Solväg i Kina. Stulen.

JinanSolarRoad

Strax innan årsskiftet invigdes världens längsta solväg i kinesiska staden Jinan. Två kilometer av ringleden runt 7-miljonersstaden belades med solceller. Ovanpå solcellerna las en skyddande skikt av ”transparent betong” enligt de kinesiska tidningarna, fast det ser onekligen mer ut som något slags glas… som läsare med bra minne känner igen från en av våra tidigare artiklar från snart två år sedan:

Kan det månne vara samma material som franska firman Colas utvecklat för världens första solväg, en en kilometer lång sträcka på franska Rivieran? Vi skrev om den i Mars 2016. Det ser onekligen mycket snarlikt ut:

Fransmännen utvecklade en genomskinlig ruggig yta som skyddar solcellerna och låter de tåla till och med lastbilar som kör på dem. Både den franska och kinesiska vägen producerar tillräckligt med el för att driva belysning, vägskyltar med mera, och kan till och med ladda elbilar som kör på vägen trådlöst i framtiden!

Så kineserna inte bara kopierar märkeskläder, klockor och bilar utan kanske även vägar? Vänta bara, historien tar inte riktigt slut där utan blir ännu mer skruvad:

För bara en vecka efter att solvägen i Jinan invigdes så försvann plötsligt en bit av den! Någon har skurit loss en 15 cm bred och 2 meter lång bit. Någon har stulit en bit av vägen!

Men varför stjäl man en bit av en motorväg? Även om den har solceller i sig är den inte tillräckligt värdefull för att någon ska bemöda sig arbetet och risken med att försöka stjäla den. Om man inte är ute efter att se hur den är gjord, förstås. De kinesiska myndigheterna misstänker det var en av konkurrenterna som ville undersöka hur en solväg är konstruerad. Snart kan vi kanske läsa om nya solvägar som öppnas i Kina – av andra tillverkare? Det verkar onekligen råda djungelns lag i stora landet i öst.

Men varför ska man ha solceller i motorvägen över huvud taget? Har kineserna och fransmännen fått solsting? Solceller ska man väl ha på hustak (om ens där, enligt vissa)?

Att bädda in solceller i vägbanan är inte en så galen idé som man först skulle tro. De som bygger motorvägen kan inte direkt gå runt och knacka på hos folk som bor i hus bredvid och be om tillåtelse att sätta upp solpaneler på deras tak. Själva vägbanan är en plan yta de redan äger och mycket lättare kan använda. Att sätta upp solcellerna bredvid vägen skulle kräva stor extra yta och massa ställningar med extra kostnad. Själva bilarna på vägen skuggar endast en liten procent av solcellerna, det bortfallet är förvånansvärt litet. Och blir solcellerna smutsiga är det bara å skicka ut en spolbil och rengöra dem. Till och med lättare än om cellerna skulle suttit på hustak! Solcellernas vinkel är inte helt optimal – men inte helt fel heller, dessa vägar är på betydligt sydligare breddgrader än vårt land med sitt lågt stående sol. Och med snabbt fallande priser på solceller kan man kompensera läge och vinkel med fler solceller istället.

Extra intressant blir det om vi kombinerar solvägar med trådlös laddning. Möjligheten har nämnts i samband med både franska och kinesiska solvägarna – att ladda elbilar med elektriciteten solpanelerna genererar. I bland annat England har det experimenterats med trådlös laddning av elbilar som åker i motorvägshastigheter. Vi skrev om det redan i Augusti 2015.

En snabb överslagsräkning ger lovande resultat: Säkerhetsavståndet mellan bilar på motorväg är ca 100 meter. På 100 meter motorvägs-fil finns det ca 300 kvadratmeter solceller, som genererar ca 30 kW en solig dag. Som inte bara räcker för att hålla bilen igång utan till och med blir över till att ladda batterierna under färd! Solvägar skulle (i alla fall på sommaren i sydligare länder) kunna ladda elbilar som kör på dem utan behov av yttre hjälp!

 


Tidigare artiklar i ämnet:

De franska solvägarna

Vägen laddar bilen

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Top 12

    Skulle kanske vara ett alternativ att rulla ut på taket som takpapp om priset är rätt och att man kan få våderna täta.
    Men förmodar att priset är fel i detta skede.

  • Erik Åslund