Tanka vs ladda

Mackar3

Men tar det inte lång tid att ladda din elbil? Den frågan brukar jag få ofta. Det går ju så snabbt att tanka, men ladda det tar ju timmar!

Låt oss räkna på det lite.

En bensinbil behöver man inte tanka särskilt ofta. Kanske en gång i månaden. Att fiddla med kreditkortet, öppna stänga tanklocket, fylla upp med bensin, och kanske tvingas gå och betala i kassan ibland tar runt fem minuter. Men i och med att du varken har bensinmack hemma eller på jobbet måste du åka omväg för att åka till bensinmacken. Vi ska vara snälla och räknar med 15 minuters omväg. Innan någon protesterar betyder det mindre än 5 km omväg för bensinstationen, för vi räknar vägen både till och från den, och svänga av och lämna företräde för att köra ut igen. Ibland får man till och med vänta på att bilen framför tankat färdigt. 15 minuter är egentligen snålt räknat – det bara känns som ett ögonblick för man är så van vid att göra rutinen om och om igen. På landsbygden, med mackdöden, måste man dessutom åka längre och längre omvägar nuförtiden för att kunna tanka. Eller om man tex bor på Södern i Stockholm, som inte har en enda bensinmack kvar.

20 minuter tankning per månad gånger 12 månader ger 4 timmar per år som man tillbringar med att antingen stå och tanka och se sina hundralappar försvinna, eller betala nämnda hundralappar, eller åka till och från bensinmacken för att få uppleva nöjet.

Hur blir det med elbilar?

Visserligen laddar de flera timmar varje natt, men det bryr man som ägare sig inte om för man är hemma och sover under tiden. När man kommit hem tar det bokstavligen 5 sekunder att stoppa in laddsladden i bilen (många som har mätt) och sedan går man in i huset. Man äter middag, tittar på TV hjälper ungarna med sina läxor, och går och lägger sig, lever sitt vanliga liv medan bilen laddar sig. På morgonen är det sedan 5 sekunder till att dra ur laddsladden innan man sätter sig i sin uppladdade bil (som dessutom har förvärmts på vintern) och kör iväg. En vanlig vardag tar det alltså 10 sekunder att ladda bilen – i alla fall är det 10 sekunder som föraren är involverad i processen. På 365 dagar blir det 3,650 sekunder, 61 minuter.

Men livet består inte enbart av vardagar. Man åker inte bara till och från jobbet, ungarnas innebandyträning och ICA Maxi varenda dag. Ibland har man semester också, eller åker iväg på långresor för att bryta tristessen. Och då kan det hända att man åker mer än bilens räckvidd (dvs för Tesla mer än 30-40 mil, för andra elbilar något kortare). De få dagar man åker längre än 30 mil får man stanna till och snabbladda.

Det blir lite svårt hur vi ska bokföra dessa stopp, ty även när man snabbladdar så sköter bilen sig själv. Man behöver inte stå bredvid och hålla i slangen utan kan lämna bilen och gå iväg. Laddstoppen sammanfaller ofta med att man stannar för att fika, äta eller kisspaus. Men låt oss räkna med att sju gånger per år åker man längre än 30 mil och måste stanna och ladda vid olämplig tid då man inte ändå skulle stannat till. Man är på semesterresa och måste stanna för bilåbäket måste snabbladdas. Själva laddningen tar 20 minuter (många elbilister upplever förresten att bilen oftast blir klar med laddningen innan hela familjen hunnit med att kissa, äta eller vad man nu skulle göra. Det plingar till i mobilen innan man själv är redo att åka vidare). Laddstationerna är behändigt placerade precis invid motorvägen. Vi räknar med 5 minuter extra för att svänga av och köra på igen. 7 gånger 25 minuter blir 175 minuter eller knappa 3 timmar.

Så med bensinbilen tar det 4 timmar per år att tanka.

