Tesla Model 3 är bättre än väntat

M3select

Nu när Tesla Model 3 ägare börjat testa sina nya bilar inser fler och fler att Tesla har varit väldigt försiktiga med sina utlovanden kring bilen. Tesla Model 3 är faktiskt bättre än vad Tesla har lovat.

Eller på kvällstidningsvis: Tesla ljuger om Model 3 prestanda!

På bilden ovan utlovas 0-60 mph acceleration på 5.1 sekunder. Men när Drag Times testmätte bilen klockade de den till 4.6 sekunder. En halv sekund är ingen liten skillnad, det behövs massor med trimning för att snabba på en bil så mycket. Oftast brukar uppgivna accelerationstider vara tvärtom rena fantasisiffror.

Räckvidden uppges av Tesla till 310 miles (50 svenska mil) enligt EPA körcykeln. Fast när EPA testade bilen kom den faktiskt hela 334 miles (54 mil) enligt de officiella testdokumenten. Det är inte olagligt, bara väldigt väldigt sällsynt att biltillverkare uppger sämre siffror än de officiella mätresultaten.

Och nu har en Tesla Model 3 även testats på en dyno-bänk. Tesla har uppgivit bakhjulsdrivna versionen av Model 3 har 258 hästkrafter. (Dock har det faktiskt aldrig stått officiellt på deras hemsida, de har lärt sin läxa av Model S.)

I verkliga livet har Tesla Model 3 drygt 393 hästkrafter. Vilket även förklarar den snabbare 0-100 accelerationstiden också. Folk tyckte att med 258 hästkrafter kan man inte accelerera på 4.6 sekunder – med 393 går det betydligt bättre.

Varför gör Tesla på detta viset? Varför förminskar de hur pass bra deras Model 3 faktiskt är? Anledningen heter naturligtvis Model S. Tesla är rädda att om folk bara visste Model 3 sanna prestanda skulle färre köpa Model S. Basversionen av Model S har 4.2 sekunders acceleration och 259 miles räckvidd – siffror som kan få folk att välja Model 3 för $49,000 istället för Model S 75 D för $74,500. Toppmodellen av Model S påverkas inte och förmodligen inte Model X heller, men Tesla vill inte folk ska ställa sig i en redan alldeles för lång Model 3 kö istället för att köpa en Model S idag. Som genererar mer inkomster för Tesla, snabbare.

Med dessa uppmätta mått på prestanda börjar Model 3 ägare nu våga ställa upp i tävlingar. De kan inte utklassa alla på samma sätt en Model S P100D kan men väljer man sin motståndare med måtta kan man få till fina race i alla fall:

Uppmätta quarter mile tiden för Tesla Model 3 är förresten 13.376 sekunder, med slutfart på 103 mph. Vilket är inte så pjåkigt. En BMW 330i gör det på 14.0 sekunder.

Bookmark the permalink.
- Stöd dessa sidor med en donation eller skaffa 6 mån gratis Supercharging till din nya Tesla: ts.la/tibor72449 -
  • Johannes Brorsson

    Den första videon och siffrorna kan inte vara riktigt korrekt. Dragtimes gjorde samma test och fick ut 281 hästkrafter till hjulen. Dock imponerande 748 newtonmeter. https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7ztdwz/another_model_3_dyno_from_dragtimes_big_torque/

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jag såg också den videon (efter att jag skrivit artikeln). Bland kommentarerna pågår mycket diskussion om att de har använt olika Dyno för mätningarna där den ena gav många hk men mindre Mm, den andra tvärtom. Tydligen påverkar dessutom bla från vilken hastighet man startar mätningen. Tills expertisen har kommit till konklusion får vi avvakta.

      • JH

        Det finns också ett samband med hur fort framhjulen snurras. De skall vara i synk med bakhjulen, annars slår diverse system till som bromsar ned det hela eftersom bilen uppfattar det som att du är ute och halkar omkring…

        • Edvin Jacobsson

          Dagens sanning. Om man nu inte hackar styrsystemen… :)

  • Mocke

    och tesla björn har gjort en resa i 90 km/h där han tog sig strax över 500 km.jag skulle säga att det är godkännt.(brukar ju vara fantasisiffror annars)
    men självklart så försöker de antisälja model3. nästan så man kan misstänka att de håller tillbaka produktionen medvetet för att få folk att hoppa av kölistan. Har dock uppfattningen att skriverierna om att model3 är en förlustaff är skitsnack. de kommer göra vinst på 35000$ modellen. och 9000$ för long-range påminner om prissättningen för att låsa upp 60 kwh model s till 75. (och där vet vi vad som hände med prissättningen)

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      EPA siffrorna brukar vara närmare verkligheten än NEDC.

  • vigge50

    Angående accelerationen så skulle jag bli väldigt förvånad om dragtimes inte räknar bort 1 foot rollout vilket de brukar göra och Tesla brukar endast räkna med detta på P-modellerna av någon anledning. Kan förklara en del eller hela skillnaden.

  • AndOne

    För mig som är nära byte av min P85D (treårsleasingen snart slut) måste jag säga att kommande fyrhjulsdrivna Model 3 lockar mer och mer (även om det säkert tar lång tid innan jag får den) Men visst, smäller Tesla i fetare batterier (120-130 kWh) i X och S med bättre prestanda 100-200 så är jag inte alls oäven att köpa S igen.

  • G F

    Det kommer aldrig att säljas en en enda Model 3 för 35 000 USD!

    Mocke är inne på rätt spår, de gör vinst på sina bilar och de gör de genom upp försäljning.
    Rodstern skulle kosta 100 tusen men ingen levererades under 126. Model S annonserades till 55 tusen dollar. Men inte en enda ny Model S har någonsin levererats till det priset. Det samma kommer att gälla trean.

  • Robin Olofsson

    Jag kan rekomendera Björn Nylands video där han kör 50 mil med 90km/h på farthållaren i en model 3.
    https://youtu.be/V1rf6H_el84

    Visserligen under perfekta förhållanden i Californien och med några varv runt parkeringen då trippen bara visade sig vara 499km, men åndå 50 mil i 90 knyck!