Solar roof leveranser

SolarRoof

Tesla har börjat serietillverkning och leveranser av sin solar roof – takpannor med inbyggda solceller. Tesla tillverkar dem i sin fabrik i Buffalo, New York, fabriken som tillhörde SolarCity tills Tesla köpte företaget. (Elon Musk brukar ibland kalla den fabriken för Gigafactory 2 men har alltså inget med batterier att göra.) Volymproduktionen sägs ha kommit igång under December månad i fjol. Leveranser och installation hos andra kunder än Tesla-anställda kom igång tidigare i veckan.

Takpannorna som nu börjats tillverkas heter ”struktur” och ”slät” – de andra stilarna ska börja tillverkas senare i år. Takpannorna kan köpas både med inbyggda solceller och utan. Meningen är att hela taket bekläs med likadana takpannor, som ser likadana ut från gatan, men endast sydliga sidan av taket får pannor med solceller i. Tesla uppger att runt 30% av takpannorna på ett genomsnittligt hus blir med solceller i.

Genom att räkna in värdet av all el som takpannorna genererar genom åren hävdar Tesla att solar roof till och med blir billigare än vanliga takpannor. När vi tidigare räknade på Teslas amerikanska hemsida kom vi mycket riktigt fram att taket inklusive ett Powerwall batteri på 14 kWh skulle betala sig självt efter 30 år. Installationskostnaden är dock 3-5 gånger högre än för vanliga takpannor. Fast de genererar ju inget av värde i solskenet.

Vi kommer med spänning följa hur Teslas solar roof kommer tas emot i USA. Som vi har rapporterat om hade antal solcellsinstallationer i landet minskat med 13% i fjol när Tesla höll igen sina leveranser. Får de upp volymproduktionen av panelerna kan Tesla återerövra sina tappade marknadsandelar, andelar de tappade i fjol när Tesla minskade sina solcellsinstallationer med 42% jämfört med vad Solar City förut levererade.

 


Tidigare artiklar i ämnet:

Minskade antal solcellsinstallationer i USA

Solar roof beställningssida

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Erik Åslund

    Solar roof kan väl lite grovt beskrivas att vara i motsvarande situation som Model S var vid lansering och innan Supercharrgernätet.

    Det hade varit till och med ännu sämre ekonomi lämna sin 3 år gamla Audi A8 till skroten då för att i stället köpa en Model S då än vad det är nu.

    Solar roof lämpar sig bäst att sätta upp när man ändå ska skaffa nytt tak, både solar roof och batterierna ska gå ner i pris, mycket. Jämför man enbart ”installationskostnad”, och inte byte i fallet solar roof med enbart installationskostnad för ett annat nytt tak blir kalkylen bättre än break even vid ca 30år.

    Det där med tak är lite av ett elände att hålla rent och helt långa tider. Glas är fantastiskt som material, särskilt om det är så hållbart som solar roof påstås vara. Svårt för smuts att ”greppa” slätt glas, även snö kanar av lättare än från i princip alla andra takmaterial, särskilt om man slipper ha en kan runt glasytan så som många traditionella paneler är konstruerade. Det är inte helt osannolikt att solar roof, (eller motsvarande!) kommer slå riktigt stort i polarnära trakter som Sverige till stor del tack vare snöaspekten. Om man lägger in en värmeslinga under skulle det inte kosta särskilt mycket energi att smälta loss snö på taket om det ändå blir ett lager som inte kanar av av sig självt.

    Flaskhalsen för typiska villaägaren efter att rejäl massproduktion sänkt kostnaden är frågan vad man ska göra av all el. Tillät anslutningarna mellan villan och nätet att leverera ut el även om 100% av av taket var ”solar tiles” och inte bara en del av dom, skulle det kunna löna sig att lägga 100% solar tiles oavsett väderstreck efter att priset gått ner. Det blir svårare att få ekonomi i det om man behöver batterilagring bara för att kunna pumpa ut överskottet på nätet.

    Flerfamlijshus, och andra byggnader med fetare anslutning i förhållande till takytan kan det dock i ett relativt tidigt skede bli aktuellt att bygga med 100% solar tiles, särskilt med ökande elbilsladdning.

    Det då till skillnad från solcellsvägar, där körning på dom obönhörligen gör ytan matt och reflekterande med tiden, och sot och damm från däck och annat garanterat fastnar i repor som blir, som inte går att sopa bort helt.