Med elbilen tar ”vardagsladdningen” man gör varje natt 1 timme per år, och snabbladdningar vid långresor 3 timmar till per år. Sammanlagt 4 timmar.

Men.

Det är ju lika mycket.

 


TCS ett år sedan: Henry Fords elbil

Visste du att 1914 höll Henry Ford och Thomas Edison tillsammans på att utveckla en eldriven T-Ford? Skulle inte första världskriget kommit emellan så…

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Jag har faktiskt aldrig åkt någon omväg för att tanka min, förhoppningsvis sista, fossildrivna bil. Jag har alltid planerat mina tankningar och slipper därför den stora tidsförlusten, så för mig blir räkneexemplet ovan 5 min ggr 12, dvs 1 timme för att tanka under ett år. Det är 2-3 stop på en supercharger.

    • Rickard Henrikson

      Samma här, samt att 20 minuter aldrig varit i närheten av att räcka när jag laddar. Jag har väldigt svårt för när man kniper ihop ögonen och envist hävdar att det _bara_ finns fördelar med elbilar, och om det finns en nackdel så är det nog en fördel iallafall, om vi vänder och vrider på det tillräckligt. Det ÄR inte helt bekymmerslöst för alla att ha en elbil, men många av oss väljer att ha det ändå, för att det är värt det.

      • zyax

        Ja, att ge sig in i den här diskussionen tycker jag är onödigt, det tenderar bara att slå tillbaka. Bättre att prata alla rena fördelar istället.

        • Lars Löwgren

          Det är en enorm fördel att inte behöva åka och tanka. Med fossilen behöver jag ladda varje vecka för att ta mig till jobbet. Elbilen är alltid fulltankad!

      • Surfaren

        Haha, ja, jag håller med. Jag har inga barn så mina laddstopp blir i princip alltid utdragna för bilens skull och inte för någon annan. Bor inte i villa med eget garage heller så tiden för att sätta i och dra ur sladden blir annorlunda. Men inte skulle jag vilja gå tillbaka till ICE för det. Och om ICE-folket tycker deras bil är bättre för att det går så snabbt att tanka, so be it. Teslan är fortfarande överlägsen på så många andra punkter (utom inköpspriset).

    • Niklas Z

      Så har det varit för mig också, men för någon vecka sedan revs den näst bäst placerade bensinstationen och den bäst placerade ska rivas i en nära framtid. I bägge fallen tas de bort för att lämna utrymme för nybyggnation av bostäder. Så snart kommer jag också att få åka omvägar för att fylla på restprodukter från dinosaurietiden. Självklart är det inte så för alla, men nog får man räkna med att en hel del bensinstationer kommer att få maka på sig när mark ska användas för andra ändamål i expanderande tätorter.

      • Mocke

        Så är det … men man frågar sig om de alls planerar för bilar i växande tätorter. (för inte kommer det bli laddstationer på området utan bostäder, och parkeringsplatser? nja, inte så mycket – marken är för dyrbar när man väl sanerat den)

        • Niklas Z

          Laddstationer av typen superchargeranläggningar blir det knappast, men elbilsladdning på parkeringsplatser tar ju ingen extra plats, jämfört med en parkeringsplats utan laddmöjlighet. Så om det finns parkeringsmöjlighet är det lättare att ordna laddning för elbil än tankning för ICE-bil eller vätgasbilar.

          • Mocke

            Jag menade att t.o.m. parkeringsplatser förhandlas bort. Då spelar det ingen roll om det inte finns någon plats att ladda öht.
            parkeringsplatser är och kommer bli en bristvara.

          • Niklas Z

            Jo, jag förstod det, men då får vi problem att över huvud taget äga bil, oavsett drivmedel.

          • Kenneth

            Så är det
            http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6329428
            ”Som lägst kan det bli tre parkeringsplatser på tio lägenheter om huset ligger nära kollektivtrafik, har bilpool och bra förutsättning för cykel.

            – Vi kan frigöra mark som i dag går åt till parkeringsplatser där vi kan bygga bostäder eller ha en park, säger Daniel Helldén.”

