Sverige i topp i elbilsligan

pev_2014Enligt en sammanställning gjord av carleasingmadesimple.com var Sverige bland de främsta länderna i världen när det gäller el- och laddhybridbilar i fjol. De slog ihop siffrorna för elbilar och plug-in hybrider i varje land för att se var bilar man kan ladda från elnätet har fått störst genomslag i världen i fjol.

Tittar vi först på marknadsandel i fjol (tabellen till höger ovan) ser vi att Sverige ligger på en respektabel femteplats med 1.53% av alla bilar sålda i fjol var en elbil eller laddhybrid. Sedan dess har den andelen ökat till 2% – i år har 1% av alla sålda bilar i Sverige varit en elbil, plus 1% till laddhybrider.

Men vi kan ändå inte vara nöjda med resultatet då två av våra grannländer har presterat ännu bättre. Estland med sin nationella snabbladdarnät, och Norge med sina generösa elbilsrabatter. Norges ledning är chockerande stor, ingen annat land i världen är ens i närheten till sådana andelar elbilar.

Men varken Sverige, Norge eller Estland är några stora bilmarknader. Tittar vi på totala antalet elbilar och laddhybrider är det USA som leder överlägset – trots att andelen sålda elbilar där är mycket lägre. Men en liten del av en enorm marknad blir ändå stora siffror. Intressant i den listan är att Kina är på tredje plats, att lilla Norge har lika många elbilar som det befolkningsmässigt 12 gånger så stora Frankrike – och att Sverige lyckas klämma in sig på tionde plats!

Det som tyvärr inte syns i statistiken är fördelningen mellan elbilar och laddhybrider. Dessutom är Japans och Kinas siffror något missvisande då många av elbilarna där är så kallade Kei-cars, små minifordon som bara med förbehåll kan kallas för bilar. Många av dem i Kina har tom vanliga blybatterier.

Nrcars

Det man dock måste komma ihåg är att utvecklingen går så snabbt att till och med fjolårets siffror är redan hopplöst förlegade! Antalet elbilar i världen har närapå fördubblats sedan dess!

 


TCS ett år sedan: Servicecentret invigt

För ett år sedan invigdes Tesla Motors servicecenter i Infra City i Stockholm.

 

 

 

Bookmark the permalink.
  • Danni Efraim

    Ja, det där är ju en väldigt typisk exponentiell tillväxt. Nu kommer det nog fortsätta öka framöver! När det gäller Sverige så känns det kanske lite mer tveksamt. Den stora motorn bakom pluginförsäljningen i Sverige är det reducerade förmånsvärdet, och det finns idag inga som helst indikationer på att det behålls (i sin helhet) efter 2016.

    • Filip

      Jag hoppas att det kommer ett alternativ som är lika fördelaktigt för privatpersoner som företag. Ta bort förmåns rabatterna relaterade till miljöbilar och fixa ev större miljöbilspeemie som alla kan ta del av.

  • vigge50

    Här har ev-sales.blogspot lagt upp en lite mer uppdaterad lista. Hur bra deras siffror är vet jag inte men där ligger Sverige 4a.
    http://ev-sales.blogspot.se/2015/07/markets-roundup-june-2015.html?m=0

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tack!
      Sverige ligger till och med trea bland LÄNDERNA! (Eller? Räknas Hong Kong som ett land eller landsdel?)