Spionbild på Teslas långtradare

tesla-semi-spy-shot

En bild som har dykt upp på Reddit (och sedan tagits bort) visar Teslas kommande långtradare. Bilden påstås ha tagits vid Inyokern flygplatsen, där Tesla brukar testa sina prototyper.

Längst till vänster på bilden syns den aerodynamiska kåpan som ska sitta ovanpå lastbilen för att minska luftmotståndet från släpet. Med hjälp av Photoshop kan man se hur färdigmonterade lastbilen kommer se ut:

tesla-semi-aero

Väldigt snarlik teaserbilden Tesla har släppt:

Tesla_semi

Lastbilen på spionbilden ser dock smalare ut än Teslas officiella bild. Vissa till och med spekulerar om att föraren kommer sitta ensam mitt i bilen. Antingen det eller så är fronten inte rak utan böjd och det är perspektivet som leker med betraktarens öga.

En separat kåpa på taket dödar dock spekulationerna om att Tesla skulle ha utformat förarens sovhytt där uppe isf traditionella platsen bakom förarhytten (och att de skulle ha fyllt den platsen med batterier istället).

Lastbilen är mycket mer strömlinjeformad än traditionella långtradare, speciellt sådana som är vanliga i USA – se bara på den som drar släpet Teslas lastbil står på!

Från annat håll kommer uppgifter om att långtradarens räckvidd kommer bli runt 30-50 mil. Miamibaserade speditören Ryder Systems chef Scott Perry påstår att Tesla har varit i samtal med dem när de utvecklade lastbilen. Enligt honom blir Teslas långtradare anpassad för endagsturer. ”Day cab” som lastbilstypen heter i USA har ingen sovhytt utan används till kortare rutter som kan köras på en dag. I USA är det annars vanligt att långtradare kör långa rutter på flera dagar och föraren sover i en sovhytt bakom förarhytten. Konkurrenten Nikolas vätgasdrivna långtradare Nikola One har sovhytt.

Rent tekniskt stämmer det när Elon Musk kallar deras kommande långtradare för ”long haul” långfärds långtradare. Gränsen för den klassen går just runt 30 mil i USA. Men med sovhytt och över 100 mils räckvidd kommer Nikola One spela i en helt annan division. Om nu ryktena stämmer.

När vi räknade på det förut kom vi dock fram till att i Sverige behövs det över huvud taget ingen längre räckvidd än 40 mil för en långtradare. Det är nämligen lag på att efter 4 och en halv timmes körning i max 90 km/h måste chauffören stanna och vila i 45 minuter – och under den vilopausen kan lastbilen laddas inför fortsatt färd.

Tesla sägs ha ansökt hos amerikanska myndigheter att få testköra flera långtradare efter varandra där endast den första har mänsklig förare, de andra är programmerade att följa efter lastbilen före. En slags begränsad självkörning tills helt autonoma självkörande långtradare släpps i framtiden. Det är nog enkelt gissat att även Teslas långtradare kommer vara förberedd för självkörning precis som alla deras andra bilar är redan idag.

Det dröjer dock tre veckor till innan vi får facit till alla dessa spekulationer. Tesla har gått ut med en preliminär inbjudan till deras ”Tesla semi unveiling event” torsdagen den 26 Ockober i Hawthorne, Kalifornien.

 


Läs mer på TCS:

Nikola One eventet – konkurrenten Nikola Motors vätgasdrivna långtradare Nikola One

Toyota långtradare – Toyotas vätgasdrivna långtradare

Teslas lastbil – vad skulle krävas av en eldriven långtradare i Sverige?

Emoss ellastbil – en eldriven distributionslastbil vi har teståkt

Världens största ellastbil – som inte drar någon ström alls!

Tagged . Bookmark the permalink.