    • Lars Löwgren

      Tror inte du mätt upp tiden det tar att tanka riktigt. Om du inte jobbar eller bor på en bensinstation.

      • Claes

        Förstår inte vad du menar? Vill du att jag ska säga att det någon gång tog 6 minuter och någon gång tog 4?

        • Lars Löwgren

          Jag tror du underskattar tiden det tar att ta sig till bensinstationen från din normala rutt.

          • Claes

            Mackarna ligger oftast 5 – 50 meter från vägen jag åker längs. Får se hur jag klarar övergången till elbil 2018/2019 när jag ska ladda den på tjänsteresorna runt om i Sverige… ;)

          • Lars Löwgren

            När det gäller tjänsteresor så är det de ekonomiska fördelarna som överväger helt och hållet.

            Men testa att ta tid vid en tankning från att du bromsar ner från din vanliga väg tills dess du är tillbaka ute på samma väg igen. Det tar mer tid än man tror.

          • Claes

            Jovisst, i några år till, tills staten ska ha kompensation…
            Min önskan om elbil har mer att göra med att jag vill minimera användandet av olja, att elbilar inte avger några utsläpp lokalt och att de har blivit riktigt intressanta de senaste 3 åren(då jag upptäckte att Tesla faktiskt hade lyckats, vilket jag inte trodde de skulle göra när jag först läste om dem för många år sedan).

            Jag tog tid igår, 4-5 minuter längre restid till jobbet jämfört med normal restid, och nej…inga rödljus eller köer när jag åker, varken med eller utan tankningen. Tankar till 96% på obemannade stationer. Tog även kvittot, vilket säkert ökade tiden med 20 sekunder.

            Men allvarligt talat: Jag accepterar tidsbesparingen när jag laddar hemma, på jobbet, på hotell osv OCH även tidsförlusten på de extra laddstoppen längs tjänsteresan när jag ska åka 50 – 60 mil, säg 30 minuter. Känns som en liten tidsinvestering för en god sak.

          • Lars Löwgren

            Ja, därför borde fördomarna om laddning odlas istället…
            Så här är det i verkligheten:
            ”Det är förbaskat jobbigt att ladda. Jag måste gräva fram laddkabeln under all pakning i bakluckan. Sen behöver den trasslas ut och tvinnas rätt. Sen ska förlängningskabeln ut genom hallfönstret. Sen har naturligtvis luckan på bilen frusit igen så man får bända upp den med bensinkortet som då går sönder. Till slut kan man då pilla in laddkontakten vilket tar minst 5 minuter, ett elände. När man sedan går in för att ta sig en koppkaffe så går proppen för att elbilen sitter på samma säkring.
            Nä, det här med elbilar är nog bara för miljögalningar som käkar kottar och bär runt på konken ryggsäckar.” ;)

          • Torkel

            Jag kan bekräfta Claes bild. Det tar mig under 5 minuter att tanka, från broms till påfart. Jag har mätt. Macken ligger helt enkelt precis vid avfarten från min vanliga väg hem.

            Med det sagt hade jag valt elbil alla dagar i veckan. Det är ännu bekvämare.

