Större batteri på gång

P100D

Det har länge ryktats om Tesla Model S med större batteripack. Nu verkar Tesla Motors vara riktigt nära släppa Model S och X med 100 kWh batteripack. De har nu ansökt om att få sälja dem i EU.

Det är en holländsk bloggare som har hittat de nya EU typbeteckningarna i nederländska bilregistret. Det verkar komma både 100D och 100X varianter, där 100X är Tesla Model X 100D.

NEDC räckvidden för Tesla Model S 100D anges till 613 km, vilket naturligtvis är ett nytt rekord för Tesla (och serietillverkade elbilar öht).

Det kommer även komma P100D och P100D versioner av bilarna. Spekulationerna är redan igång om P100D kommer få bättre 0-100 km/h acceleration än dagens P90D? Det lutar åt troligtvis ja, fast frågan är om skillnaden kommer vara märkbar?

Tesla Motors brukar lansera sina nya modeller strax efter alla myndighetsgodkännanden är på plats. Speciellt med tanke på att Model S P100D har varit en ”öppen hemlighet” sedan ett halvt år tillbaks, sedan hackaren Jason Hughes lyckades hitta typbeteckningen i Tesla Model S programvara, kommer Tesla nog inte dröja länge till innan de lanserar sin nya toppmodell. Frågan är om den en dag bara plötsligt dyker upp i designstudion som 60-modellerna gjorde eller om det blir något pampigare lansering? Vi vet svaret om… dagar? Veckor? På torsdag?

 


TCS ett år sedan: Kundmagnet

För ett år sedan rapporterade vi om Toftaholms herrgård som har fått en rejäl uppsving efter att Tesla Motors hade placerat en av sina Superchargerstationer bredvid dem. ”Vi har haft lunchrusningar vi inte kunnat drömma om.” berättade Toftaholms herrgårds ägare Torbjörn Colfach. ”Vi har inte haft en sådan julimånad på 20 år.”

Om bara fler hotell, restauranger och köpcentra som skulle fatta vilken veritabel kundmagnet en laddstation är skulle de stå i kö för att skaffa dem!

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Mocke

    Såg att det blev en del mothugg att 100 var extremt onödigt och skulle härmed vilja komma med en motsatt uppfattning.
    Tänk om batteriet inte är 100 utan 120.( liksom att 60 är eg 75). Vad skulle det innebära vid SuC? Att även om de laddar fullt så kommer det gå snabbare (50% av laddtiden lär vara att ladda de sista 20 av batteriet) om 90 har en acceptabel laddtid att ladda fullt så kommer man på samma tid kunna ladda ett 200 batteri till dess synliga ”Max” på 150. Sedan kan man köpa till en rangeextender ( varför inte vid behov som temporärt ökar mängden för en mindre summa). Då finns det även rum för nödenergi som kan hålla bilen varm om man kört torsk under åtskilliga timmar(i -25).
    Batteriet håller också längre.
    Detta är med dagens förutsättningar, då kan man enligt mig säga gränsen för onödigt går vid 160 ( då bör man komma dubbelt så långt som 75) hur långt kommer man med en bensinbil?
    Priset är förståss en nackdel, men enligt mig kan det bara sjunka.

    • JH

      Ser onga nackdelar med större batterier om man bara kan hålla ett vettigt pris. Bättre marginaler. Mindre slitage och för att dra släp på riktigt behöver man nog minst runt 150kw i packet.

      • Björn Fredriksson Möller

        I runda slängar 100 kg CO2/kWh i utsläpp vid tillverkning… Så 50 kWh extra är ca 5 ton CO2, eller ca 10 000 mil i en supermiljöbil med 50 g/km utsläpp.

        • JH

          Det är en icke fråga. i vart fall för min del.