Tanka vs ladda

Mackar3

Men tar det inte lång tid att ladda din elbil? Den frågan brukar jag få ofta. Det går ju så snabbt att tanka, men ladda det tar ju timmar!

Låt oss räkna på det lite.

En bensinbil behöver man inte tanka särskilt ofta. Kanske en gång i månaden. Att fiddla med kreditkortet, öppna stänga tanklocket, fylla upp med bensin, och kanske tvingas gå och betala i kassan ibland tar runt fem minuter. Men i och med att du varken har bensinmack hemma eller på jobbet måste du åka omväg för att åka till bensinmacken. Vi ska vara snälla och räknar med 15 minuters omväg. Innan någon protesterar betyder det mindre än 5 km omväg för bensinstationen, för vi räknar vägen både till och från den, och svänga av och lämna företräde för att köra ut igen. Ibland får man till och med vänta på att bilen framför tankat färdigt. 15 minuter är egentligen snålt räknat – det bara känns som ett ögonblick för man är så van vid att göra rutinen om och om igen. På landsbygden, med mackdöden, måste man dessutom åka längre och längre omvägar nuförtiden för att kunna tanka. Eller om man tex bor på Södern i Stockholm, som inte har en enda bensinmack kvar.

20 minuter tankning per månad gånger 12 månader ger 4 timmar per år som man tillbringar med att antingen stå och tanka och se sina hundralappar försvinna, eller betala nämnda hundralappar, eller åka till och från bensinmacken för att få uppleva nöjet.

Hur blir det med elbilar?

Visserligen laddar de flera timmar varje natt, men det bryr man som ägare sig inte om för man är hemma och sover under tiden. När man kommit hem tar det bokstavligen 5 sekunder att stoppa in laddsladden i bilen (många som har mätt) och sedan går man in i huset. Man äter middag, tittar på TV hjälper ungarna med sina läxor, och går och lägger sig, lever sitt vanliga liv medan bilen laddar sig. På morgonen är det sedan 5 sekunder till att dra ur laddsladden innan man sätter sig i sin uppladdade bil (som dessutom har förvärmts på vintern) och kör iväg. En vanlig vardag tar det alltså 10 sekunder att ladda bilen – i alla fall är det 10 sekunder som föraren är involverad i processen. På 365 dagar blir det 3,650 sekunder, 61 minuter.

Men livet består inte enbart av vardagar. Man åker inte bara till och från jobbet, ungarnas innebandyträning och ICA Maxi varenda dag. Ibland har man semester också, eller åker iväg på långresor för att bryta tristessen. Och då kan det hända att man åker mer än bilens räckvidd (dvs för Tesla mer än 30-40 mil, för andra elbilar något kortare). De få dagar man åker längre än 30 mil får man stanna till och snabbladda.

Det blir lite svårt hur vi ska bokföra dessa stopp, ty även när man snabbladdar så sköter bilen sig själv. Man behöver inte stå bredvid och hålla i slangen utan kan lämna bilen och gå iväg. Laddstoppen sammanfaller ofta med att man stannar för att fika, äta eller kisspaus. Men låt oss räkna med att sju gånger per år åker man längre än 30 mil och måste stanna och ladda vid olämplig tid då man inte ändå skulle stannat till. Man är på semesterresa och måste stanna för bilåbäket måste snabbladdas. Själva laddningen tar 20 minuter (många elbilister upplever förresten att bilen oftast blir klar med laddningen innan hela familjen hunnit med att kissa, äta eller vad man nu skulle göra. Det plingar till i mobilen innan man själv är redo att åka vidare). Laddstationerna är behändigt placerade precis invid motorvägen. Vi räknar med 5 minuter extra för att svänga av och köra på igen. 7 gånger 25 minuter blir 175 minuter eller knappa 3 timmar.

Så med bensinbilen tar det 4 timmar per år att tanka.

Med elbilen tar ”vardagsladdningen” man gör varje natt 1 timme per år, och snabbladdningar vid långresor 3 timmar till per år. Sammanlagt 4 timmar.

Men.

Det är ju lika mycket.

 


TCS ett år sedan: Henry Fords elbil

Visste du att 1914 höll Henry Ford och Thomas Edison tillsammans på att utveckla en eldriven T-Ford? Skulle inte första världskriget kommit emellan så…

Tagged , . Bookmark the permalink.