Stackars Mercedes

mercedes-benz_100423511_l

I samband med att Mercedes-Benz la ner sin ganska så misslyckade elbil B-klass Electric Drive gick de ut med en undersökning de nog ångrar.

Mercedes B-klass började som en ganska så bra konceptbil. I dess dubbla golv hade Tesla monterat 36 kWh batterier – japp, en av de största tyska biltillverkarna fick ta hjälp från på den tiden mikroskopiskt lilla Tesla för att få ihop en elbil. Det var Tesla som sedan levererade batterierna och drivlinan även till produktionsbilarna, men någonting gick väldigt fel på vägen till produktionsstart. Den färdiga B-klasse Electric Drive fick mindre batterier än konceptbilen hade, endast 28 kWh – och kunde inte snabbladdas! Som en extra skruvad detalj visade bilens navigationsskärm alla bensinmackar i närheten – men inga laddstolpar. Mercedes stoppade helt enkelt in standardnavigatorn i bilarna…

När Mercedes nu la ner tillverkningen av B-klass Electric Drive var det med utlovanden om att tillverkaren snart, om bara några år ska börja sälja helt egna, egenutvecklade elbilar.

De kanske får extra fart på lanseringen när de läser svaren de har fått på sin twitterkanal, där de frågade “Med elbilar som ökar i popularitet skulle vi vilja veta om ni skulle kunna tänka er att byta till elbil?”

…och 750 till liknande svar 🙂

Vilket påminner mig om det pressmöte jag själv hade varit med på redan 2014. Tillsammans med Sveriges motorjournalistelit fick jag provköra Mercedes flaggskepp S 500 plug-in-hybrid. En riktig direktörsvagn. På middagen efter provkörningen satt så Mercedes PR-avdelning och fick snacka… Tesla. Jag tyckte nästan synd om dem när journalist efter journalist frågade dem hur de kunde “ge bort” eldrivna lyxbilsmarknaden till Tesla? Varför hade de inga egna elbilar? Nåt svar kunde de inte ge då. Det kan de fortfarande inte. Vi väntar med spänning på att få se om Mercedes kommande elbil kommer bli något bra svar.

Tagged , . Bookmark the permalink.