Ta betalt för Supercharging

kWh_credits

Teslaägare la märke till en ny ”Payment Method” ruta som dök upp på MyTesla sidan man kan logga in till på Tesla Motors hemsida – utan någon förklaring av varför man skulle registrera sitt kreditkort.

Sajten ev.network undersökte dock källkoden till sidan och hittade bortkommenterad kod som när de aktiverade den visade en ”Supercharger Credits” ruta där man tydligen ska kunna se hur många kWh el man får ladda på Tesla Superchargers.

Idag kan Teslaägare ladda sina bilar gratis på Teslas Supercharger snabbladdare hur mycket de vill, men det kanske blir ändring på det för framtida kunder.

Kommande budgetmodellen Tesla Model 3 har sagts kunna ladda på företagets Superchargers – men Tesla har flaggat för att laddningen kommer kanske kosta pengar. Exakta betallösningen har de inte beslutat om än, men fyndet på sajten tyder på att de gör olika försök.

Kommer Tesla Motors genomföra Supercharger Credits för Model 3 skulle kunderna alltså med kreditkort i förväg köpa ett antal kWh el som sedan är knutna till deras bil. När de åker till en Supercharger och ansluter laddsladden skulle bilen identifieras av Tesla och elmängden man laddar avräknas från ens förbetalda pott. När potten tagit slut kan man köpa fler kWh via MyTesla hemsidan – eller troligtvis även via bilens centralskärm. Pengarna dras då från ens registrerade kreditkort. På så sätt slipper Tesla Motors utrusta sina Superchargers med kreditkortsläsare, RFID-taggar, bildskärm och annat vanliga laddstationer får dras med.

För att få igång kunderna skulle en första pott med ett antal kWh kunna ingå i bilens pris när man köpte den, så laddning är gratis i början – sedan får man fylla på laddpotten.

Sajten electrec går ett steg längre och spekulerar i om Tesla skulle kunna införa den betalmodellen även för sina Model S och X bilar. Genom att inte inkludera gratis laddning bilens livslängd ut skulle bilens baspris kunna sänkas. Detta skulle dock endast påverka nya kunder – befintliga kunder har redan förbetalt gratis laddning på alla Supercharger stationer bilens livslängd ut.

Vi är dock något skeptiska till om en sådan ändring verkligen skulle ha någon inverkan på försäljningen. Bilarna skulle bli endast marginellt billigare – det sägs att ca 20,000 kronor av varje såld Teslas pris är öronmärkt Supercharger-laddarna. Är 20,000 kronor billigare bil verkligen värt att man sedan måste betala för laddning vid långresor? Tesla Motors skulle dessutom få in mindre pengar att bygga ut sitt Supercharger nätverk med.

Mänskliga psyket fungerar konstigt när det gäller förbetalda grejer. Man betalar hellre 20,000 kronor extra för att känna frihetskänslan att man kan åka sedan ”gratis” vart man vill än att betala tex 2 kronor per kWh när man väl åker någonstans. Även om det i slutändan skulle blivit billigare. Den viktiga frihetskänslan försvinner. Dessutom var det ett mycket slagkraftigt argument när det pratades om ladd- respektive tanktid: visst, det tar lite längre tid att ladda Teslan än fossilbilen – men det är gratis!

Därför är vi väldigt tveksamma till om det är en bra idé för Tesla Motors att börja ta betalt för snabbladdning vid sina Superchargers.

Leaf_Supercharger

Electrec kom med en spekulation till: tänk om Tesla Motors håller på att utveckla en CHAdeMO adapter som går åt andra hållet?! Istället för som dagens möjliggöra att Model S och X kan ladda på CHAdeMO laddare börja sälja en adapter som ägare av andra elbilar kan köpa och börja ladda på Teslas Superchargers?

Då skulle till exempel Leaf-ägare kunna köpa en adaptersladd från Tesla Motors som i ena änden passar deras bilar och i andra änden går att ansluta till Teslas Supercharger snabbladdare. Efter att ha öppnat ett MyTesla konto och fyllt på potten kan de sedan ladda sina elbilar.

Tanken att Tesla Motors skulle ”döda” sin egen konkurrensfördel och erbjuda till exempel kommande konkurrenten Chevrolet Bolt få tillgång till samma laddnätverk som gör ens egna bilar unika är kanske inte så omöjlig som den först verkar. Tesla Motors motto är ju ”accelerera omställningen till hållbar transport”, inte att maximera vinsten. Vad aktieägarna skulle säga om ett sånt drag är dock inte svårt att gissa.

Skulle då horder av Leaf-ägare (öhh :? ) belägra Superchargrarna och blockera dem för Teslaägarna? Nej, inte nödvändigtvis. En Nissan Leaf går också lika snabbt att ladda som en Tesla Model S. Fast den går inte lika långt sen. Lägre laddhastighet kompenseras med mindre batteri att ladda. Och kommande framtida elbilar med större batteripack borde rimligtvis klara högre laddhastigheter. Så laddtiderna mellan olika märken skiljer sig inte så mycket – bara hur långt bilarna kommer sen. Bilar med små batterier kommer tvingas ladda även emellan Superchargrarna.

Rent tekniskt finns det alltså många spännande möjligheter för framtiden – frågan vilka som genomförs är snarare psykologiskt och politiskt.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.