Sveriges mest sålda elbil 2016 var Tesla Model S

TCS16-0

Sveriges mest sålda elbil var Tesla Model S – nu andra året i rad!

838 Tesla Model S levererades i Sverige under 2016 enligt bilsweden.se.

Tvåan Nissan lyckades endast leverera 836 Leaf under 2016. Segern är därför inte lika överlägsen som i fjol, men sorry Nissan även två bilar räknas ;-)


Därmed har Tesla Model S även i år lyckats knapra in på Nissan Leafs ledning. Nissan Leaf är fortfarande Sveriges vanligaste elbil med 2,251 exemplar på vägarna, men tvåan Tesla Model S är inte långt efter med 2,069 bilar. Trean Renault Zoe är betydligt efter de andra två, med endast 964 bilar på vägarna. Speciellt med tanke på Tesla Model S prislapp är det ett enastående resultat av Tesla Motors!

Tittar vi på hela elbilsbeståndet fanns det vid årsskiftet 7,515 rena elbilar i Sverige enligt elbilsstatistik.se

Under 2016 ökade antalet elbilar i landet med 3,104 bilar. Motsvarande siffra för 2015 var 3,091. Vi brukar säga att antal elbilar fördubblas varje år, men 2016 uppvisade en klar trendbrott med en viss avmattning. Ökningstakten var ”endast” 65% förra året. Vi skrev ”endast” ty få andra områden växer med 65% årligen, det är fortfarande en explosiv utvecklingstakt.

Ett tydligt exempel på snabba utvecklingen är att december månads 134 levererade Tesla Model S utgör 6.5% av totalantalet! Över 6% av alla Tesla Model S ägare har blivit det den senaste månaden.

Fortsätter utvecklingen i samma takt kan vi se fram emot Sveriges tiotusende elbil i år!

Jämför man årets rapport från elbilsstatistik.se med förra årets ser man dock en väldigt oroväckande trend: antal laddstationer i Sverige har endast ökat med 219 förra året. Laddinfrastrukturen i Sverige orkade inte följa med elbilarnas explosiva utvecklingstakt. I början av 2016 fanns det 0.12 laddpunkter i Sverige per laddbar bil – vilket mot slutet av året har minskat till endast 0.09 laddpunkter per laddbar bil! EU har i sitt direktiv  2014/94/EU om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen angett en laddpunkt per tio elbilar dvs 0.1 som minimigräns. Sverige har alltså i fjol halkat under den gränsen och måste nu under 2017 öka på utbyggnadstakten av nya laddstationer för att undvika påföljder från EU.

Hela elbilsmarknaden står och väger nu och håller andan innan Tesla Model 3, Opel Ampera-e och nya Nissan Leaf släpps – vettiga elbilar med vettiga räckvidd till vettiga priser. Som det ser ut nu kommer dock ingen av dessa bilarna nå Sverige förrän nästa år. Vi har ett år av stiltje nu innan stormen.

Sverige har ett år på sig att komma ikapp utvecklingen, att satsa ordentligt på laddinfrastrukturen. I fjol gick utvecklingen åt fel håll. Antalet elbilar ökade snabbare än antalet laddstationer. I år måste landet komma ikapp för att inte helt förlora matchen 2018 när tsunamivågen av elbilar når Sverige!

Tagged , . Bookmark the permalink.