Självkörande Tesla

DrivePX

Elon Musk avslöjade i natt att alla nya bilar tillverkade i Tesla Motors fabrik utrustas från och med nu med all behövlig hårdvara för full autonom självkörning.

Hårdvaran inkluderar 8 kameror som tittar åt alla håll runt om bilen, 12 förbättrade ultraljudssensorer och en radar som tittar framåt. Ultraljudssensorerna sägs fått fördubblad räckvidd till 8m runtom bilen.

Kamerorna, sensorerna och radarn levererar sin data till en ny, 40 gånger kraftfullare centraldator som med hjälp av neurala nätverk kan tolka det kamerorna ser och styra bilen helt utan mänsklig inblandning.

Och även helt utan behov av mänsklig övervakning. Tesla Motors siktar på full nivå 5 autonomi vilket innebär att bilen helt kan köra själv i alla upptänkliga situationer.

Det bilarna får nu är dock endast hårdvaran. Precis som gamla autopiloten utrustades bilarna först med hårdvaran men mjukvaran släpptes inte förrän åtskilliga månader senare. Under tiden testades mjukvaran i ”smyg” i bilarna: sensorerna var igång och levererade sina data till processorn – som fattade sina beslut och jämförde dem mot hur mänskliga föraren reagerade i samma situation.

Gamla autopiloten hade viss begränsad maskininlärningsmöjligheter. Nya autopilotens neurala nätverk är mycket mer flexibel och lär sig köra bil mycket snarlikt människor gör det.

Vi rapporterade om Nvidias självkörande bil för några dagar sedan, systemet Teslas nya autopilot bygger på. Den började lära sig på en parkeringsplats med några koner på. Första gången körde den rakt fram och rätt på konerna. Då tvärnitade mänskliga föraren och lärde systemet att den gjorde fel. Undan för undan lärde sig neurala nätverket att den får inte köra på koner. Sedan kom andra övningar där den lärde sig känna igen bilar, gående, cyklister, skyltar och trafikregler. Som synes av videon nedan har Nvidias självkörande bil lärt sig köra bil riktigt bra nu. Det Tesla ska göra nu är inte att använda en bil till att lära datorn fatta rätta beslut – utan tusentals bilar! Via massinlärning kommer datorn bli väldigt kapabel väldigt snabbt.

Tesla valde en annorlunda väg mot Googles berömda självkörande bil: medan Google använder sig av dyra laserskanners använder Tesla enbart billiga kameror för att titta runt om bilen. Datat från laserskanners är enklare att bearbeta, att ”fatta” vad en kamera tittar på behöver mycket mer processorkraft. Men mänskliga föraren har ju också bara två ögon att titta med – inga laserstrålar.

Ett problem är dock att nya autopiloten inte är kompatibel med den gamla. När bilarna når sina ägare nu kommer de sakna inte bara dagens begränsade autopilot funktionalitet – utan även så grundläggande funktioner som tex autobroms. Ett steg framåt, två steg bak.

Tesla Motors lovar på sin hemsida att redan i December kommer de ta steget tillbaka framåt igen, då de släpper det de kallar enhanced autopilot. Den ska klara ungefär samma saker som gamla autopiloten, fast kunna byta fil helt på egen hand. Den ska fortfarande övervakas av mänskliga föraren.

Hur lång tid det kommer att ta innan full självkörning har Tesla inte avslöjat idag. Tar vi gamla autopilotens tidtabell som måttstock gissar vi dock på några år innan mjukvaran klarar allt Elon lovade idag. Om ett år utlovas första demonstrationen av en självkörande resa från Los Angeles till New York i USA. Som en teaser släppte Tesla Motors följande video idag:

Enhanced autopilot har dykt upp i svenska designstudion, du kan köpa det till bilen för 54,000 kronor. För endast 32,500 kronor extra kommer du få full autonomi – den dagen den kommer. Vill du tjäna igen de 86,500 kronorna fullt självkörande bil kostar ska du dock veta att Tesla Motors tillåter inte den användas som taxichaufför – du måste gå med i nästa år kommande ”Tesla Network” för att få göra det.

Vägen till helt självkörande bilar blir säkerligen krokig och bumpig, med krockade bilar, kanske rentav nya dödsfall och rubriker längs vägen. Men medan andra biltillverkare kämpar att få system lika kapabla som Teslas autopilot ut på marknaden har Tesla själva redan övergett det systemet som föråldrat och levererar bilar med ett överlägset bättre system.

Tyska myndigheter ville få Tesla att sluta kalla sin autopilot för ”autopilot”, ty vissa personers livliga fantasi trodde att den är helt självkörande. Teslas kaxiga svar blir nu inte att byta namn – utan att göra systemet självkörande på riktigt!

Tagged . Bookmark the permalink.