Tesla Model 3 är världens mest sålda elbil

Top10_2018

Bästsäljande elbilen i världen i fjol var Tesla Model 3. Tesla lyckades leverera 145,846 stycken Model 3 runt om i världen i fjol (i praktiken hade de leveranser endast i USA och Kanada det gångna året) vilket placerar bilen på en solklar förstaplats enligt sajten ev-sales.

BAIC-EC180~01

Tesla Model 3 körde om 2017 års bästsäljare, den kinesiska småbilen BAIC EC, som var farligt nära hamna på tredjeplats med nya Nissan Leaf flåsandes i hälarna.

Med Model S och X på fjärde resp femte plats fulländas Teslas totala dominans i elbilsvärlden. Märk väl dock hur många bilmodeller på topplistan som aldrig sålts utanför Kina. BAIC, JAC, BYD, Chery mfl är gigantiska elbilstillverkare som är i stort sett totalt okända utanför den kinesiska marknaden. Kina har både världens största bilmarknad – och världens största elbilsmarknad. Nissan, Renault, BMW och de andra får se upp den gången någon kinesisk elbilstillverkare bestämmer sig för att expandera ut i den stora världen.

Tesla toppar även listan över bilföretag, alla olika bilmodeller sammanräknade – till och med om vi räknar in plug-in hybrider! Tesla ensam sålde år 2018 fler elbilar än BMW och Nissan sålde elbilar och laddhybrider – sammanlagt! Kinesiska BYD är enda bilföretaget som kunde komma upp i liknande försäljningssiffror som Tesla – dock endast om man även räknar in deras laddhybrider i försäljningssiffrorna.

Ofta hör man talas om vilka konkurrenter Tesla har. Andra tillverkare som tillverkar jämförbara elbilar. Det man ofta glömmer bort i dessa jämförelser är leveranssiffrorna. Tesla har i fjol vuxit till ett veritabelt monster i elbilsvärlden med mångdubbelt högre tillverkningsvolymer än andra elbilstillverkare. Hälften av världens alla elbilsbatterier i fjol tillverkades i Teslas Gigafabrik. Hur förväntas någon annan biltillverkare kunna hinna ikapp när de får slåss om andra halvan med alla andra?

 


TCS ett år sedan: Världens bäst säljande elbil

För ett år sedan berättade vi om kinesiska elbilen BAIC BJEV EC 180 som var världens mest sålda elbil år 2017 – men som ingen utanför Kina ens hade hört talas om. Vi tittade på vad det är för bil – och varför elbilar är så populära i världens största bilmarknad.

Bookmark the permalink.
  • Snåla Grisen

    Någon har tydligen glömt berätta detta för Dagens Industri och dess redaktion. Henrik Mitelman skriver idag:

    ”På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.”

    Kanske någon i all välmening kan fråga vad han menar? Det går tyvärr inte att kommentera artiklar och krönikor på DI…

    • Björn

      Det finns en anledning till att det inte går, för då hade bluffen kunnat synas live.

    • Johan Andersson

      Det går att maila både redaktionen och journalister direkt. Det gjorde jag dagen då Deepak gick i pension och DI skrev ”avgick”. Efter en timma hade de ändrat i artikeln.

    • Anders Håkansson

      Jag tycker det är underligt att man kan uttala sig så. Det är inte speciellt svårt att ta reda på Teslas försäljningssiffror i USA och jämföra dem med andra märken. Hur mkt EM än lovar så säljer ju Tesla mkt bilar trots höga priser.
      Vad kan Mitelman anföra för signaler på att Tesla skulle bli omkört inom det närmaste?
      Häpnadsväckande…

  • Mazdak Haghanipour

    En sak som ibland glöms bort är väl att Tesla Model 3 har under 2018 levererats till kunder som beställt bilen någon gång under de senaste 3 åren. Därför borde siffran divideras med 3 för att få en mer rättvis bild av hur många TM3 som sålts under 2018. Siffrorna ovan visar ju egentligen hur många bilar som levererats och inte sålts….eller tänker jag fel?

    • Anders Håkansson

      Ja, lite fel tänker du men också lite rätt. Jag har också tänkt så tidigare men det som byggts upp under 3 år är inga försäljningar, endast reservationer. Visst finns det ett uppdämt sug som byggts upp sen de började ta emot reservationer men det har också tagit längre tid än vad Tesla först meddelade. Jag tycker snarare att det är otroligt att TM3 säljer bäst i världen trots försäljning endast i USA (Canada) under andra halvåret (ordentligt) 2018 och trots att 35000 USD bilen lyser med sin frånvaro. Bilen är ju fortfarande mkt dyrare än sina elbilskonkurrenter, ändå säljer den bäst.

    • https://www.facebook.com/app_scoped_user_id/607616493/ Magnus Olsson

      Jag minns inte men det tog dem väl inte så lång tid att nå 145k reservationer 2016. Sen är det inte den bilen många nog fortfarande väntar på så de lär säljas enormt med bilar när de billigare bilarna kommer. Sen så svalnar de lite lagom till att model Y släpps.

    • No way

      Du tänker fel, tidigare kunde man reservera en bil vilket ju inte är en order. Både försäljning och leverans var ~145k under 2018. Försäljningen var egentligen till och med högre än så eftersom de öppnade upp för försäljning till Europa/Kina i december (med första leveranserna nu i februari och mars).
      Under 2019 förväntas försäljning och leveranser öka till ~300k.

  • Andy

    Elon Musk sa nyligen att Tesla har hälften av världens produktionskapacitet av elbilsbatterier. Det syns i de här siffrorna. Baic EC har 20kwh batteri. Tesla Model 3 har 66-78kwh.

    Hade Tesla byggt småbilar med endast 20kwh batteri så hade Teslas produktionskapacitet av batterier 2018 räckt till 1 miljon bilar. Tesla verkar samtidigt öka produktionskapaciteten snabbare än andra tillverkare. Det kommer bli svårt för de andra att komma ikapp.

  • Kenneth Andersson

    Tror att problemet för många tillverkare är just tillgång till batterier. Vet att Volvo klagat lite på det.