Snabbare mittskärm

Tesla har bytt ut hårdvaran bakom den stora mittskärmen i både Model S och X. Skärmarna får därmed samma snabba upplevelse som Model 3 mittskärm. Både kartan, inställningarna och Internetläsaren får snabbare touch-respons och snabbare bilduppdatering.

Tesla har bytt ut gamla NVIDIA Tegra-3 processorn som drev skärmen mot en mycket mer kraftfull 64 bitars Intel x86. Ändringen infördes någon gång under februari månad i fabriken, alla bilar tillverkade efter det har fått nya mittskärmen. Ska du snart få leverans av din Tesla kan den dock fortfarande ha gamla skärmen i och med långa leveranstiden över Atlanten. Som plåster på såren har dock Tesla även snabbat upp gamla skärmen något med hjälp av en mjukvaruuppdatering.

 


M3heatback

De Tesla Model 3 ägare som var oroliga över att deras bil inte skulle vara anpassade för kallt klimat, att de skulle behöva tvingas köpa till nån kostsam vinterpaket kan andas ut lite. Tesla har via trådlös mjukvaruuppdatering infört värmeslingor i baksätet. Eller rättare sagt slingorna var där redan från början men mjukvaran för att kunna slå på värmen saknats. Vilket fått många att tro att endast framstolarna hade värme.

Nu kan även Model 3 ägare slå på värmen till bakstolarna precis som på Model S och X. På samma sätt är det dock endast från mittskärmen man kan slå och av på värmen så de bak måste be dem fram justera sätesvärmen åt dem. En egen knapp där bak skulle onekligen varit bekvämare.

Tesla Model 3 kommer även få samma automatisk avbländning från hel- till halvjus som Model S och X har. Det har Elon Musk lovat i en för honom så typiskt twittermeddelande innehållande endast ”Yes” på frågan om finessen även kommer till Model 3.

Tidiga testkörningar av Tesla Model 3 klagade på att enkla grejer som andra bilar har spakar för vid ratten måste skötas från mittskärmen – dessutom på ganska krångliga sätt. Slå på vindrutetorkaren, slå på helljus. Nu ser vi att alla dessa saker automatiseras helt så att man inte behöver aktivera dessa manuellt över huvud taget. Enligt kunder fungerar Tesla Model 3 automatiska vindrutetorkare exceptionellt bra, mycket bättre än liknande system på andra bilar. Detta för att Model 3 använder kameran på vindrutan för att se vattendropparna från regnet, inte någon primitiv regnsensor. Och automatiska avbländningen i Model S fungerar också suveränt bra på natten. Halvljuset tänds när det blir mörkt, helljuset tänds när du kör på någon becksvart landsväg, och får du möte bländas helljuset tillfälligt av. Allt utan att du behöver röra någon spak eller knapp eller mittskärm över huvud taget.

Nu hoppas vi Tesla kan ladda ner även rattvärme och strålkastarspolning trådlöst till bilarna :-)

 


TCS ett år sedan: Tesla tar bort Model S 60 och 60D från sortimentet

För ett år sedan meddelade Tesla att de skulle ta bort S 60 modellerna från sitt sortiment. De angav låg efterfrågan som orsak, fast vi misstänkte snarare tvärtom. Tesla Model S 60 var nämligen en unik elbil som vi utropade till ”den ultimata elbilen”.

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Lasse Larsson

    Det tråkiga med den automatiska helljus vi har idag på AP2 är att den är under all kritik och skall inte användas om man inte vill ha sina medtrafikanter skall bli heligt förbannade på dig. Länder av för sent, reagera inte på bakljusen, slå på helljus för send efter möte och sist men inte minst går på helljus vid minsta hint av skymning.
    Så om det är är samma som Model 3 har fått är det ingen höjdare.

    • Filip

      Aa man får en hel del ljusblinkningar på sig när man kör med automatiska helljuset på s.

      • Lasse Larsson

        Kanske är bättre i 2018.10.4 eller 2018.11 som släpptes nyss.

        • mattiasottosson

          Tror 2018.11 inte är fleet wide utan bara till testbilar, men det känns som de har bra momentum nu. Ser fram emot kart/navigeringsuppdateringen, bara möjligheten att lägga till delmål på resan hade varit fint ;)

    • TheBigKing

      Körde Skavsta – Stockholm med AP2 igår. Olycka på E4 så jag körde 3-4 mil på gamla landsvägen. Jag tyckte AP2 och helljuset fungerade väldigt bra. Har 2018.10.4

      • Lasse Larsson

        Jag har inte fått nya 2018.10.4 än utan enbart 2018.10. AP skall ju vara sjukt mycket bättre i 2018.10.4 så de har kanske fixat till helljuset också.

        • Joakim Runnerström

          Kan bekräfta att det fungerar mycket bättre 2018.10.4 de problem du tar upp verkar lösta

          • Lasse Larsson

            Fy facken, då hoppas jag får den snart i bilen. Nu börjar man ju länka efter en uppdatering. :)

    • mattiasottosson

      Är det 2018.10.4 du syftar på där? NN i 2018.10.4 är en ”extensive rewrite” enligt Andrej Karpathy, så kan tänka mig att det hänt en del ang. avbländning där också. Min bil är på service, så har tyvärr inte kunnat testa själv ännu.

  • Pontus

    Jag fick en uppdatering i fredags men det var till 2018.4.9 känns som att det borde varit 2018.10.1 som kommit då men som Tessla ägare har man ju ofrivilligt lärt sig att vara tålmodig :-(
    Så inga uppvärmda säten där bak för mig och inget automatiskt helljus heller. Måste lita på varmt väder och en skicklig vänster hand för att sköta helljuset.
    Hoppas det kommer en motor öppning och stängning av bakluckan också som SW update.