Supercharger i Ubbarp

NotBoras

Den av Teslaägare länge eftertraktade Superchargern i Borås håller nu på att byggas – i Ubbarp, utanför Ulricehamn.

Flytten 2 mil österut gör att avståndet till Göteborg blir längre. Placeringen i Borås skulle helt enkelt varit för nära Göteborg, folk som åker därifrån med fulla batterier skulle tyckt att Borås är för nära, de har fortfarande för mycket laddning i batterierna för att redan stanna och ladda. Nu blir Superchargern ganska exakt 10 mil från Göteborg.

Kommer man från Stockholm innebär det dock att man måste ladda för minst 20 mils räckvidd om man vill klara tur och retur resan till Göteborg på samma laddning. Från Superchargern i Ödeshög är det ju 21 mil till Göteborg och då klarar man inte tur-och-retur utan laddning (utom bilarna med 100 kWh batterier). Det är framför allt undermåliga laddinfrastrukturen i Göteborg som gör laddstationen på väg till och från så eftertraktad.

Ubbarp

Enligt lokaltidningen Ulricehamns Tidning håller Tesla på att färdigställa Supercharger stationen med 12 laddplatser som i framtiden ska utökas till 20. Laddarna ligger i ett område vid korsningen mellan riksvägarna 40 och 46 som håller på att byggas ut. Förutom Tesla Supercharger kommer det även finnas ICA Maxi, Circle K och McDonalds i området.

 


TCS ett år sedan: Teslas laddbox stor succé

För ett år sedan berättade vi hur Teslas laddbox har förändrat sättet hur Teslaägare laddar sina bilar hemma. Innan den dök upp i Teslas sortiment använde de flesta ägarna den medföljande laddkabeln kopplad till trefasuttag för att ladda. Men tack vara den billiga, snygga och kapabla laddboxen Tesla erbjuder ägarna har laddvanorna skiftat till att montera en dedikerad laddbox på väggen. Det är vanligaste sättet att ladda sin Tesla hemma nu.

Bookmark the permalink.
  • Björn

    Varför är de i mitten ihopställda? Ska det vara två bilar åt vart håll?

    • Olle Öberg

      Jag skulle gissa att det är samma layout som på en bensinmack, dvs två bilar efter varandra på varje sida av raden med laddare!

      • Edvin Jacobsson

        De klassiska laddplatserna är säkert de mest plats-effektiva men den layout du nämner är nog bättre för folk med släp som inte vill lossa det.