  • Danni Efraim

    Jag tror det beror väldigt mycket på vem man är och vad man har för mönster. Vi tar en hel del långresor med vår elbil, och visst blir det en del längre stopp, ibland 20 minuter, ibland 40-50 minuter. Men vi har småbarn med oss och vi behöver ändå ta raster. Generellt sett upplever jag det inte som att vi faktiskt lägger nån tid på laddning som vi inte ändå skulle lagt på att stanna. Vi åker till exempel ofta mellan Göteborg och Stockholm. Det är ungefär fem timmars körning. Även med fossilbilen tog vi en rast för att äta, gå på toa, osv. Det tar ungefär en timme när man har småbarn med. När vi kör samma rutt med Teslan så tycker den vi ska stanna i 25 minuter längs vägen och ladda. Men vi stannar ändå i en timme precis som innan, eftersom det är den tid det tar med ett matstopp. Så för oss gör det ingen större skillnad. När vi körde ner till Italien och tillbaks så var det ungefär samma visa. Flera gånger stannade vi till och med långt före bilen behövde det, oftast när vi suttit fast i trafiken nån timme. För vi människor behövde ju ändå rast med max tre timmars mellanrum. Det som räddade just Italien-resan var väl att vi kunde ladda över natten på nästan alla hotell vi bodde på, annars hade det blivit fler laddstopp. Det är lite segt att börja dagen utvilad och redo för ett lite längre körpass men med bara 10% kvar i batteriet. Men å andra sidan är det ju sällan svårt att lösa nattladdning så det är inget problem.

    Den senaste rena bensinbilen som vi hade tankade vi förresten ungefär en gång i veckan. Ta och räkna på tidsåtgången (och kostnaden!) för det…

  • Robin Aldenholt

    1. ”Ibland får man till och med vänta på att bilen framför har tankat färdigt.” Hur blir det för elbilarna när de är i majoritet eller iaf fler än idag? Det blir ju då stoooor skillnad på att rulla in på en ”snabb”-laddstation och ha två bilar i kö framför sig. Då kan man få vänta 40min (om man som ni själva säger, räknar snällt) innan man ens får börja ladda.
    2. Hur fungerar det för oss som bor i en hyreslägenhet (vi är väldigt många i det här landet, speciellt i storstäderna) och inte har någon som helst möjlighet att ladda bilen när vi är hemma? Vi måste också åka iväg för att ladda, och då tar det (minst) 300% längre tid att ladda än att tanka.
    3. ”Dvs för Tesla mer än 30-40 mil”. Oj, det var snällt räknat… När man går in på Teslas hemsida och kollar hur många mil man har om man, som jag, skulle köra hem till Jönköping från Stockholm (knappa 35 mil) några dagar innan julafton/nyår och det är dryga -10 grader, och man kör i 110 km/h (vilket ju känns som en tråkig hastighet att ligga i med en Tesla, speciellt då långa sträckor på E4an har 120km/h), så finns det inte en chans att man kommer hela vägen utan att stanna och ladda. Det innebär 2st laddningar (fram och tillbaka) på minst 40min totalt, när jag hade kunnat åka hela sträckan (fram och tillbaka) och endast tanka en enda gång på 5min (eftersom det finns bensinmackar precis längs med E4an nästan överallt, så en avstickare tar ingen tid alls), om ens det.
    Det handlar inte om totaltiden över ett år, för den bryr jag mig inte om. Det handlar endast om tiden det krävs just då, som är obekväm… Och med ovanstående situationer kan situationerna bli oerhört obekväma…
    Jag är fullt medveten om att vi måste ställa om för miljöns skull. Men man blir lite trött på bristen på perspektiv och mångsidighet från Tesla-ägarnas sida. Ovanstående situationer löses ju perfekt med vätgas-bilar, t.ex., eftersom de funkar precis som bensinbilar fast förnyelsebart. Men jag vet också att även de bilarna har sina problem, vilket är svårare för er att se.

    • El Murer

      1. Ja blir det köer blir det jobbigt, har hittils aldrig behövt vänta vid en SuC för att ladda än så länge. (18 månader med Tesla). Med fler bilar ökar såklart risken för perioder där det kan vara kö även om de såklart kommer bygga fler och fler laddare också. Vad gäller laddtid är alltid bilen klart långt innan jag hunnit äta klart vid långresor. (passar alltid på att äta eller ta en kaffe när man stannar till.)

      2. Brukar rekommendera att man har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet om man ska köra elbil. Har man inte något av det så krävs det att man är lite av en entusiast för att inte uppleva det som för jobbigt. Har man väldigt nära till en SuC och inte har något emot att en gång i veckan sätta sig och kolla på netflix i 30 minuter i bilen medans den laddar kan det väl gå an.

