Svårt att öppna litiumgruva

Lithium

Med tanke på elbilsrevolutionen vi ser komma skulle man tro att bankerna står i kö för att finansiera nya litiumgruvor. Lavinartade ökningen av elbilar kommer ju kräva massor med batterier – och därmed massor med litium till batterierna.

Så långt verkar dock bankerna inte tänka, tyvärr.

Ett talande exempel är Altura Mining i Australien som sökte finansiering till sin litiumgruva i Pilgangoora i västra Australien. Bank efter bank vägrade låna pengar till dem med motiveringen ”vi har ingen befogenhet för litium. Skulle du sagt kol, guld eller järnmalm skulle det inte varit några problem.”

Det skulle varit enklare att öppna kolgruva än litium.

Banker har ingen vana och egen expertis i gruvor för nya material. Så de vänder sig till undersökningar som till exempel den från analysföretaget Morgan Stanley som förutspår litiumpriset kommer falla med 45% till 2021. Undersökningen baserar sin tes på att Chile kommer trefaldiga sin litiumproduktion till 2025.

Atacama

Chile har länge varit världens största leverantör av litium, som framställs från saltsjöar. Man låter vattnet avdunsta för att komma åt litiumsalt av hög kvalitet. Man behöver sedan avlägsna kalium och boron som också återfinns som orenheter i saltet.

Problemet Atacama och de andra Chilenska ”gruvorna” har är att för att öka produktionen behöver de bygga nya bassänger där vattnet ska avdunsta – och nyanlagda bassänger alltid producerar salter med högre kalium- och boronhalt. Det är först efter flera år föroreningshalten sjunker. Och det tar vattnet flera månader att avdunsta även från de grundaste bassängerna. Chile kommer alltså öka sin produktion, men nya litiumet kommer inte hålla samma höga kvalitet till lågt pris som det de producerar idag.

Därför kan gruvor som den i Australien komma till hands. Inte ens de gruvorna är traditionella gruvor utan dagbrott, där malm med hög litiumhalt grävs upp från marken. (Det finns inga ”riktiga” gruvor med gruvgångar någonstans i världen där man bryter litium.) Malmen upphettas till 1100 grader, mals till pulver och blandas med svavelsyra. Lösningen filtreras, kemikalier tillsätts och sedan låter man den avdunsta i bassänger liknande dem i Chile. Ett betydligt dyrare sätt att komma åt litiumet – men lönsamt så länge litiumpriset är så högt som idag.

lithium_priceLitiumpriset har nämligen mer än fördubblats sedan elbilar har blivit populära. Ökade efterfrågan på elbilar har drivit upp batteriproduktionen som i sin tur behöver mer råvaror för att kunna producera fler batterier.

Ett litiumjonbatteri innehåller mest aluminium och koppar, men ca 2% av dess innehåll består av litium. Batterier brukade dessutom innehålla 7% kobolt, men nyare batterikemier har mycket mindre av den metallen och i framtiden kan det kanske till och med försvinna helt från batterier. Litiumet är dock den aktiva ingrediensen i litiumjonbatterier och kommer att vara det under överskådlig tid. Även solid state och LiFePO4 batterier innehåller litium.

De närmsta årtiondena kommer det behövas öppnas massor med nya litiumgruvor för att kunna tillfredsställa den ökade efterfrågan på råmalm. Det kommer även att behövas byggas massor med processanläggningar där litiumsalt ska renas till råvara med tillräcklig hög renhet för batteriapplikationer. Och så förstås massor med batterifabriker för att kunna leverera batterier till elbilarna.

Ironiskt nog verkar batterifabrikerna lättare hitta finansiering än gruvorna de behöver för att kunna fungera. Därför har en alternativ finansieringsmarknad uppstått där batterifabriker eller rent av biltillverkare finansierar nya gruvor.

Det tar i genomsnitt två år att öppna en ny gruva och sedan fem år att återbetala investeringen enligt Simon Price, medgrundare av Azure Capital som fungerar som finansieringsrådgivare till gruvor. Finansiärer måste alltså ha förtroende för marknaden i sju år framöver.

Trots exponentiella tillväxten av elbilar i världen verkar inte alla banker ha gjort kopplingen att elbilar behöver batterier – som innehåller litium.

 


TCS två år sedan: Många batterier blir det…

För två år sedan ställde vi frågan om världens litiumreserver kommer räcka till om alla bilar ska bli elbilar?

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Geni87

    Chile är faktiskt inte världens största producent av litium längre, utan det är just Australien som har tagit ledarpositionen.

    Trots att bankerna verkar tröga ökade de faktiskt sin produktion ganska rejält mellan 2016 och 2017. Blir intressant hur det ser ut mellan 2017 och 2018 när året är slut.

    http://www.statista.com/graphic/1/268789/countries-with-the-largest-production-output-of-lithium.jpg

    • Kim

      Utvinns ngn litium i Sverige idag?

      • Geni87

        Inte vad jag känner till, och om det finns någon gruva så lär det handla om väldigt små volymer eftersom Sverige inte dyker upp på listan ovan. :) Men det finns flera gruvbolag som undersöker möjligheterna för litiumgruvor på olika platser i Sverige.

        • Kim

          Var kommer Northvolt hämta litium till europas största batterifabrik i Skellefteå?

          • Geni87

            Kanada, iaf till en början.

      • Björn

        Inte idag men det är på gång. https://leadingedgematerials.com/divisions/.
        De har fått på sig att inkomma med mer info till länstyrelsen för tilståndsgivning och därför fallit kraftigt på börsen det sista. Bra läge för den som sysslar med aktier att gå in.

  • Pelle

    Det är en idiot eller utlänning som skrivit artikeln. Språket är en katastrof.

    • Pontus

      Du är inte tvingad att läsa artiklarna. Även utan dig så är vi väldigt många som uppskattar Tibors dagliga artiklar väldigt mycket. För att inte tala om all tid han lägger på detta och med en väldigt bra nivå på korrekthet. Jag uppskattar som sagt artiklarna väldigt mycket och någon problem med språket ser jag inte.
      Pelle tänk lite innan du skriver.

      • Elputte

        Håller med dig Pontus.Bra artiklar och intressanta av Tibor.

        • Kim

          Tibor är typ bäst! Finns det litium i Sverige? Kan den utvinnas?

    • Kenneth

      Språket är bra tycker jag. Men då kanske jag är en idiot. Konstruktiv kritik är att föredra.

    • Mazdak Haghanipour

      Katastrof? Jordbävningar, krig, orkaner, tsunami, svält, torka…det är vad jag kallar katastrofer.
      Jag hade inga problem att läsa och förstå hela texten, och jag är ”utlänning”. Så det kanske är du som är ”i***t” eftersom du är svensk och ändå inte förstår texten :-)

    • Marcus

      Jag kan inte se något katastrofalt eller idiotiskt med varken språket eller artikelns innehåll. Det hade tvärtom varit mycket trevligt om alla som kommenterar hade följt Tibors exempel och hållit samma höga nivå som hans nyhetsartiklar.

    • Vs

      Stick någon annanstans troll