Stackars Toyota

Prius

Det är inte lätt att vara Toyotachef nuförtiden. Världens största biltillverkare har stora problem på världens största bilmarknad.

Eller, de är inte ens världens största biltillverkare längre, för Volkswagen gick precis om dem i fjol med 10,312,400 tillverkade bilar mot Toyotas 10,213,486.

Men att Kina är världens största bilmarknad har inte ändrat på sig. Ända sedan de gick om USA år 2009 har bilmarknaden bara ökat och ökat i miljard-landet i öst.

För att komma i bukt med luftföroreningarna i sina storstäder trots ständigt ökande antal fordon har de kinesiska myndigheterna beslutat att 8% av alla bilar sålda i Kina nästa år ska vara supermiljöbilar, dvs laddhybrid-, el- och vätgasbilar. År 2019 ska 10% av alla sålda bilar möta kraven och år 2020 hela 12%.

Toyota står inför ett enormt dilemma. Vill de fortsätta sälja hundratusen bilar per månad i Kina även nästa år måste de börja sälja 8,000 nollutsläppsbilar också. Per månad.

Toyota varken kan tillverka så många Mirai vätgasbilar per månad eller hitta köpare till dem. För vem skulle vilja köpa vätgasbilar redan om några månader utan några vätgasmackar att kunna tanka dem på? Och lyckas de inte sälja tillräckligt många supermiljöbilar får de inte sälja sina fossilbilar heller.

Toyota har en ganska så misslyckad laddhybrid av Prius i sitt sortiment, men tycker du att den säljer dåligt i Sverige ska du lyssna på det här: Toyota sålde i December i fjol ett (1) enda Prius i hela Kina! Inte en miljon. Inte ett tusen. En enda bil. Scrolla upp till toppen av denna artikel så kan du betrakta hela sammanlagda försäljningen. Under hela 2016 har de sammanlagt sålt 76 stycken. Inga 8% direkt.

Så här sitter japanerna med skägget i brevlådan och utan någon säljbar supermiljöbil som kinesiska kunder är beredda att köpa. Prius är förutom hiskelig ful även hiskelig dyr också i Kina som har höga importskatter på bilar. Mirai och vätgasbilar är framtiden tycker Toyota (inte vi) men det är enligt till och med de mest optimistiska vätgaskramare flera år fram i tiden. För utan utbyggd vätgasinfrastruktur kan man ju inte sälja vätgasbilar. Och Toyota måste sälja – det räcker inte att lansera bilarna, de måste vara så bra att minst 8% av köparna faktiskt köper bilmodellen. Och inte ens de mest optimistiska Mirai-säljarna tror på 8% marknadsandel nästa år.

Däremot finns i Kina redan ett väl utbyggt laddinfrastruktur. Och Kineser är vana elbilsköpare. Kina är världens största elbilsmarknad med över 260,000 elbilar sålda där i fjol. Intressant är också att kineser är inte särskilt förtjusta i plug-in hybrider. Det säljs tre gånger så många rena elbilar i Kina än plug-in hybrider, på grund av ofördelaktiga villkor för hybriderna. För att kunna köpa en bil med fossilmotor i en kinesisk storstad måste man skaffa en av de åtråvärda registreringsskyltarna som finns endast i begränsad tillgång för fossilbilar. Till elbilar däremot kan man skaffa registreringsskylt utan problem.

Ännu ett problem för Toyota. Det räcker inte att ta fram en laddhybrid – kineserna kommer inte köpa den i tillräckliga antal.

Toyotas enda chans att kunna fortsätta sälja lika många bilar som förut även de kommande åren är att snabbt ta fram en elbil. En bra elbil. Som kineserna är beredda att köpa i tillräckliga antal. (Eller muta tillräckligt många politiker, men det är en ganska farlig plan B.)

Hiroji Onishi, Toyotas försäljningschef i Kina bekräftar läget. ”Prius och de andra hybridbilarna är centrala i vår gröna strategi. Men i kinesernas ögon är Prius bara en bensinbil. Vi har inget annat val än att komma över vår elbilsallergi (hans ord) och komma upp med en elbil.” sa han till reportrar på bilmässan i Shanghai.

Märk väl att det inte är de kinesiska myndigheterna som tvingar Toyota satsa på elbilar istället för vätgasbilar. Kinesiska lagförslaget är teknikneutralt, Toyota skulle kunna möta kraven i den med sin Mirai vätgasbil – om bara några skulle vara beredda att köpa den. Men det är Toyota själva som inser att de har inte en chans att sälja tillräckligt många vätgasbilar och laddhybrider för att uppnå 8% av sin försäljning.

Nu måste de snabbt som attan ta fram inte bara en elbil, utan en ruskigt bra elbil för att kunna möta inhemska konkurrensen i Kina. Ett land där det finns massor med elbilsmodeller med över 40 kWh batterier och dussintals olika biltillverkare som brukar lansera runt fem nya elbilsmodeller per månad (inte bilmodeller rent allmänt, utan nya elbilar). Elbilen Toyota tar fram måste bli så bra att den säljer i minst 8,000 ex i månaden. Den måste tilltala de kinesiska köparna så de öppnar plånboken och köper en dyr Toyota istället för en BYD, Changan, Chery, FAW, Hafei, Lifan eller någon annan inhemsk elbil.

Går det? Den bästsäljande elbilen i Kina i fjol var BYD e6 med 20,605 sålda ex. Toyota måste sälja mer än 4 gånger så många elbilar för att klara sig. Nu kan ju Toyota lansera flera olika modeller, och även försöka med några laddhybrider också, men siffrorna visar att det blir svårt. BYD själva flåsas i nacken av halvdussin andra elbilsmodeller med 15-20,000 sålda ex var.

För att klara målen måste Toyota ta sig i kragen och ta fram en exceptionellt bra elbil, som på ett övertygande sätt överträffar de inhemska kinesiska elbilarna. BYD e6 har till exempel 61.4 kWh batterier och 300 km räckvidd. Ska Toyota sälja i tillräckliga volymer måste de överträffa den specen, och helst till ett lägre pris också (BYD e6 kostar £47,000 i England).

Lyckas de med konststycket att ta fram en så pass bra elbil kommer Toyota säkerligen lansera den inte enbart i Kina utan även över hela världen. Ju större volymer de kan tillverka bilen i desto billigare blir den ju. Så en inte alldeles för galen gissning är att snart får vi se Toyota överge sina vätgasplaner. Eller i alla fall senarelägga dem (svårt att göra helomvändning). Snart kommer kursändringen visa sig först i ord, och sedan mot slutet av året genom uppvisningen av Toyotas första elbil, som kommer bli alldeles banbrytande bra. För Toyota har inte råd att ta fram en halvdålig elbil till kinesiska marknaden.

Lagkraven som driver elbilsutvecklingen framåt har slutat komma från stora landet i väst. Nu vänds istället blickarna mot stora landet i öst som har tagit över ledartröjan.

 


TCS ett år sedan: Tesla som tjänstebil

För ett år sedan höll Tesla Motors svenska säljchef Andy Rietschel en välbesökt informationskväll om hur förmånlig Tesla Model S är som tjänstebil. Siffrorna i presentationen har han nog ändrat sedan dess, Model S 70 finns ju inte längre, men informationskvällarna har fortsatt och hålls än idag. Informationen behövs verkligen för alla vet nog inte hur förmånlig Tesla är som tjänstebil.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.