Taxi Stockholms Tesla Model S

TaxiStockholm

Två stycken Tesla Model S körs sedan en vecka tillbaka i reguljär taxitrafik hos Taxi Stockholm. Jag träffade en av chaufförerna, och eldsjälen bakom införskaffandet av bilarna, Belan Bahram i Tesla Motors lokaler i Infra City. Under vårt samtal passade han på att snabbladda sin bil med Superchargern utanför.

Som vi rapporterat i höstas godkände Taxi Stockholm Tesla Model S som en av de tiotal bilmodeller deras vagnpark ska bestå av. Nu har två Model S köpts in och om provet utfaller väl kan uppemot åtta bilar till införskaffas i år.

Tesla Model S har flera fördelar mot traditionella taxibilar. Jämfört mot till exempel Mercedes E-klass kan en taxichaufför spara runt 120 000 kronor per år på drivmedel. Teslan laddas nämligen gratis, inte bara på Tesla Motors egna Supercharger snabbladdstationer utan även på de flesta andra ställen. Belan har faktiskt inte ens skaffat någon laddare i bilens garage utan klarar laddningsbehovet på olika ställen runt om i stan.

TaxiStockholm2En annan stor besparningspost är service. Traditionella taxibilar har serviceavtal som kostar runt 2000 kronor per månad. (De fria år av service som ingår vissa bilar när man köper dem gäller inte för yrkestrafik.) Avtalet är inte ens ett fastprisavtal utan enbart en servicepott – om servicen av bilen har kostat mer än det inbetalda kan åkaren drabbas av extra betalningskrav på ofta uppemot 30 000 kronor när serviceplanen summeras efter 36 000 mil. Tesla Model S kräver däremot egentligen ingen regelbunden service. Belan har inte tecknat något serviceavtal med Tesla Motors utan kommer betala eventuella servicereparationer löpande. Model S garantier gäller ju även utan årlig service.

Men elbilar ger även andra, lite mer oväntade fördelar. Taxikön på Arlanda till exempel är ordnad efter bilarnas koldioxidutsläpp, som en del av flygplatsens miljöarbete. Teslan hamnar därmed alltid först i kön – har Belan fått en åkning till Arlanda behöver han inte sitta och vänta där sen utan får kund på en gång och kan åka direkt tillbaka till stan!

Däremot berättade Belan skrattande vilka problem de hade med skyltarna! Taxi Stockholms dekaler och taxiskylt är alla fastsatta med magneter på bilarna – och de ramlade bara av Tesla Model S aluminiumkaross! På taket har de fått limma en stålplatta som taxiskylten kan fästa sig mot och sidodekaler har de fått beställa nya som ska klistras fast. De har inte fått dem än.

Största Tesla taxiflottan hittills har Schipol-flygplatsen i Amsterdam fått, med 167 Tesla Model S levererade. De bilarna fick maxhastigheten spärrad till 130 km/h i mjukvaran och dämpad acceleration. Någon sådan begränsning har inte Taxi Stockholms bilar fått, utan de är helt vanliga S85-or med bibehållen topprestanda.

Den genomsnittliga körsträckan för en taxibil i Stockholm är runt 50 mil per dag (med två chaufförer som kör den i skift). Den klarar Tesla Model S på en laddning, men skulle det behövas finns det flera ställen i stan man kan toppa batteriernas laddning på. Högt upp på Belans önskelista är ändå ännu fler snabbladdare – och den av Tesla Motors länge utlovade ChaDeMo adaptern!

TaxiStockholm3

Taxametern fick stuvas in under Teslans enorma mittskärm. Kortläsaren är monterad i bakändan av mittkonsolen mellan framstolarna för enkel åtkomst från baksätet.

Teslorna körs dels som helt vanliga Taxi Stockholm taxibilar men även som deras premiumtjänst, där bilarna körs av kostymklädda förare utan taxiskylt på taket. Vill man åka just med Teslabilarna kan man förboka dem i växeln mot extra avgift.