      3. Har inga problem alls att komma 35 mil på en laddning. (85Kwh batteri). Mitt rekord i verklig körning är 47 mil. Hemifrån (blekinge) -> köpenhamn och tillbaka. Mycket 100-120 vägar. Kan hända att man låg något över hastighet vid tillfälle. Men om du inte klarar den sträckan och måste stanna så är det kanske 5 minuters laddning för att få 10 mil till och ha marginal. Varför ska du stå där i 40 minuter?

      Vad gäller vätgas så tar de 5-15 minuter att tanka beroende på tryck och hur många procent av tanken du vill fylla. Till 60% går snabbt, 80% går långsamt, 100% är det väl ingen eller nästan ingen station som klarar i Sverige idag pga trycket. (Åtminstone inte när jag körde vätgasbil för 2 år sedan.)
      Jag sjålv upplever körning på vätgas väldigt meckigt och mycket krångel och betydligt jobbigare steg att ta från tidigare diesel, än vad steget till el var. Just eftersom bilen alltid är ”full” varje dag när jag vaknar. Men det kräver att man har hemmaladdning om man ska få denna bekväma känslan.

    • Isak Swahn

      Det är gärna *en* kö till alla laddare, i de fall det blir kö. De håller t.ex. på att bygga en ny station i Norge med 40 snabbladdare. Är man då nummer två i kö (om det nu skulle bli kö där), och genomsnittsladdaren står där i 20 minuter, så får man alltså förvänta sig att vänta en minut innan någon av de andra bilarna åker iväg.

      • Mocke

        att det är 40 platser på en men bara 2 på en annan är föga tröst om det blir kö.
        Samtidigt kan man inte kräva att tesla slösar med pengar bara för att det ev skulle bli kö om någon får för sig att anordna ett stort arrangemang långt bort där folk vanligtvis inte åker. tänk vasaloppet och 5 dagars et,c.. Det enda som kan mildra det är om varje bil kan laddas snabbare.(likadant vid bensinstationer) risken för köer är stor, men förhoppningsvis så är det inte är alltför många elbilar på samma plats som behöver laddning.(folk får väl katastrof-ladda med vanliga uttag om det krisar = i-landsproblem)

        • Isak Swahn

          Det är ju inte bara en plats det ska bli 40 laddare. Det där är bara den första, och de kommer rätt tätt där det behövs.

          Sedan brukar det sättas upp temporära, flyttbara laddare vid en del mer folkrika evenemang, det kanske du har sett? I Norge har jag sett att de gör det.

    • Magnus Olsson

      Var det inte snack om att nybyggda hyresrätter skulle ha krav på laddmöjligheter för bilen?

      Men jag tror att laddmöjligheter kommer att lösa sig eftersom det blir mer och mer vanligt med elbilar, speciellt på bostadsrätter.

      • Lars Löwgren

        Ja, det är ju billigt att sätta upp några 10A 1-fas uttag. Kommer garanterat gå att lösa för alla parkeringar om viljan finns.

      • Torkel

        Laddmöjligheter? Vi kan ju börja med att de bygger parkering öht. Många nya hyres- och bostadsrätter har kanske 80 parkeringar per 100 lgh. Av dessa har max hälften tillgång till el.

