Strid ström av konceptkopior

HondaUrbanEV1

Med Frankfurtmässan öppnad överöses nu vi åter igen av ”visioner” och ”koncept” hur de traditionella biltillverkarna kan tänka sig elbilar kommer vara – om en massa år i framtiden. För nej serdu det där med elbilar kan vi inte satsa på än – men vi visar upp några tomma skal för att markera att vi är framåt och moderna å sånt.

Jag brukar kalla dessa konceptbilar för YAFFEC – Yet Another Fantastic Future Electric Car. Som verkar tas fram på löpande band av biltillverkare utan batterifabriker som skulle möjliggöra volymproduktion av elbilar, men som ändå är desperata att visa sig vara ”moderna”.

Ovan bil är Hondas förslag till framtida elbil, ”Honda Urban EV”. Ska vi ta en stor bilmodell med gott om plats för batterier och som skulle kunna bli en bekväm långfärdsbil? Nej, vet du vad. Elbilar är små dåliga stadsbilar. Punkt. Så vi bygger en konceptbil, en liten elbil som vi inte kommer kunna klämma in tillräckligt med batterier i för vettig räckvidd, och vi modellerar dess nos efter en tegelsten så den ska ha fruktansvärt dålig luftmotstånd så dess räckvidd ska sjunka i högre farter som just en tegelsten du kastat i sjön. Kasta pengarna i sjön gör även den som försöker göra verklighet av ett sådant koncept.

HondaUrbanEV2

Han som designade insidan av bilen sneglade dock både en, två, tre och fler gånger på Tesla Model 3. Vi känner igen träklädda ”instrumentpanelen” utan knappar och reglage som löper tvärs över hela bilen. Vi känner igen luftspalten som också löper hela vägen, istället för traditionella luftutblås. Två konstiga enorma vridreglage kände sig dock Hondas tekniker behöva precis under skärmen – som för att övertrumfa Tesla gjordes groteskt stor och avlång. Med så tjocka svarta kanter som vi inte har sett nånstans sedan 2007. Vad som ska visas på skärmen? Tja, säg det. Tur att folk som har ögon i armbågarna kan titta på sidoskärmen som visar backspeglarnas bild i alla fall. Och ja, passageraren får nog dra in magen för att föraren ska kunna titta på högra skärmen placerad på samma ställe på passagerardörren.

HondaUrbanEV3

Men vi ska inte enbart raljera över bilen. Beröm ska ges där det är befogat. Och Hondas idé med bakskärmen – bakSKÄRMEN är inget mindre än briljant. Inga små lysdioder som blinkar i intrikata mönster för att förmedla batteriernas laddnivå under laddning utan en stor lättavsläst bildskärm som löper hela vägen tvärs mellan bakljusen.

Skulle man sedan kunna använda samma skärm till att berätta för bakomvarande bilar vad man egentligen tycker om dem medan man kör skulle det vara en extra bonus… eller kanske bäst de inte vet? Men en liten text ”kan du läsa det här ligger du alldeles för nära” som automatiskt visas när backsensorerna känner av en bil nära bakom dig skulle ju förbättra trafiksäkerheten. Eller att Google sponsrar dig med gratis el mot att du visar bannerannonser där?

Batteriladdstatus visas även på sidan av bilen, nere vid trösklarna. Ytterbackspeglarna är ersatta med små kameror – vars bild inte visas där de skulle fått gott om plats på enorma mittskärmen utan på insidan av dörrarna… :roll:

BMW_i5_1

Även BMW visade upp sin framtidsvision på Frankfurtmässan. ”BMW i Vision Dynamics” kallar de den – fast hela världen började på en gång unisont kalla konceptbilen för ”BMW i5″. Nån gång kanske runt 2025 kan det bli verklighet av en liknande bil. Fast inte exakt som det här konceptet hoppas vi – ta en titt på bakdörren och föreställ öppna den mot en trottoarkant…

Men detaljen som i alla fall mina vana Tesla-ögon fastnade på på en gång var:

BMW_i5_2

Kom igen BMW. Det här går inte att bortförklara. Ni kopierade Tesla Model S dörrhandtag rakt av. Inte ens Tesla själva har gjort det med Model X och 3. Dörrhandtagen visar verkligen var BMW har hämtat ”inspiration” ifrån och vilken bil de hoppas försöka kopiera – och lansera sådär 10 år efter Tesla lanserade sin första Model S.

60 mils räckvidd, toppfart över 200 och 0-100 acceleration på 4.0 sekunder är också saker vi känner ifrån från Tesla Model S – fast inte som visioner i en glansig broschyr om en framtidsvision konceptbil, utan som siffrorna för Teslas icke-prestandamodell. Överväger BMW verkligen ens att bygga en prestigebil som sedan ska förlöjligas av Tesla Model S P100D i YouTube-klipp efter YouTube-klipp?

BMW_i5_3

Bilens nos kan de dock inte beskyllas för att ha kopierat från Tesla. Istället för noskon har de satt dit… bäver-tänder?

Skulle BMW göra slag i sak med att förverkliga konceptbilen och sätta den i produktion som BMW i5 skulle de göra om samma misstag med den som de gjorde med BMW i8. Utvecklingen av BMW i8 började strax efter Tesla Roadster kom ut på marknaden och bilen skulle bli en ”roadster-dödare”. På den tiden fanns det inga Tesla Superchargers, att ladda Roadsterns batterier tog timmar. Att då stoppa in en räckviddsförlängande bensinmotor i BMW i8 var ett smart drag. Bilen blev snyggare, snabbare och mer användbar än Tesla Roadster… Där det gick snett var dock att tills BMW hade lanserat sin i8 hade Tesla redan släppt Model S. Som var större, snabbare och mer användbar än i8. BMW verkar göra om misstaget med att om några år försöka matcha Teslas redan nu idag 5 år gamla Model S – istället för att tänka framåt.

BMW_i5_4

En ny trend på Frankfurtmässans elbilar verkar dock vara lysande bakändor. Vi vet inte än om lysande texten ”BMW i Vision Dynamics” bak på bilen är fast, eller om BMW också fixat liknande bildskärm därbak som Honda Urban EV. Har de gjort det kan det hända om några år -om BMW gör slag i saken och börjar tillverka BMW i5- att du som då äger en 5-10 år gammal Tesla kan komma känna dig omodern när du hinner ikapp en och lägger dig bakom.

Nån sekund – sen kör du om.

 

(Förlåt allt raljerande idag. Jag var så frustrerad. Känns bättre nu.)

Tagged . Bookmark the permalink.