Belan berättar att glädjande nog känner 8 av 10 kunder igen att det är en Tesla som kommer och hämtar dem. De flesta kunder tycker det är spännande med elbilar och har massor med frågor som Belan tålmodigt svarar på. Han har även träffat kunder som var skeptiska först – men alla deras farhågor var som bortblåsta efter åkturen! Belan får nog ansöka om provision hos Tesla Motors, för flera av hans kunder har redan blivit så pass intresserade att de frågat efter var man kan köpa bilarna? :-)

Även de andra åkarna i Taxi Stockholm följer dessa två första Teslor med intresse. Taxi Stockholm är en förening av ca 880 fristående åkare som själva köper och äger sina bilar. Visar sig dessa två första Teslor vara dugliga kommer nog många fler åkare att våga ”hoppa på tåget”.

 


TCS ett år sedan: Bakslag för BMW i3

Vi berättade om att BMW i3 inte fick ”white sticker” i Kalifornien, trots att hela bilen utformades för att kunna utnyttja ett kryphål i de bestämmelserna. Därmed försvann hela orsaken till varför BMW i3-s räckviddsförlängare var så begränsad – men det var för sent, bilen var redan i produktion.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Ola Carlander

    Go Belan Bahram, bra jobbat! :)

  • Filip

    Laddning i garaget känns som att det skulle hjälpa otroligt. Då behöver man bara snabbladda max en gång per dag. Kanske emellan byten av chaufför eller vid en lunch.

  • No way

    Att inte betala för sin ström är bara svinigt. Belan borde få en spark i arslet för att han inte installerat egna laddare som bör stå för den klart största delen av all laddning.
    Gratis snabbt och smidigt försvinner när snyltare missbrukar systemet.

    • bananana

      du är ute och cyklar !

      • No way

        Inte alls. Det Belan gör är motsvarigheten till att gå in på McDonalds bara för att fylla upp sin flaska med ketchup, tömma sugrörsbehållaren, rensa toaletterna på toapapper och ta alla uppblåsta gratisballonger till barnen. Det är ju ”gratis”.

        Förhoppningsvis börjar han göra rätt för sig så att jag istället kan glädjas mig åt miljövinsten.

        Det kan vara dags för Tesla att införa månadsabonnemang eller så för kommersiella användare.

        • Mikael Jonsson

          Nej, du är ute och cyklar.

          1) Finns inget fel eller elakt med att ladda sin Model S på en Supercharger, Tesla uppmuntrar en till det minst sagt.

          2) Även på andra ställen där det är fritt och gratis att ladda sin elbil kan och bör man göra det, t.ex. har flertalet Preem-mackar numera en laddstolpe som i nuläget är gratis att ladda ifrån. Så länge Preem vill/tänker erbjuda sina laddstolpar gratis, varför inte nyttja dem? Eller ska alla elbils-ägare vägra ladda hos dem tills det kostar pengar?… Var ligger logiken i det?

          3) Att jämföra ovanstående punkter med någon variant utav snatteri eller stöld är enbart befängt.

          • No way

            Nej, nu har du inte riktigt koll på skillnaden på olika laddare, deras mål och mening eller hur de är tänkta att fungera i framtiden.

            Tesla uppmuntrar till att använda sina laddare, ja. McDonalds uppmuntrar sina kunder att ta sugrör, ketchup och servetter också.

            Skillnaden är mellan att använda och systematiskt överutnyttja. Och i Belans fall inte bara ett systematiskt överutnyttjande utan dessutom för kommersiell vinning.
            I jämförelsen med McDonalds så hade motsvarigheten varit att rensa ur servettbehållaren, ta alla ketchupbehållare och rensa ur sugrörsbehållaren. Och som inte det var nog så ställer sig den personen på stadens torg och säljer dessa.
            Det är varken snatteri eller stöld, men det är inte som användandet är tänkt att ske och grovt omoraliskt och förstör för andra kunder och användare.

            Teslas superchargers är till för att fylla på under långresor, inte för att fylla på kassan hos en snål och sniken taxichaufför som har all möjlighet att installera eluttag i bolagets garage.

            Andras bolags laddare är en helt annan historia, det är ingen som påstår att det är omoraliskt att använda dem. Dessutom är de tillfälligt gratis och med agendan att uppmuntra elbilsägare tills den dagen det finns en större kommersiell marknad.