SpaceX dominerar marknaden

LaunchMarketShare

Ovanstående graf visar marknaden för kommersiella raketuppskjutningar. Militärens satelliter ingår inte, inte heller NASA-s, utan de kommersiella uppskjutningar som oftast används till att placera TV- och telekommunikationssatelliter i rymden. För bara några år sedan, i början av decenniet dominerades den marknaden helt av Ryssland och europeiska rymdstyrelsen. Alla kommersiella satelliter sköts upp med deras raketer. Men år 2013 kom Elon Musks raketbolag SpaceX in på arenan och på bara fem år erövrade marknaden. SpaceX står idag för över hälften av alla kommersiella satellituppskjutningar.

Hur kan det ha gått så snabbt? Tycker man att Teslas elbilar är nydanande är de ingenting mot SpaceX raketer. Anledningen till att SpaceX har helt tagit över marknaden är deras låga priser. Från att ha varit en uppstickare med några procent lägre priser för fyra år sedan har SpaceX utvecklats till rena lågprisflyget, med uppskjutningspriser på en tredjedel av vad de andra aktörerna tar, och är på god väg mot att sänka priset mot en tiondel av konkurrenternas priser.

Falcon

Anledningen till det låga priset är att SpaceX har på allvar börjat återanvända sina raketer. När de har skjutit upp en satellit återvänder det dyra första raketsteget till jorden och mjuklandar, redo att åter användas vid nästa uppskjutning. Genom att använda samma raketsteg om och om igen minskar kostnaderna till att endast fylla på med nytt bränsle. Precis som flygbolagen kan erbjuda billiga flygbiljetter för att de inte kasserar flygplanet efter varje resa utan flyger med dem om och om igen.

De andra rakettillverkarna ser förtvivlat på när färre och färre kunder vill flyga med dem. För vilken kund vill betala tre, eller snart tio gånger så mycket för att skjuta upp sin satellit i orbit? Konkurrenterna har inte ens chans att kunna tävla med SpaceX då deras raketer inte är återanvändbara, så de kan inte fördela kostnaderna på flera uppskjutningar. Det är inte svårt att förutspå SpaceX totala marknadsdominans i framtiden. Enda chansen de andra aktörerna har är att de också själva ska utveckla nya återanvändbara raketer – men en ny raket, med helt ny teknologi, är inte snutet ur näsan. Traditionella rakettillverkare har använt mottot ”gammalt är beprövat” och deras raketer baserar sig förvånansvärt ofta på ritningar från så långt tillbaks som 60-talet.

SpaceX har vänt upp och ner på hela rymdindustrin. Från att ha varit en konstig nykomling som få vågade satsa på har de på bara några år blivit den enda rimliga aktören du kan anlita om du vill skjuta upp en satellit. Mycket riktigt står kunderna i kö för att deras satelliter ska få åka med Elon Musks raketer till rymden. Till och med amerikanska militären överger sin gamla ”kompis” ULA (Boeing och Lockheeds gemensamma rymdbolag) och börjat använda SpaceX till flera uppskjutningar. Och nu snart när den första bemannade Crew Dragon rymdkapseln skjuts upp kommer samma sak hända även med bemannade rymdfärder. Varför anlita någon annan än SpaceX för mångdubbelt högre priser?

Tycker du att de traditionella biltillverkarna är förbannade på Tesla så är det inget emot rymdindustrin. Som mest består av företag med militär bakgrund, som brukar även tillverka till exempel interkontinentala raketer till atombomber. ”These are not pushovers, it’s the military-industrial complex. You know in movies, how they do terrible things? Well yeah, those guys.” har Elon Musk sagt. Vid ett annat tillfälle sa han rent ut: ”My family fears that the Russians will assassinate me.”

Ska de försöka med fult spel så är det dock redan för sent nu. SpaceX har utvecklat sin återanvändbara raketsteg och vill de andra fortsätta vara med i spelet har de ingen annat val än att snabbt försöka följa efter och även själva utveckla nya moderna återanvändbara raketsteg. Det är deras sista chans.

Tagged . Bookmark the permalink.