Snabbladdarstationer

Största problemet för dagens CHAdeMO och CCS snabbladdare är att de kan bara ladda en bil i taget. Det står en laddare nånstans och är den trasig eller redan upptagen kan du inte ladda.

Teslas Supercharger snabbladdare har inte de begränsningarna. På en Supercharger station står det 8 eller ibland ännu fler laddstolpar så att lika många Teslor kan ladda samtidigt. Kommer du dit och det står redan en bil och laddar har du 7 andra stolpar att välja mellan. Om alla 8 stolparna är upptagna behöver du i medel vänta i endast tre minuter innan någon av dem är färdiga och du kan ta deras ställe.

Förutom att ha många laddare på samma ställe har Tesla dessutom byggt laddarna i moduler. Varje laddskåp består av 12 st laddmoduler som tillsammans levererar upp till 135 kW laddeffekt. Om en av modulerna går sönder fortsätter de andra 11 att ladda bilen utan att kunden knappt märker något.

Central_charger

När vi i en tidigare artikelserie föreslog hur ett svenskt snabbladdarnätverk skulle kunna se ut föreslog vi att stationerna skulle utformas ungefär som Teslas Superchargers. Ett centralt skåp med laddmoduler som levererar ström till flera laddstolpar. Bilar som klarar att ta emot hög laddeffekt får ström från flera laddmoduler kopplade till sin laddstolpe, bilar med mindre laddeffekt färre.

Chargepoint

Snabbladdartillverkaren Chargepoints nya laddlösning Express Plus fungerar exakt så som vi föreslog redan för ett år sedan. Några Power Cubes (till höger på bilden ovan) som innehåller massor med små laddmoduler och som betjänar flera laddstolpar. Lite ironiskt att just ett företag som heter Chargepoint som lanserar en lösning som inte längre är en enda laddpunkt utan en hel laddstation.

Till skillnad från Teslas Superchargers har laddstolparna både CHAdeMO och CCS kontakter, och skärm och kortläsare för betalning. Slangarna är vattenkylda och ska klara upp till 400 kW laddeffekt – den dagen det finns bilar som kan laddas så snabbt. Väldigt höga laddstyrkor kan uppnås genom att parallellkoppla flera laddmoduler i Power Cube laddskåpen.

ABB Terra HP

Chargepoint fick dock snabbt sällskap. ABB har just i dagarna avslöjat att deras nya Terra HP snabbladdare bygger på exakt samma idé. Centrala laddskåp fyllda med laddmoduler som levererar ström till flera laddstolpar. På exakt samma sätt har laddstolparna både CHAdeMO och CCS kontakter, med vätskekylda laddsladdar för riktigt höga strömstyrkor. ABB har dock ett extra ess i ärmen genom att de stödjer både 400 och 800 V laddspänning för att passa även Porsches kommande elbil Mission E.

Vätskekylda laddsladdar är förresten ett Tesla patent, men som Tesla delar med sig. Tesla har som policy att alla deras patent är fria för alla att använda, “all our patent are belong to you“.

Fem år efter Tesla lanserat sina Superchargers verkar de andra tillverkarna av snabbladdare äntligen ha vaknat och släpper äntligen mer komplexa laddlösningar än en enda plåtskåp som kan ladda en enda bil.

Extra glädjande är dessutom att de inte enbart rakt av kopierat Teslas Superchargers utan har ansträngt sig för att överträffa dem. Vi ser fram emot en spännande framtid med ordentliga laddlösningar även till elbilar det inte står Tesla på. För det tjänar alla på.

Tagged , . Bookmark the permalink.