Snabbare vinterladdning

Löddeköpinge_8

Tesla Motors patentansökan 20150306974 ger oss nordbor hopp om snabbare laddning vintertid i framtiden.

Kommer man fram till en Supercharger på vintern med iskalla batterier kan man inte ladda med full effekt. Superchargern stryper laddeffekten för att inte skada de kalla batterierna. Efter ett tag, när batterierna blivit varma av laddströmmen skulle man kunna öka på laddeffekten – men då har batterierna blivit så pass laddade att man kan inte öka på effekten för att inte skada dem. Resultatet blir längre laddtider på vintern.

Det sökta patentet går i korthet ut på att när man laddar bilen ansluts inte enbart elledningar till batteriet utan även en vattenledning där varm kylvätska kan pumpas in som ska värma batterierna. På så vis värms batterierna snabbt upp till rätt arbetstemperatur så de kan laddas i normal takt även på bilar som anlände med kalla batterier.

På sommaren fungerar systemet omvänt: idag kyls bilens batterier av bilens eget kylsystem medan man snabbladdar dem. Men trots att fläktarna går på max har bilen ändå endast en begränsad kyleffekt. Genom att pumpa in kall kylarvätska från laddstationen kan batterierna kylas effektivare och därmed laddas snabbare.

Newcable

För snart ett år sedan kunde vi rapportera om att Tesla Motors började då experimentera med vätskekylda Supercharger-sladdar. Genom att kyla laddsladden kan den göras smalare – eller samma sladd kan överföra högre effekt.

Det är samma uppfinnare inom Tesla som lämnat in denna nya patentansökan som de som uppfann den vätskekylda laddsladden (US patent 20150217654). De verkar alltså ha tänkt ett varv till, varför ska kylvätskan rinna i kabeln men svänga tillbaka precis innan den når bilen – som också skulle kunna behöva den?

Förutom direkta inkopplingen av kylvätskan från Superchargen till bilens kylsystem skissas det även ett antal olika andra lösningar, allt från värmeväxlare till att höja upp ett värmeelement underifrån som värmer bilens batterier, eller spraya hetvatten på dem underifrån. De till och med har lösningar för luftkylda batterier – trots att alla Tesla Motors bilar har vätskekylda sådana.

Tesla Motors har ju släppt sina patent fria så övriga biltillverkare kan tacka och bocka och ta emot idén. Problemet för dem är dock att en riktigt bra lösning kräver modifieringar i både bilarna och laddstationerna – och Tesla Motors är enda biltillverkaren som har full kontroll över båda.

 


TCS ett år sedan: Bensinmyten

För ett år sedan tittade vi på om det verkligen går åt lika mycket el att raffinera bensin som att köra elbil. Lämna kvar oljan i marken och använd elen till att driva en elbil istället! Vi kom dock fram till att detta är bara en myt: ja det går åt 6 kWh energi för att framställa en gallon (3.8 liter) bensin, men…

Tagged . Bookmark the permalink.