Tesla 43% under medelbilen

CRratingTeslaI går rapporterade vi om Consumer Reports sänkning av Tesla Model S betyg i pålitlighet. I och med att de fann bilens pålitlighet vara under genomsnittsbilens kunde de inte rekommendera Tesla Model S längre.

Nu har den exakta siffran kommit: Consumer Reports bedömer, efter sin senaste undersökning av 1,400 ägares enkätsvar, att Tesla Model S har 43% lägre pålitlighet än genomsnittsbilen.

deras sajt kan man även se att för att kunna rekommendera en bil får den inte ha sämre än -20% pålitlighet gentemot genomsnittsbilen.

Så vad betyder -43%? Hur är den jämfört med övriga biltillverkare?

Av statistikens regler följer att om 0% betecknar genomsnittsbilen så hamnar hälften av alla bilarna i USA över det, och hälften under. I gårdagens artikel visade vi ett diagram över övriga biltillverkares pålitlighetssiffror. Låt oss ta Tesla Model S 43% och stoppa in den i diagrammet:

CRreliability2

Som synes finns det ett antal biltillverkare som hamnar under rekommendationsgränsen -20% (som vi också la till i diagrammet).

Teslas -43% gör att den sällar sig till skaran av många andra amerikanska biltillverkare – och europeiska Mercedes-Benz.

Nu har Teslas pålitlighet alltså rasat till samma nivå som Mercedes, men 97% av ägarna som svarat enkäten kan trots det tänka sig att köpa en Tesla igen.

Vi som har följt Tesla Motors och Model S utveckling sedan start kan dessutom glädjas över att de flesta av de klagomålen som uppgavs i enkäten var barnsjukdomar som framför allt drabbade de tidiga bilarna – de som tillverkades i fjol och framför allt år 2013. Consumer Reports själva bekräftar också att de flesta felen gäller årsmodell 2013 av bilen. De kommer dock till den felaktiga slutsatsen att detta beror på bilarnas ålder – när det i själva verket är barnsjukdomar dessa bilar hade, som har åtgärdats sedan dess.

Den störtfloden av problem med tex dörrhandtagen och missljud från drivenheterna som vi hade 2013 och 2014 har sedan dess minskat till en rännil. De relativt få bilar som tillverkades i början hade procentuellt (och kanske rent av numerärt!) fler fel än dagens mycket högre antal bilar. Och problemen med de äldre bilarna började inte med åldern, de stack upp sina huvuden ganska så omgående.

Tesla Motors har gjort ett enormt arbete med att förbättra Model S kvalitet och pålitlighet det senaste året. Bilarna är naturligtvis inte felfria, det finns inga sådana från någon leverantör, men kunder som hade tidiga exemplar av Model S och bytte upp sig till nyare modeller vittnar om hur mycket de har förbättrats. Att samtidigt höja både tillverkningsvolym och kvalitet är ett svårt konststycke. Det är lite synd att Tesla Motors råkar ut för dåligt kvalitetsrykte just nu, när bilarnas kvalitet äntligen har förbättrats.

Det glädjande i det hela är att ju fler nya förbättrade Tesla Model S som lämnar fabriken nu desto större chanser har Tesla Model S att åter igen ta sig över -20% strecket i nästa års Consumer Reports undersökning.

 


TCS ett år sedan: Tesla Motors batteribytarstation på gång

För ett år sedan rapporterade vi om att Tesla Motors skulle öppna deras första batteribytarstation vid Harris Ranch, mittemellan Los Angeles och San Francisco.

Den stationen blev en total flopp. Men inte för att den inte fungerade. Alla Tesla Model S är förberedda för att kunna byta deras batterier till en fulladdad på tre minuter. Rent tekniskt bevisade Harris Ranch att det fungerar.

Problemet var att ingen var beredd att betala $60 för att byta batteri på tre minuter istället för att ladda den gratis vid Superchargern på tjugo. Tesla Motors öppnade batteribytarstationen först för ett antal testkunder. Några testade att byta en gång, men de fick inga återkommande kunder. Steg för steg bjöds fler och fler kunder in – men samma mönster upprepades: några testade en gång, men ansåg sen att priset är inte värt de få minuter de sparar. Vi frågade våra medlemmar och fick liknande resultat.

Kan detta betyda döden för batteribyte?

 

Tagged , . Bookmark the permalink.