Tesla kör om Porsche

Tesla_Porsche

Förra månaden levererades det rekordmånga 142 Tesla Model S i Sverige! Aldrig förut har Tesla Motors levererat så många bilar i Sverige som i Juni i år. Därmed finns det nu 715 Tesla Model S i Sverige – ja, faktiskt ännu mer för nu är ju även Juli månad snart slut. Vår rapportering blev fördröjd under semestermånaden men vi har nu uppdaterat vår statistiksida.

142 levererade Teslor är mer än vad Porsche har levererat i Juni, öht alla deras modeller tillsammans. Totalt nyregistrerades 113 Porsche bilar i Sverige i Juni. (En helt vanlig månad för dem, de brukar leverera ungefär så många bilar per månad.) Tesla sålde alltså fler bilar av sin enda modell än Porsche sålde av alla sina modeller sammanlagt – många av dem dessutom långt billigare än Tesla Model S.

Allt som allt levererades det 322 elbilar i Juni enligt BilSweden. Vilket innebär att även den månaden var 1% av alla nyregistrerade bilar i Sverige en elbil. Det levererades dessutom 442 laddhybrider (1.4% av alla bilar).

Försäljningen av Nissan Leaf dalade betänkligt, från Maj månads 162 bilar till endast 89, på grund av Nissans generösa leasingerbjudande som har tagit slut. Utan något nytt leasingerbjudande, och med rykten om att årsmodell 2016 av Leaf kommer erbjuda större batteri på 30 kWh kan vi se fram emot fortsatt svaga försäljningssiffror på Leaf – ända tills nya årsmodellen börjas levereras!

 

Antal2015

I början av året startade vi en omröstning om hur många Tesla Model S folk trodde det skulle finnas i Sverige slutet av 2015. De flesta gissade på kring 800 bilar – en siffra som vi har nått till redan efter halva året! Inte ens jag som skapade omröstningen trodde på en sådan explosiv utveckling som det har blivit – högsta siffran 1000 man kunde välja kommer nog också nås innan året är slut!

 


TCS ett år sedan: Nobelprisvinnande batteriet

För ett år sedan rapporterade vi om Toyotas forskningschef Mitsuhisa Katos negativa uttalande om elbilar. Sedan medierna rapporterade om hans skepticism mot batteribilar har det blivit något slags konsensus att Toyota inte tror på batterielbilar utan de satsar på hybridbilar. Vår artikel visade att man måste ta reda på var någon står (bokstavligen, på vilket podie) när man gör ett uttalande. Zoomar man ut bilden och ser vad Mitsuhisa Kato stod bredvid när han avfärdade elbilar klarnar bilden.

 

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • G F

    ”Ännu fler” alternativet var väl den hösta siffran? Känns som jag skulle valt det i stället för ”bara” 1000 som jag valde. :)

  • Simon

    Jag tycker det märks. Jag har sett många fler teslor på vägarna när jag varit ute och åkt den senaste månaden än tidigare. Beror väl iofs också på att många (inkl jag själv) är ute och åker mer den här månaden, men ändå.

  • Filip

    Vätgasbilar är ett så ineffektivt sätt att folk börjar prata om laddhybridvätgasbilar. Vätgasbilar har ju ett batteri och en elmotor så batteriet skulle kunna laddas så att man kör på el i vanliga fall och vätgas vid långkörningar. En klart bättre idé än ice-bilar men varför krångla till det och inte satsa på ren elbil direkt?

  • Claes

    Haha! Grattis till Tesla Club Sweden att få in rubrik och delar av artikeln i Dagens Industri! Läste precis det hela på di.se… :)

  • taliz

    Det märks att ”folk” har pengar att spendera..
    Men det mest förvånande är väl inte att Tesla säljer bra, utan att det fortfarande säljs massvis med fossildrivna prestanda-sedaner.
    Utvecklingen lär väl dock accelerera via ”word of mouth” ju fler Teslas som levereras. Fortfarande finns det gott om obildat folk som inte förstår sig på elbilar.

    Sedan är det väl tveksamt om så många Porschar är ”mycket” billigare än Model S.
    De billigaste modellerna är väl Macan, Boxster och Cayenne. Och det är nog få av dem som säljs för mycket mindre än Model S, med tanke på att Porsche tar bra betalt för extrautrustning(vilket Porscheägarna sällan snålar med).

  • Artur Potocki

    Känns lite historiskt. Har själv en P85D, den absolut bästa bilen jag haft. Det känns som alla gillar och pratar om Tesla, allt från 5 åringar upp till äldre VD s i styrelserummen. Grattis Tesla