Snabbladdning i Europa

CCSmap

Inför en föreläsning utomlands skulle jag ta fram en karta över antal laddställen som finns i Europa. Inte Tesla Superchargers utan vanliga publika snabbladdare. Man vet att det har byggts flera sådana i Sverige men på något sätt har man inte riktigt tagit till sig att samma sak händer i hela Europa nu! Tittar man på laddkartor slås man av att man inte längre ser själva kartan längre – allt är täckt av plupparna som visar snabbladdarna!

Frågan man ofta får är vilken karta man ska titta på för att hitta laddare i Europa? I Sverige har vi ju uppladdning.nu men den är bara till för Sverige. Övriga länder i Europa då? Antingen kan man då leta efter lokala webbsidor som likt uppladdning.nu koncentrerat sig på en eller några länder – eller vända sig till dessa två kartor som listar Europas alla snabbladdare:

Exakt som namnen antyder listar den ena Europas alla CCS laddare, medan den andra listar alla CHAdeMO dito. I och med att de flesta snabbladdarna är combo-laddare med både och hittar man de flesta laddarna på båda kartorna, men man bör ändå välja den sajt som passar ens elbils laddstandard. Kartorna listar enbart snabbladdare, inga laddstolpar för normalladdning. Ändå är det så många pluppar! Jämför man kartorna med uppladdning.nu i Sverige ser man att de flesta laddarna är med förutom de allra nyaste som tillkom de senaste månaderna.

CCSmap2

Det man slås av när man zoomar in är hur nersållat Europa är med snabbladdare! De flesta europeiska länderna har haft liknande incitament som Sverige, gett stöd för etablering av laddare. Även på EU nivå kan man söka pengar. Så den explosiva utvecklingen som vi haft i Sverige har man haft i övriga länder också.  Dock syns det en rejäl skillnad i forna Östeuropa där de fortfarande är rejält efter. Men att bila ner till säg franska Rivieran med en elbil? Inga problem! Eller tja, tid kommer det ta, för står det inte Tesla på elbilen måste man ladda ofta, och betalningen kommer vara ett rejält problem. Det är inte enbart i Sverige bolagen har krånglat till betalningen i onödan – även i Europa ska man ha olika smartkort till olika snabbladdare. Planeringen av sommarresan med elbilen handlar inte längre så mycket om att hitta laddare längs vägen – som att hitta hur man betalar för laddningen, vilka laddkort måste man skaffa i förväg? Teslas Superchargers har onekligen fördelen att man slipper betala för laddningen, man slipper krångel.

CCSnr

Det är fascinerande att se att dessa kartor var helt tomma för bara fyra år sedan. Alla de pluppar som nuförtiden täcker kartan har tillkommit sedan dess. Bara under senaste året har 1000 nya snabbladdare invigts runt om i Europa – antalet är uppe i runt 4,000 nu. Och nästa år kommer de första snabbladdarstationerna med många laddare på samma ställe.

Det är kanske dags att börja planera sommarens elbilssemester redan nu! Vill du få inspiration kan du läsa dessa reseberättelser vi publicerat tidigare här på Tesla Club Sweden:

Stockholm – Antibes Tur och Retur – Utsläppsfritt!

Med Zoe till Paris

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Mazdak Haghanipour

    Fler karttjänster hittar ni här: https://www.laddinfra.se/elbilist

  • besser_wisser

    Nah dette ser ikke så bra ut som du påstår. Om du zoomer inn på noen tilfeldig utvalgte (CCS) så vil du se at flere har åpningstider og stenger for natten. Noen er til og med stengt på søndager !!

    • Tobbe Rosén

      Kör du Tesla är det bättre än på kartan. Jag körde i Europa i somras och det var en ren fröjd!

      • besser_wisser

        Med Tesla trenger du knapt den kartan …

        • https://snalgrisen.blogspot.se/ Snålgrisen

          Tesla har väl fler fördelar än så, dels har de väl som enda tillverkare sin gps uppdaterad med både vart laddare finns och status för dessa. Jag förstår inte hur svårt det kan vara för t.ex. Renault att hålla sin navigator uppdaterad OTA med nya laddpunkter så att dess gps kan planera resan med avseende på laddning. Och sen är det synd att det inte går att koppla ett betalkort till sin bil, rimligtvis borde det gå att kommunicera laddstolpe bil så att laddstolpens tjänst vet vem som laddar och kan debitera denne. Eller till att börja med möjlighet att betala med visakort eller swish vid automaten. Tänk om bensinautomater var så krångliga….