Självkörande lastbilar? Nej tack!

Semi

Med anledning av Teslas kommande långtradare har jag de senaste veckorna pratat med väldigt många åkerier och andra transportföretag. De är över lag väldigt positiva till eldrivna lastbilar, men väldigt skeptiska till självkörande dito. Nej, inte därför.

Det är inte på grund av skepticism till ifall de självkörande lastbilarna verkligen skulle själv kunna åka från A till B som åkerierna inte vill ha självkörande lastbilar, utan för vad som ska hända när lastbilen väl har kommit fram till punkt B.

Lastbilschaffisen har nämligen många andra uppgifter också förutom att hålla i ratten. Speciellt de som kör distributionslastbilar. När de har kommit fram ska de lasta av varorna och rulla in dem till kunden, kontrollera att allt har blivit levererat och ofta även be om kundens signatur.

Med en förarlös lastbil, ska kunden själv behöva hämta sina varor från lastutrymmet? Och hur ser man då till att kunden endast hämtar sina egna varor, inte råkar få med någon annans? Åkerierna ser en rejäl försämring av servicenivån gentemot kunderna om de avskaffar chauffören.

Långtradare kör oftare från terminal till terminal. Där det finns personal som kan lasta bilarna. Ibland står till och med släpet redan fullastad och färdig och väntar på dragbilen. Där klarar man sig lättare utan förare. Men distributionslastbilar inom städerna åker från lastterminalen ut till kunder, ofta många kunder på samma rutt, och där måste personal följa med lastbilen för att ge service.

Samtidigt ser åkerierna enorma fördelar med eldrivna lastbilar. Förutom billigare drivmedelskostnad så har de även andra fördelar av elektriska drivlinan. Utsläppsfria lastbilar är garanterade att släppas in i stadskärnorna även med framtida utsläppszoner. Och tysta lastbilar kan leverera varor även på natten och i gryningen. Många städer har begränsat att lastbilar får inte köra runt förrän klockan 7 på morgonen för att deras bullrande dieselmotorer inte ska störa nattsömnen för folk. Med en tyst eldriven lastbil kan man leverera även tidigare, vilket ses av många som konkurrensfördel.

Kan teknikutvecklingen lösa problemet med personal på självkörande lastbilar? Eller kommer chaufförerna få andra arbetsroller, kanske som administrativ personal? Ordermottagare? Kan vissa kunder vara beredda att själva hämta varorna från lastbilsflaket mot att de har körts ut billigare? Många har dock inte ens någon personal på plats när lastbilen levererar morgonens varor. Chauffören har egen nyckel han låser upp med, rullar in varorna och låser sedan igen. Och hur kan man se till att kunder som hämtar varor från lastbilen inte råkar, eller ”råkar”, ta med sig fel varor?

Det blir spännande att se hur åkeribranschen kommer utvecklas de följande åren. Frågan om självkörande lastbilar är dock mer komplicerad än det rent tekniska med att lyckas styra lastbilen rätt.

 


TCS ett år sedan: Nikola One eventet

För ett år sedan visade Nikola Motors (japp de tog förnamnet på uppfinnaren istället) upp sin vätgasdrivna långtradare. Den lastbilen har samma fördelar som Teslas uppvisade, båda drivs ju av elmotorer så båda blir starka och snabba. Nu när Tesla har visat sin helt eldrivna långtradare är det intressant att läsa detaljerna om Nikolas dito och jämföra dem två.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Björn Forslund

    Säkerligen orsaken till att Tesla pratade väldigt lite om autopilot vid Semi eventet. Och med konvojkörning har man en chaufför som då kan sköta avlastning mm för de efterföljande bilarna om det behovet finns.

  • Top 12

    Hur det än blir i framtiden så är det Level2 som gäller nu och dom närmsta åren. Då är det mer säkerhet i adaptiv farthållning och laneassist och en mindre stressad chaufför så bättre arbetsmiljö.
    Det är dock fler variabler som måste vägas in med t.ex. stora lastbilar som mest kör pallar och småbudbilar som kör paket.
    Svenska Einride förarlösa (Level 5 eller 6) budbilar från a till b eller Mercedes skåpbil är en annan ide med drones som levererar ut rätt paket direkt hem. Det lär dock dröja tiotals år innan vi är där.

    • Mocke

      Det var något pizzaföretag som hade förarlösa bilar där kunden enbart kan komma åt sin egen beställning, men detta funkar bara när man kan förutsätta storleken på paketen som fraktas. men jag har svårt att tro att vi ser de i varje stad inom de närmsta 10 åren. nu kan jag beställa utkörd mat utan någon pålaga på priset med dryck, (80 kr) det är vansinniga priser nysvenskarna kan ge.hur mycket mer är jag beredd att betala för en förarlös bil skall komma?

  • Hasse Holmström

    Det kan hända att bara vissa varor levereras autonomt eller att de är förpackade för autonom leverans. Med en ökad och nödvändig digitalisering för transportbranschen så kommer allt mer att kunna levereras utan förare.