    • Mocke

      Kan bara tala i egen sak.
      Jag har inte möjlighet att ladda över natten. (är en av majoriteten i landet som bor i flerfamiljshus) Så mitt problem är inte unikt. Det innebär att jag är tvingad att ladda på en snabbladdare ca en gång i veckan. (förhopningsvis, men troligtvis mycket oftare) (lyckligtvis har jag en (2 st) typ2 laddare mindre än 500 m från mig, vid ett elljusspår, men det kommer ta några timmar (kan bara springa så länge, och de timmarna är man låst, eftersom bilen laddas), har också en (1+2 typ2) snabbladdare vid köpcentrum och en SuC 5 mil bort) men har svårt att säga att jag skulle kunna räkna bort den tiden. (f.ö. om man köper en tidning medans man tankar fossilt hur räknar man det tiden?, det bli bara löjligt). Det är bara att erkänna att det tar tid och det är en belastning att tvingas be om laddning om man besöker någon. 4 timmar om året är försumbart.
      Det funkar men är knappast enkelt. OM det blir fler elbilarr men inte ladduttag kommer det bli oerhört stressigt.
      Fö att åtgärda detta måste förutom att priset på elbilar måste ned batterierna bli större och laddhastigheten upp. 50 mil på en laddning och 15 min på extremsnabbladdare så börjar vi närma oss bekymmerlösheten. OCH ladduttag på parkeringsplatser måste till. (är extrema investeringar som krävs men det får hyresvärdar och brf ta exempelvis när motorvärmaruttagen skall bytas)

      • Magnus Olsson

        Många parkeringar har motorvärmare som du nämner, de har ingen möjlighet att säkra om ditt uttag till 10A mot en viss extrakostnad? Så gör de på mitt jobb om man vill ha.

        • Mocke

          Många [hyresvärdar och brf] har investerat i dyra motorvärmare som är temperatur och tidsstyrda = ingen el på sommaren och max 2-3 timmar om dagen på vintern. Det skulle medföra besparingar på elräkningen, jättesmart för 10 år sedan. 5-10k kostar det att få nya elbilsladdare. det är bara de äldre motorvärmare uttagen (som brukar göra att fossilbilar börjar brinna) där man kan manipulera strömen manellt som skulle kunna fungera (men inget jag skulle rekommendera)

          • Magnus Olsson

            Jo men det är laddarna som styr det, el finns fram till stolpen. Det enda de behöver göra är att koppla förbi den och sätta upp ett vanligt 230V 10A uttag så kan man ladda bilen under natten. Relativt billig operation, men man får ju räkna med att betala lite mer pengar för att man kan använda mer el.

            Om de nu har nått annat som styrs centralt så ännu enklare att koppla om det till att alltid vara på.

    • Danni Efraim

      1. Om det är två bilar framför dig och det finns 8-16 platser som det gör på de flesta av Teslas stationer så kommer du inte behöva vänta 40 minuter. Vi säger att stationen har åtta platser och att genomsnittlig tid en bil stannar är 30 minuter. Aaaah, en Poisson-fördelning, säger du då! Jajjemän, säger jag, och då kan vi rätt fort räkna ut att det i genomsnitt kommer ta ca 11 minuter innan tre bilar har lämnat stationen och det blir din tur. Finns det 16 platser är det istället hälften, ca sex minuter, du får vänta i snitt. I praktiken spelar det ingen jätteroll. Jag har haft en Tesla i två år och kört 4000 mil, inkl en en resa till Italien och tillbaks, och det antal gånger jag behövt vänta i kö vid en supercharger är exakt noll gånger.

      2. Jag bor i hyreslägenhet och laddar hemma, så för just min del fungerar det alldeles utmärkt. Fler och fler får den möjligheten i takt med att hyresvärdarna får upp ögonen för elbilism. Fråga och ställ krav!

      3. Nej, inte särskilt snällt räknat. Det är ungefär de sträckor jag räknar med att komma med min 85D, åtminstone 30 mil under de flesta omständigheter. Och jag är gasglad, särskilt på motorväg. Plus att min bil har ett relativt litet batteri jämfört med lite nyare Teslor. Visst är det minusgrader och jag kör fort på motorväg så kan det bli lite under 30 mil, men det är ju undantagsfall. Som jag skrev ovan kör jag ofta Göteborg-Stockholm, och det räcker oftast med ca 25 minuters laddning i Ödeshög för att klara hela den sträckan. Men eftersom vi har barnen med brukar det bli en längre rast än så.

