Stockholm-Göteborg ABCD

SthlmGtbrg

Hur tar man sig från Stockholm till Göteborg utan att betala något? Tja, antingen tar man på sig ett par riktigt bekväma skor och börjar traska iväg (enligt Google maps tar det 96 timmar att gå sträckan, fast de räknar inte med sovpauser då), eller så sätter du dig i din Tesla Model S och laddar den (snart!) på Tesla Motors egna supercharger snabbladdstationer längs vägen. De första av dem sägs öppna om bara några veckor. Bygget av Superchargern i Karlstad har redan påbörjats.

Det finns 3 olika vägar att ta sig mellan Stockholm och Göteborg med bil. Vi börjar med den rakaste, snabbaste och naturligaste av dem alla:

A) E4 till Jönköping, sedan riksväg 40 och 27. Det är den vägen som är snabbast, 5 timmar, och därför föreslås av Google maps när man skriver in Stockholm-Göteborg. De 47 mil motorväg är dock lite för långt att köra på en laddning. Enligt Model S räckviddskurva skulle man behöva hålla 80 km/h för att vara någorlunda säker på att nå fram. Inget man gör frivilligt.

Idag kan man ladda sin bil i Jönköping, men med den standardladdare kommunen har monterat där tar det timmar att ladda bilen. Jönköping är inte en stad man vill stanna timmar i (tro mig, jag har bott där). Allting kommer att lösa sig när Tesla Motors inviger sin egen Supercharger snabbladdare där, men det kan dröja till i höst – eller rentav vintern?

Tesla Motors kommer även öppna Supercharger snabbladdstationer i Norrköping och Södertälje, som kommer att göra resan till en barnlek även i Tesla Model S med det mindre, 60 kWh batteriet.

Range_Info_rangeChart_km

 

Men om man inte vill vänta så länge då? Om man vill åka redan i Juli (enligt rykten vi har hört)? Då kan man ta alternativa vägen över Arboga istället. Hos Dinners i Arboga har Tesla Motors ansökt om bygglov från kommunen att uppföra en Supercharger-station som enligt rykten kan bli färdigt inom några få veckor från nu!

B) E20 hela vägen till Göteborg, över Örebro och Skara. Den här vägen är endast en mil längre än A-varianten ovan, Google maps ger den som alternativ färdväg. Fördelen är att Superchargern i Arboga blir snabbare invigd än den i Jönköping. Nackdelen är att E20 från Arboga till Göteborg är 32 mil lång. Man får inte hålla mer än 100-110 km/h för att klara den sträckan. På vintern man kanske rentav måste krypa fram i 70-80 km/h för att klara sig. Å andra sidan är vägen mellan Arboga och Göteborg 90-väg långa sträckor med massor med fartkameror. Ingen väg man blåser på precis.

Batteriet måste dessutom vara 100% fulladdad när man lämnar Superchargern vid Dinners i Arboga. I och med att laddningen blir extra långsam för de där sista kWh man måste toppa batteriet med kan man bli tvungen att stanna över en timme och ladda bilen.

Nej, den sträckan kan snarare bli aktuell när man ska åka från Göteborg mot Stockholm. Då laddar man batteriet 100% range charge innan man åker hemifrån, sedan hoppas man på det bästa på 90-vägarna fram till Arboga. I och med att man kommer fram dit med i stort sett tomma batterier kommer laddningen där inte ta så lång tid, utan man kan fortsätta vidare mot Stockholm efter 20-30 minuter.

För att bli en populär resväg måste det till en Supercharger på E20 i höjd med Skara ungefär – fast någon sådan finns inte ens i Tesla Motors långsiktiga planer än.

C) Vill man slippa räckviddsångesten på E20 kan man efter Örebro svänga av på E18 mot Karlstad och sedan via E45 runda Vänern på andra sidan. Omvägen på 8 mil (40 mil mot 32) kompenseras av Superchargern i Karlstad. Sträckorna Arboga-Karlstad och Karlstad-Göteborg på 15 respektive 24 mil kan båda köras utan problem av Model S. Omvägen mot alternativ A ovan är rejäl (55 mil mot 47), men sträckan kan ändå köras snabbare när Superchargrarna i Arboga och Karlstad blir invigda, men Superchargern i Jönköping inte är invigd än.

D) Vad är det där för konstig omväg via Uddevalla på den sträckan? Varför köra ännu mer omvägar? Jo, om man har köpt Tesla Model S med lilla 60 kWh batteriet (och betalat extra för Supercharging) kan sträckan Karlstad-Göteborg på 24 mil fortfarande vara i längsta laget, speciellt på vintern. När man närmar sig Trollhättan och börjar inse att batterierna inte kommer att räcka hela vägen till Göteborg kan man svänga av mot Superchargern i Uddevalla och ladda lite sköna elektroner.

Om bara några månader -när Superchargern i Jönköping invigs- kommer resor mellan Stockholm-Göteborg vara löjligt enkla och bekväma. Tills dess får du välja mellan befintliga publika laddaren i Jönköping – eller resväg C som är 20% längre men Superchargad hela vägen!

Varför denna krångel? Varför bygger Tesla Motors inte Superchargern i Jönköping först – det är ju den som behövs för resor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö! Svaret är att prioritetsordningen som laddstationerna byggs bestäms av vad som underlättar för 3000 norska Teslaägare – inte för de 100 svenska. De första stationerna ska underlätta för norrmän att besöka Stockholm, och att kunna köra till Danmark och vidare ut på kontinenten. Men bara någon månad senare är det dags att få de stationer som vi svenskar också behöver! Får vi tro på Tesla Motors planer kommer vi att ha fått Superchargers över stora delar av Sverige till vintern, som medger resor från Ystad till om inte Haparanda så Umeå i alla fall. Vi kan knappt vänta!

 


 

Laddstationer” fliken högst uppe här på hemsidan har blivit uppdaterad med fler kartor och mer information. Ta dig gärna ett titt!

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.