Självkörande Chevrolet Bolt

Cruise_bolt_hires~01

General Motors kan ha ett ess i rockärmen med sin Chevrolet Bolt – den än så länge enda utmanaren till kommande Tesla Model 3 som inte bara är luddiga planer utan vars förproduktion redan har startat.

På San Franciscos gator har två modifierade Chevrolet Bolt prototyper setts köra runt med sensorer lämpliga autonoma bilar monterade på taket.

Medan alla är överens om att de första Chevrolet Boltarna inte kommer att vara självkörande pekar dessa bilar på att General Motors forskar inom området.

Teknologin bakom bilarna står företaget Cruise Automation för – ett företag uppköpt av General Motors bara några månader sedan.

Det spekuleras dels i att General Motors planerar ha avancerad självkörning klar som tillval lagom till tvåårs ansiktslyftet av Bolt, och dels att bilarna skulle kunna användas som autonoma taxibilar inom tjänsten Lyft – en Über-konkurrent GM investerat 500 miljoner dollar i, också tidigare i år.

GM tänker inte stillasittande titta på den nya konkurrenten Tesla Motors. De sägs ha tagit djupt intryck av enorma intresset kring Model 3 och tänker investera rejält i sin kommande elbil Bolt. Biljätten har ekonomiska muskler Musk bara kan drömma om. Det är glädjande att se i alla fall en av ”de gamla rävarna” försöka ta upp kampen med nykomlingen. Inte bara halvhjärtat lunka efter, utan verkligen försöka komma med något nytt. När kommer de andra att vakna?

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Gurkan

    Det är dock fortfarande så att alla andra utom Tesla förlitar sig på att någon annan skall ordna infrastruktur för laddning. Den redundans och tillförlitlighet som tesla har med sina superchargers finns inte för andra tillverkare idag vilket gör att jag väljer Tesla framför andra.

    • JH

      Gm ligger också långt efter på teknikfronten…
      Och har inte tillnärmelsevis den erfarenhetsvas som tesla byggt upp. Och framförallt inte den samlsde datamängden som dagligen kommer in från bilarna via telemetri. Dessutom drover man bolaget som ett mjukvarubolag. Med agile engineering… det blir svårt för gm att härma det utan mycket gnissel i mskineriet.

      • Limbster

        Problemet med Tesla är de bara har bilar i premium segmentet, jag är inte intresserad av att betala runt 1 miljon för en bil. Kommer det ta två eller kanske fem år innan de kommer med sin model 3 till Sverige. Jag vill köpa en elbil nu till någorlunda rimligt pris. e-golf, ampera-e/bolt och i3 känns som klart vettiga alternativ. Men om kanske 2-5 år blir det nog dags för min andra elbil som då troligen blir en model 3.

        • JH

          Hmm. Diskuterade inte inköp av bilar. Bara den tekniska delen där jag konstaterade att gm inte lirar i samma division.

          • Limbster

            Det kvittar ju vilken division man spelar i om man inte har några spelare när det är dags för match. Nu ställer jag mig även väldigt frågande till att Tesla skulle ligga före sina konkurrenter. Man kan såklart hitta på lite nya namn för tester och produktutveckling som agile enginneering mm. Vad är det som säger att ett bilföretag ska drivas som ett mjukvarubolag? Mycket märkligt antagande. Tesla har ständigt drabbats av kraftiga förseningar för sina modeller, enorma problem med sina drivlinor. Elon Musk klagar över att det är så många delar som måste sättas ihop i bilen och att det är svårt. Kanske inte så bra att driva ett bilföretag som ett mjukvarubolag?
            Jag hoppas snarare att Tesla lär sig lite av andra biltillverkare så vi kan få tillförlitliga bilar som rullar länge.
            Vad jag kan se är Tesla lite före konkurrenterna vad gäller autopilot och elbilar i premiumsegmentet. GM, WV, Hyundai och BMW är nog helt ifatt om 2-3 år. Fast jag håller lite extra på Tesla :)

          • JH

            Det är väl baksidan av att driva det som mjukvaruföretag. :-) Men man skjuter väldigt högt skall man komma ihåg. Det jag tycker att man gjort bra är just att man inför förändringarna löpande i produktionslinjen, en typisk approach inom modern mjukvaru industri. Kontinuerliga uppdateringar av mjukvara och hårdvara som hela tiden kommer ut till slutanvändare så tidigt som möjligt utan att vänta på model år mm. Det tycker jag om, och det är kan väl kallas för en agile engineering om man skulle dra paralleller. Det gör att man är före nu, och före kontinuerligt. Att BMW skulle komma ikapp, tja då lär de få jobba hårt. Och jag ser ingen ansats till att de gör det. Om de tillexempel vill a autonomitet borde de redan nu har kontinuerligt uppkopplade bilar som ger dem data för torrsimning av deras system. Den enda på plan just nu är tesla inom detta område, precis därför att man insett att förädlingsvärdet inte sitter i kaross, ratt och hjul. Det sitter huvudsakligen i bilens mjukvara.