      Vad gäller om tiden som krävs just då, så tycker jag faktiskt att det är jobbigare att behöva ta mig den tiden i min vardag, mitt uppe i allt annat, hämta och lämna på dagis och skola, sköta veckohandlingen, och allt vad det må vara, än att göra det någon gång när jag kör längre, för då har jag ändå tänkt ta mig lång tid ihop med bilen, och planerar ändå in regelbundna stopp och raster, för både säkerhetens och bekvämlighetens skull (och inte minst för barnens skull). Men där är ju alla olika. Det verkar som om det finns många som gärna sparar tid på att sträckköra 100 mil på långresor och hellre lägger tid på att tanka till vardags.

      Att vätgasbilarna har sina problem är inte alls svårt att se ;)

    • Lars Löwgren

      Vätgasbilen stora problem, förutom att den är ineffektiv och därmed får kort räckvidd, är att du åker omkring med en bomb i bakluckan. En vätgastank måste pumpas till 700bar vilket innebär en enorm kraft när de exploderar. Brandmännen kommer inte att försöka rädda dig om du sitter i en sådan bil när den brinner.

      • Magnus Olsson

        Precis, de gnälls på att batterier brinner bra. Men de men ju kolla upp vad som händer vid en brand runt en vätgastank när övertrycksventilen öppnar.

        • Lars Löwgren

          Eller ännu värre om det inte öppnas.

  • PeO

    Teslan jag har är fantastisk, men man måste nog ändå säga att det tar lite längre tid att ladda om man är ute på resa. Hemma är det inget problem.
    Men om man kör 50-70 mil per dag 1 gång i veckan så tar det lite tid att ladda emellanåt.
    Där finns det lite att bygga ut i infrastrukturen, och tyvärr ligger inte snabbladdarna vid något annat än stora matarvägar. Det tar nog några år innan det blir bättre utbyggt. Det kräver lite mer planering att köra långa resor ofta tills dess.

  • Axel Svensson

    Det är rätt befriande att alltid ha en redo bil när man stiger upp. Jag tankade väl 2-3 gånger per månad med dieselbilen och det var väl normalt inga större bekymmer men det är inte så roligt att behöva stanna efter kanske 10-20 minuter när man skulle ut på längre resa bara för att man glömt fylla tanken dagen innan. Att köra runt med elbil på längre resor har jag inga problem med i södra Sverige eller i västra Europa. Det finns gott om snabbladdare och jag har aldrig råkat ut för kö.

    Vad jag dock saknar i dagsläget är valfriheten. Jag skulle vilja ha laddplats, inte nödvändigtvis snabbladdare, på alla ställen där man normalt stannar för att alltid få lite laddning när man ändå stannar. Idag stannar jag på fler ställen än vad min elbil behöver stanna. Att stanna vid en bensinstation med laddare är inte alls lika trevligt som att stanna på en större rastplats med lite natur och annat sevärt att se.

  • Kingsthrone

    5 sekunder jämfört med 15 minuter? 5 sekunder är knappast något snitt, medan 15 minuter mycket väl kan vara dubbelt så mycket som snittet eftersom många ser till att planera sin tankning under sina rutter, vilket innebär hälften så lång tid, ca 5-7 minuter extra.

    5 sekunder extra för att plugga in, eller ur sladden i bilen tror jag inte heller stämmer. Man måste ju räkna från den totala tiden man går ut ur huset och stänger ytterdörren tills bilen börjar rulla och jämföra de två förfarandena.

    5 sekunder kan gälla själva momentet att dra ur kabeln och hänga upp den, men sedan får man snällt lägga på de extra sekunder det tar att gå till och från laddkabeln, vilket i runda slängar också blir 5 sekunder. Dvs. man får nog räkna med 10 sekunder extra, och det är under optimala förutsättningar. Så då hamnar man helt plötsligt lika när man jämför det tid man lägger på år för att tanka en fossilbil med den tid man lägger per år för att ladda sin elbil.

    • Lars Löwgren

      5 sekunder var från öppnad bildörr till i stoppad sladd. Skulle du ta tiden från ytterdörr på huset tills man sitter i bilen skulle nog tidsskillnaden bli ännu mindre.

