Slipstream fälgar

Slipstream

Tesla Motors har i fredags introducerat en ny standardfälg till Tesla Model S. Slipstream-fälgen ersätter den gamla femekrade standardfälgen.

Till utseendet liknar Slipstream-fälgen väldigt mycket de Cyklon och Turbin fälgar man kan välja som extrautrustning till bilarna.

Från vänster: de gamla standardhjulen och de nya, 19 tum Cyclon-fälgar och silver och grå 21 tums Turbine-fälgar.

Från vänster: den gamla standardfälgen, den nya Slipstream, 19 tum Cyklon-fälgen och silver och grå 21 tums Turbin-fälgar.

Vid en hastig blick märker man kanske inte skillnaden: medan Cyklon och Turbin-fälgarnas ”blad” vrider sig 45 grader från centrum till fälgkanten vrider sig Slipstreams ekrar hela 90 grader och är i plan med fälgkanten.

Frågan är hur många som hädanefter vill betala 27,100 kronor extra för de 45 graderna som nu skiljer Slipstream från Cyklon-fälgen.

De 21 tums Turbin-fälgarna påverkas inte, de ger ändå en helt annan tuffare karaktär till bilen. Men de som väljer 19 tum hädanefter kommer nog i de flesta fall välja Slipstream.

 


Du kanske har redan lagt märke till räknaren högst uppe till höger här på sidan som räknar ner till Tesla Model 3 eventet där Tesla Motors nya bilmodell kommer visas upp på kvällen den 31 Mars (USA västkust-tid, dvs tidigt på morgonen första April svensk tid).

 


TCS ett år sedan: Sillekrog söderifrån

För ett år sedan tipsade vi om att kommer du söderifrån på E4 finns det en kortare genväg till Supercharger-laddarna än den långa omväg bilens navigator föreslår. Efter ca en månad fick vi dessutom det bekräftat att vi faktiskt får använda den privata genvägen under E4-an – ingen behöver ha oro i magen för att köra där.

(Faktum är att genvägen får användas av alla elbilar, ty för dem är problemet det omvända: kombinerade CHAdeMO/CCS laddaren finns på södra sidan, så genvägen måste då användas om man kommer norrifrån istället.)

Tagged , . Bookmark the permalink.