Taxi – en laddad fråga

Taxis

Taxibilar vid 4 av 6 laddplatser

Med anledning av vår nyhet förra veckan om att allt fler elbilar blir taxibilar blev några av våra medlemmar oroliga. Om det redan idag ser stundtals ut så här som på bilden ovan vid Superchargern i Infra City – hur ska det då gå när de blir fler? Det diskuterades mycket på vårt forum.

Taxi Stockholm har idag 7 Tesla Model S som taxibilar. Eller rättare sagt har 7 av Taxi Stockholms åkare skaffat Tesla Model S – för Taxi Stockholm är en förening av många enskilda åkare som äger sina egna bilar. Taxiförarna köper helt vanliga bilar från Tesla Motors. De får inga rabatter, bilarna skiljer sig inte från standard. (Till skillnad från tex Schipol taxi som köpte in några hundra Model S bilar som har specialanpassats av Tesla med bla strypt acceleration.)

Enligt en av taxiförarna laddas hans bil med trefas över natten, och laddas sedan oftast bara en gång per dag vid Superchargern. Taxibilarna brukar åka ca 50 mil per dag, och då behöver man extraladda en gång för att alltid ha tillräckligt med marginal (10-15 mil) även för enstaka överraskningsåkningar när kunden tex vill åka till Enköping.

Men vi kan inte komma ifrån intrycket att detta inte gäller alla taxibilar, alla chaufförer. För vissa taxibilar är återkommande inslag vid Superchargrarna. Det verkar nästan som om Superchargern används som taxistolpe där bilarna alltid står mellan körningarna?

När jag frågade Tesla Motors om kommentar säger de att de ser allvarligt på utvecklingen. Superchargers är till för laddning vid långfärder – och detta gäller både privatpersoner såväl som företag. De följer utvecklingen noga och menar att privatpersoners möjlighet till laddning vid stolparna får inte påverkas. I så fall kommer de söka lösning i samarbete med taxibolagen. Några mer detaljerade beskrivningar på hur de tänkte lösa det har jag dock inte fått.

Situationen belyser dock effektivt hur pass robust Tesla Motors Supercharger nätverk är. Till och med om det redan står fem andra bilar och laddar, som på bilden ovan, är det bara å köra fram till den sjätte stolpen och börja ladda. Även om alla sex stolparna vore upptagna behöver man rent statistiskt bara vänta i fem minuter innan någon av bilarna blir tillräckligt laddad och stolpen blir ledig.

Att jämföra med om taxibilen skulle ha laddat vid en CHAdeMO stolpe. Inte nog med att de laddarna har lägre effekt -så bilen måste laddas i två-tre timmar– det finns dessutom bara ett enda uttag på dem! Så bara en enda taxi kan ladda där. Och nästa elbilist som vill ladda måste vänta i timmar innan det blir hans tur.

Därför behöver det inte komma till så drastiska lösningar som förbud och pekpinnar. Om man bara kan få till att alla taxibilar verkligen laddas över natten och sedan någon enstaka gång per dag räcker ju till och med dagens Superchargers långt. Om svenska Tesla och taxibolagen kan komma överens om en bra lösning blir det till gagn för alla inblandade.

 


TCS ett år sedan: Nya frunken i D

Det är svårt att tro, men fyrhjulsdrivna Teslor var något nytt och okänt för bara ett år sedan. Det var med spänning vi kunde leverera “scoopet”: jämförelsebilderna över frunken med och utan främre motorn. Men även idag kan artikeln vara värt att återbesökas, på grund av videon på slutet där Elon Musk berättar om hur man kyler en elmotor.

Tagged , , . Bookmark the permalink.