Tesla förbereder förproduktion av Model 3

TESLA_Model3

Tesla har informerat sina underleverantörer att de ska påbörja monteringen av första testserien av Model 3 den 20:e februari, om bara 10 dagar från idag. Bilfabriken i Fremont kommer stängas och produktionen av S och X modellerna pausas i en vecka medan Model 3 produktionslina färdigställs och trimmas.

Det är alltså inte produktionen av Model 3 som ska starta den här månaden (som vissa nyhetsmedier påstod) utan bygget av första förserien – ett antal testbilar som byggs för att kontrollera och upptäcka brister i både produkten och produktionslinan. Tesla Model 3 ska bli en mycket lättare bil att bygga än Model S och X var och för att komma upp i de höga leveransvolymer Tesla hoppas komma upp i måste både bilens design och dess produktionslina trimmas innan slutgiltiga designen låses.

Inga av de förseriebilar som nu byggs ska ut till några kunder utan de kommer användas internt av biltillverkaren för egna tester. Förutom fler exemplar att testköra med kommer några utav bilarna även förstöras i krocktester.

Datumet 20:e februari är väl valt, det är två dagar innan Teslas kvartalsmöte där naturligtvis Elon Musk kommer stolt berätta för investerarna att förproduktionen av Model 3 har påbörjats.

Fremont

Efter testmonteringen har Tesla och deras underleverantörer ett halvt år på sig att färdigställa både alla bilens ingående delar och produktionslinan om produktionen ska kunna börja i Juli i år. Fast till och med evige tidsoptimisten Elon Musk har sagt att de troligtvis inte kommer kunna hålla det startdatumet – nån underleverantör blir alltid sen, och utan varenda en ingående delar på plats kan produktionen inte komma igång. Till Tesla Model S var det en gång i tiden hjulen som saknades och fördröjde produktionsstart – de fick flygas in med dyr flygtransport för att inte fördröja produktionsstarten ännu mer.

Inför Tesla Model X produktion stängdes också Fremont-fabriken i två veckor i juli 2014, de första bilarna levererades dock först 14 månader senare, i september 2015, och riktig volymproduktion kom inte igång först förrän december 2015.

Elon Musk hoppas Tesla Model 3 produktion ska komma igång redan i höst i år, och att 1-200,000 bilar ska hinna levereras innan årets slut. Tesla har dock aldrig lyckats hålla en enda deadline förut så de flesta bedömare hoppas på symboliska leveransvolymer i år och verklig volymproduktion först 2018. Det som talar mot sådan extrem fördröjning Model S och X råkade ut för är att den här gången är det inte längre bara en bilfabrik som får står stilla om det skjuts på leveransdatumen – utan även nya batterifabriken Gigafabriken 1 i Nevada! Bilarna måste vara färdiga i tid för att svälja batterierna Gigafabriken spottar ur sig. Några stackars produktionsplanerare någonstans inom Teslas lönelista lever nog på Red Bull och Prozac de närmsta månaderna.

Vi visste sedan förut att basmodellen av Model 3 kommer ha mindre än 60 kWh batterier – de flesta gissar på 55 kWh. Nu kommer det uppgifter om att förutom basmodellen kommer det även erbjudas en modell med 70 kWh batterier.

Vi kan även snart se fram emot massor av nya spionbilder på Tesla Model 3 när de nybyggda bilarna ska ut och testköras! Jag kommer med nostalgi ihåg de första suddiga spionbilderna man såg på Tesla Model X :-)

 

Vill du läsa om allt vi vet om kommande Tesla Model 3 bör du läsa vår informationssida om den.

 


TCS ett år sedan: Arma barn!

För ett år sedan rapporterade vi om barnen till föräldrar som har elbil som inte förstår att bilar ska låta ”brum-brum” när man leker med dem, aldrig sett en växelspak i sina liv, eller förstått vad en bensinstation används till?

 

Tagged , . Bookmark the permalink.