  • Mocke

    vem säger att en i och urlastare /kundhanterare inte följer med? (för att sedan ersättas av en robot eller njea verkar bli en dyr utveckling med få fördelar)
    bilen kan hjälpa föraren mycket i vilket fall som helst, och det är långt kvar innan den kör helt självständigt. säkerheten och trötthetsolyckorna kan i vilket fall minska. så istället för förare kan andra jobb dyka upp.
    jag menar hotell skulle enkelt kunna ha självincheckning, likväl som det är på flygplatser. varför har människorna inte försvunnt. svaret är: Service! (tom bankerna har kvar personal fast kunderna gör 95% av det tidigare jobbet)

  • Gurkan

    Jag ser inte problemet riktigt.

    Tänk om du kan ha en person som åker med lastbilen och ger service och som slipper hantera trafiken, slipper ha körkort för lastbil och kan antingen vila eller göra andra uppgifter medan lastbilen kör. Jag ser bara fördelar och inga nackdelar.

  • Erik Åslund

    Märklig hur människor resonerar, som om just det man tittar på är det enda som kommer att utvecklas med tiden, och allt annat kommer fortsätta att vara som det är hos dom som inte förnyat sin verksamhet nämnvärt de senaste 50 åren.

    Klart att det går att lösa med teknik, levererar man till företag kan man som tidig simpel åtgärd ha kameror i lastutrymmena om mottagande personal ska lasta av, det behöver inte vara svårare än så.

    Om människor lastar bilar vid punkt A, och lastar av bilar vid punkt B så är det vid punkt A och punkt B människorna som lastar på och lastar av ska vara. I många fall är chauffören med och lastar på och av till stor del för att hen har bråttom, för att hens lön kostar pengar för arbetsgivaren. I förlängningen lär robotar både lasta och lasta av gods. Om en autonom ellastbil laddas automatiskt under av- och pålastning i stället för att åka särskilt för att ladda är det ingen förlust om en robot sköter av/pålastning på lite längre tid än en stressad lastbilschaufför.

    Sen är även frågan; ska det vara lastbilar som sköter lokaldistributionen i all framtid? Dagens logistiksystem är uppbyggt kring människor. Ska vi köpa resor med autonoma bilar i stället för varsina bilar kommer de autonoma bilarna ha kapacitet över utanför rusningstid. Det är till och med så att hög belastning ofta bara är i ena riktningen, när folk ska in i städerna på morgonen skulle autonoma bilar på vägen ut för att hämta mer folk till staden kunna passa på att köra ut släp med gods till områdena där folk bor.

    När automatisering tar bort behovet av att transportera just på dagtid kan kostnaderna falla helt enormt, ett vanligt bilsläp kan transportera ett halft ton/10 kubikmeter gods, ett fåtal procent av den överblivna kapaciteten hos autonoma bilar efter persontransport skulle räcka för lokal distribution av gods. Kan man stoppa 200 kWh batterier i en roadster 2020 kan man stoppa 200 kWh i en bruksbil som kan dra släp, och kan man ladda ~1 MW batteripaket till 80% på 30 minuter är det inga problem att göra det med batteripaket på 200 kWh. Med hög nyttjandegrad kan man få en milkostnad på under 10:-

  • besser_wisser

    Men Tibor. Selv Elon har sagt at robotene AI overtar. Da står de vel og laster i hver ende ….

  • Kingsthrone

    Fötmodligen kommer allt att anpassas för robotar i framtiden. Lastkajer med full dockningsmöjlighet (slipper väder och vind och obehöriga).

    Varornas packning kommer att anpassas i högre grad för ett automatiserat system. Allt – litet som stort – kommer behöva justeras för att kunna ingå i systemet. En stor kostnad up-front, men en stor effektivisering på sikt.

  • daoops

    Tror ni inte lastbilen kommer köra själv mellan städerna och så finns det personal på pendelparkeringarna som hoppar in i bilen och kör i stan, lossar, lastar och kör ut till pendelparkeringen igen och låter lastbilen brumma iväg och hoppar in i nästa som just ankommit. Tills allt blir autonomt då fram i tiden

  • Björn

    Men ska Tesla konkurrera ut sig själv? En av poängerna var ju körtids reglerna. Om man tar bort föraren kommer dessa inte behöva gälla längre och diesel lastbilen vinner ju på detta som i princip då kan köra oavbrutet. Nåja lång tid kvar att fundera på detta. Jag hade hellre sett förarlösa spårvagnar i Göteborg. Innovationskraften där verkar som limes ”går mot noll”.

    • Erik Åslund

      Grejen med körtidsreglerna är att behov av laddning inte är ett problem trots att man har förare som kostar pengar. Behov av laddning i 30 minuter inom 500 miles, och sedan med ungefär 400 miles mellanrum är verkligen inget stort problem när man inte behöver betala någon förare, laddningen förlänger tiden med upp till drygt 7% på extremt långa resor utan förare, normalt sett mycket mindre än så, ofta inte alls.

      Diesellastbilar har alldeles för hög driftkostnad och låg tillförlitlighet för att kunna konkurrera med Teslas Semi vare sig om båda har förare, eller båda är förarlösa.

      • Björn

        Ligger nåt i vad du säger. Och så långa resor borde ju gå på tåg i den bästa av alla världar.