      15minuter är ju bara 5 minuters körning enkelväg till macken för själva tankningen tar ju 5 minuter. Macken måste ligga bra nära din rutt för att det inte ska ta 5 minuter till den.
      Sen tankar nog många flera gånger än en gång i månaden.

      • Kingsthrone

        Men man måste ju jämföra den egentliga tidsskillnaden, inte bara ett visst förfarande.

        • Lars Löwgren

          Ja, precis! Skillnaden mellan att gå från huset till bilen direkt och att gå från huset till bilen och koppla ur den. Skillnaden mellan de två senariorna är oftast mindre än 5 sekunder.
          De 5 sekunderna kommer från den tid det tar att öppna bildörren och koppla in laddaren. Men då är ju en stor del av tiden dörröppnande och urkravlande ur bilen, vilket du även måste göra med en fossilbil.

          • Kingsthrone

            Jag tvivlar på det. 5 sekunder är otroligt kort tid. Att gå till kabeln, ta med den till bilen, öppna laddluckan och sätta i sladden på 5 sekunder. Det låter snarare som en tävlingstid snarare än en genomsnittlig användaretid.

            Vad jag menar är att man använder den kortaste möjliga tid i ena fallet (elbilen) och en väl tilltagen ”genomsnittlig” tid i andra fallet (fossilbilen).

          • Lars Löwgren

            Jag har visserligen en Leaf… men har kontakten sittande i en hållare på väggen 1 meter från bilen. Jag lossar den från väggen och pluggar in i bilen. Rörelsen motsvarar alltså ungefär den man hade när man svarade i telefon, om du mins det? Det är alltså en extremt snabbt utförd handling. Om den skulle tagit mer än 5 sekunder hade folk börjat alla samtal med att undra om något var fel.

          • Mocke

            Det tar väl ungefär lika lång tid som när någon stoppar in motorvärmarsladden (samma analogi och samma djävulskap varje gång) enkelt beror på hur man rationaliserar det… att jämföra mobiltelefonin haltar betänkligt.

          • Lars Löwgren

            Nej, det är inte alls som en motorvärmare. Laddkontakten är designad för snabb och enkel anslutning. En mobilladdare är värre den måste du ju använda bägge händerna till. Min jämförelse handlade om en gammal telefonlur.. med sladd… äsch ingen som kommer ihåg längre. Precis som det kommer vara med bensinstationer om 20år.

            Var ute och tog tid själv för att se hur långtid det tar att ansluta laddsladden. För mig tog det 3,5 sekund utan att jag på något sätt stressade. Då startade och stoppade jag tidtagningen också.

            Men då har jag alltså en sladd som är upphängd på väggen hela tiden så jag behöver inte hämta den i bakluckan och ansluta den till vägguttaget.

          • Danni Efraim

            För mig är det nog ännu mindre. Kabeln hänger så handtaget befinner sig ca 30 cm från uttaget när jag parkerat. Jag behöver bara greppa handtaget, trycka in knappen, och trycka in handtaget i bilen. Som grädde på moset gör jag det medan jag ändå väntar på att ungarna ska knäppa loss sig och komma ur bilen, så i praktiken är det ingen förlorad tid alls.

        • SynneGundersen

          Jeg parkerer i garasjen med fronten inn. Det betyr at jeg uansett går forbi ladeluken på bilens venstre side. Der griper jeg Type2-kontakten på ladekabelen som henger en meter fra bilen. I det jeg griper den, trykken jeg med tommelen på knappen på kontakten, slik at ladeluken åpner seg i det jeg fører kontakten foran kroppen. Kontakten settes så inn i bilens stikk som er plassert i fin høyde for å la kontakten gli inn. I det jeg tar neste skritt fremover hører jeg klikket som indikerer at kabelen er låst fast. Det tar under tre sekunder ekstra tid å sette den til lading.