Taxi – en laddad fråga

Taxis

Taxibilar vid 4 av 6 laddplatser

Med anledning av vår nyhet förra veckan om att allt fler elbilar blir taxibilar blev några av våra medlemmar oroliga. Om det redan idag ser stundtals ut så här som på bilden ovan vid Superchargern i Infra City – hur ska det då gå när de blir fler? Det diskuterades mycket på vårt forum.

Taxi Stockholm har idag 7 Tesla Model S som taxibilar. Eller rättare sagt har 7 av Taxi Stockholms åkare skaffat Tesla Model S – för Taxi Stockholm är en förening av många enskilda åkare som äger sina egna bilar. Taxiförarna köper helt vanliga bilar från Tesla Motors. De får inga rabatter, bilarna skiljer sig inte från standard. (Till skillnad från tex Schipol taxi som köpte in några hundra Model S bilar som har specialanpassats av Tesla med bla strypt acceleration.)

Enligt en av taxiförarna laddas hans bil med trefas över natten, och laddas sedan oftast bara en gång per dag vid Superchargern. Taxibilarna brukar åka ca 50 mil per dag, och då behöver man extraladda en gång för att alltid ha tillräckligt med marginal (10-15 mil) även för enstaka överraskningsåkningar när kunden tex vill åka till Enköping.

Men vi kan inte komma ifrån intrycket att detta inte gäller alla taxibilar, alla chaufförer. För vissa taxibilar är återkommande inslag vid Superchargrarna. Det verkar nästan som om Superchargern används som taxistolpe där bilarna alltid står mellan körningarna?

När jag frågade Tesla Motors om kommentar säger de att de ser allvarligt på utvecklingen. Superchargers är till för laddning vid långfärder – och detta gäller både privatpersoner såväl som företag. De följer utvecklingen noga och menar att privatpersoners möjlighet till laddning vid stolparna får inte påverkas. I så fall kommer de söka lösning i samarbete med taxibolagen. Några mer detaljerade beskrivningar på hur de tänkte lösa det har jag dock inte fått.

Situationen belyser dock effektivt hur pass robust Tesla Motors Supercharger nätverk är. Till och med om det redan står fem andra bilar och laddar, som på bilden ovan, är det bara å köra fram till den sjätte stolpen och börja ladda. Även om alla sex stolparna vore upptagna behöver man rent statistiskt bara vänta i fem minuter innan någon av bilarna blir tillräckligt laddad och stolpen blir ledig.

Att jämföra med om taxibilen skulle ha laddat vid en CHAdeMO stolpe. Inte nog med att de laddarna har lägre effekt -så bilen måste laddas i två-tre timmar- det finns dessutom bara ett enda uttag på dem! Så bara en enda taxi kan ladda där. Och nästa elbilist som vill ladda måste vänta i timmar innan det blir hans tur.

Därför behöver det inte komma till så drastiska lösningar som förbud och pekpinnar. Om man bara kan få till att alla taxibilar verkligen laddas över natten och sedan någon enstaka gång per dag räcker ju till och med dagens Superchargers långt. Om svenska Tesla och taxibolagen kan komma överens om en bra lösning blir det till gagn för alla inblandade.

 


TCS ett år sedan: Nya frunken i D

Det är svårt att tro, men fyrhjulsdrivna Teslor var något nytt och okänt för bara ett år sedan. Det var med spänning vi kunde leverera ”scoopet”: jämförelsebilderna över frunken med och utan främre motorn. Men även idag kan artikeln vara värt att återbesökas, på grund av videon på slutet där Elon Musk berättar om hur man kyler en elmotor.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • G F

    Det här är ett icke problem, som jag sagt tidigare. Belan och de andra har betalt en massa pengar för el i förväg till Tesla, när de köpte bilarna. Anta att någon i extremfall laddar ca 50KW/h 365gånger per år så kostar det runt 50kkr för Tesla på 3år. Tesla tjänar ca 180kkr brutto per såld bil. Taxi bolagen byter oftare än så, och levererar då in en ny kasse pengar till Tesla. Självklart uppmuntrar Tesla till ett sådant beteende! :)
    Det är bara för att vi fortfarande inte riktigt fattar vilket win-win elbilar är som vi klagar (eller är det Jantelagen?).
    Ju fler stolpar Tesla behöver sätta upp desto mer pengar tjänar dom

    Men den allra största vinsten gör dock alla vi, som måste andas i stan!!!

