annars anonyma uppskjutningen kommer ändå bli historisk och (förhoppningsvis) uppmärksammad i medier. Det blir nämligen första gången SpaceX kommer återanvända en av sina raketer.

Vi har nu nästan vant oss hur Falcon-raketens förstasteg återvänder efter varje uppskjutning och graciöst landar på marken igen. SpaceX börjar få väldigt många sådana landade raketsteg på lagret nu.

Raketen som ska lyfta SES-10 till skyn nästa vecka är den som lyfte CRS-8 Dragon-kapseln till internationella rymdstationen 8 April i fjol. Efter att den återvände och landade har SpaceX minutiöst gått igenom den i jakt på oväntade skador och andra problem. Nu känner de sig tillräckligt säkra på att låta raketen flyga igen.

Om nästa veckas uppskjutning går bra planerar SpaceX göra uppemot 6 fler uppskjutningar med begagnade återanvända raketer i år. I framtiden kommer det bli norm att varje raketsteg kommer flyga fler gånger – de flesta uppskjutningar kommer ske med begagnade raketer.

Tycker du att begagnade raketer som återanvänds låter lite osäkert ska du nog tänka om. Raketerna benämns snarare som ”flight-proven”, flygbeprövade. De har redan en gång bevisat att de kan flyga.

Betänk att varje raketsteg hittills har flygit första gången de startade. Innan uppskjutningen är det ingen som vet om raketens alla delsystem kommer fungera bra. Uppskjutningen är själva jungfrufärden.

Tänk dig om jumbojeten du åkte till USA med aldrig hade flygit innan du satte dig på den! Kommersiella flygningen över Atlanten skulle varit dess första testflygning, dess jungfrufärd – med dig ombord! Visst skulle det kännas bättre att istället få åka med en som redan hade gjort resan förut? Och visat sig vara flygbeprövad?

Att återvända raketstegen kommer dessutom sänka priserna. En Falcon 9 raket kostar ungefär lika mycket som en jumbojet enligt SpaceX. Om den används till bara en resa blir kostnaderna väldigt höga. Tänk vad en flygbiljett till USA skulle kosta om varje flygplan kunde bara användas en gång! Om SpaceX lyckas återvända varje raketsteg tillräckligt många gånger kan de få ner uppskjutnings-priserna från astronomiska till flygbiljetts-nivåer.

Men först måste de visa att Falcon 9 raketen tål att återanvändas. Går något snett under uppskjutningen kan det bli svårt att vinna kundernas förtroende. Men lyckas de öppnar sig en helt ny kapitel inom rymdhistorien.

 

Bookmark the permalink.
  • JH

    Jag har redan bokat tid i kalendern för detta :-)

  • sesundbackl

    Ett stort steg verkligen!

  • Johan Gustavsson

    Användes inte nasa’s fast bränsle raketer flera gånger om? Visst dom landa i saltvatten och fick väl renoveras minutiöst innan dom användes igen isf. Och det kostade säkert nån krona….

    • G F

      Jo de båda krutladdade hjälpraketerna på sidorna återanvändes. De orsakade slutligen katastrofen med Challenger. Finns en bra film om detta med William Hurt i rollen av utredaren som avslöjade NASA..
      http://www.imdb.com/title/tt2421662/
      Rekommenderas som ”uppvärmare” innan man kollar SpaceX uppskjutningen på onsdag!

      • JH

        Var det inte Richard Feynman i verkligheten? Har för mig att han var inblandad i utredningen.

        • G F

          Helt rätt det var Richard Feynman som Hurt spelade i den filmen.
          Kan varmt rekommenderas!

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jo, så SpaceX blir inte först att återanvända förstasteget i en raket, det blir bara mer praktiskt då man slipper just det där med saltvattnet.

  • Edvin Jacobsson

    Har de sagt om de har bytt ut några specifika delar i raketen, eller var den felfri?

    Ner till flygbiljetts-pris kommer man inte med Falcon 9 eftersom bara bränslet kostar nästan två miljoner kronor per flygtur. :)