    • Top 12

      Jo men om man är på långresa vill man inte sitta i kö för att ladda, bara för att Taxibilar skall snika gratis el. Merparten av Taxi körningar är lokalt och då skall dom inte vara på SC.
      Det är både enkelt och relativt billigt att dela en fastcharger mellan olika Taxibolag eller flera 32A 400 volt Type2 mode3 och ha dubbelladdare i Taxibilar.

      • G F

        Påståendet att SC bara är till för långfärder är fel. Exempelvis har Tesla flera centralt placerade SC i London och Hongkong, för alla kunder där som bor i city och som inte har någon annan möjlighet att ladda.
        Om det är fullt på en SC så spelar det ingen roll vilken sorts Tesla du har (Taxi eller ej), man får snällt vänta på sin tur. Tesla övervakar och ser flaskhalsarna. De bygger naturligtvis ut så fort det finns behov för att fortsätta tjäna pengar (om du summerade siffrorna i mitt inlägg). Det finns SC som har betydligt större problem med köer än den vid InfraCity i dagsläget. Exempelvis den i Torp och ett par runt Oslo, dessa kommer givetvis att utökas först.

        När det blir fler Taxi som kör på el vill de givetvis inte vänta på att få ladda. De vill ladda där de är bäst att vänta på kunder (MAX InfraCity är knappast en kioskvältare). Så de kommer att bygga sina egna SC där de vill ladda (precis som du konstaterar i ditt inlägg nedan). Bara vänta, så ska du se att det löser sej. :)

        • Top 12

          Elon har sagt att SC är för långresor. I USA (som alltid ligger före) har Tesla t.o.m. skickat ut brev till dom som överutnyttjar SC lokalt. Det som jag tror kommer lösa problemet för både Taxi och dom som bor i lägenhet är destinationsladdare.

  • Elbilisten

    Ett tufft liv som taxi borde ju även vara bättre för service- och reservdelsförsäljningen. Bilar som körs extremt mycket kan snart ge mer statistik när det gäller batteriers hållbarhet. Bilar som har gått som taxi kommer snabbare ner i pris så att folk med lägre inkomster kan få uppleva the Tesla grin :-) En tur i en Teslataxi kan vara startskottet till funderingar på varför man har en fossilbil hemma. Vad en erfaren Teslaägare säger kan väga tyngre än vad en säljare säger. Tesla som taxi är bara positivt, även om det kan bli lite osynkat med antal nya bilar och superchargare.

    http://www.mynewsdesk.com/se/grona_bilister/pressreleases/nollzon-en-halv-miljon-hotellgaester-vill-ha-elbilstaxi-1249446

  • AndOne

    Dags för en laddstolpe eller tre på Arlanda?

  • JH

    Varför inte sponsra fastchargers på lastpall? Uppsatta lite runt omkring stockholm med 10 mila radie.nyköping, Enköping, Västerås, Uppsala Norrtälje, Huddinge. Skulle ganska snabbt lasta av super charger nätet och ge stöd till en relativt överkomlig peng.

  • besser_wisser

    Tja; kan taxibransjen investere i egne SC kun for dem?

    • Top 12

      Fast chargers som i Karlskrona.

  • Top 12

    Klart att det kommer bli ett problem på vissa ställen och framförallt under semestertider. Sen blir det så att man får dela laddning allt oftare och då är det inga 5 minuter som gäller ens om det finns 8 stolpar. Idag kan det fungera men om ett år eller två blir det ohållbart. Taxi måste fixa egen laddning till sina bilar, för även dom kan bli stående och förlora körningar om det är fullt på SC.

  • susancstutzman

    That little bit of Socialist Hegemony was

  • susancstutzman

    said to make the public think Obama didn’t

  • susancstutzman

    perform the ”destruction” he was supposed to do.

  • susancstutzman

    94 MILLION PEOPLE OUT OF WORK

  • susancstutzman

    AND THEIR JOBS ELIMINATED FOREVER.